Motorbanden en de perfecte wegligging

Motorbanden behoren tot de belangrijkste onderdelen van je motorfiets. Er is niets zo belangrijk voor je veiligheid als een goed contact met de weg. De motorband speelt daar een belangrijke rol in. De keuze die je maakt heeft vooral te maken met de kwaliteiten van die band. En er is genoeg keuze in verschillende types banden.

Motorbanden en wegligging

Om te beginnen kies je een band die past bij het type motorfiets en de wijze waarop je rijdt. Je kan je keuze ook bepalen aan de hand van een motorbanden test.

Het is overigens het beste als je voor en achterband van het zelfde merk en type is. Koop dus liever gelijk een motorbanden set.

Als je een snelle sportieve rijder bent die graag snelle bochten neemt wil je zoveel mogelijk rubber op de weg hebben.

Het rubber van je band mag ook niet te hard zijn want dan mis je grip natuurlijk. Zeker als je op je sportieve machine flink snel bochten wil draaien.

Automatisch denk je dan dat je brede banden nodig hebt want brede banden is meer rubber op de weg.

Brede banden op je sportmotorfiets staan ook stoer maar het verbeterd de stuureigenschappen niet echt. Want hoe breder de band hoe lastiger de motorfiets een bocht om wil.

Motorbanden

Op een sportieve motorfiets zitten sportieve banden

Banden nemen warmte op

Voor het kunnen opnemen van de geproduceerde warmte zijn brede banden wel goed. Voor het nemen van bochten geldt dat niet echt.

In motorsporten zoals de Motogp bijvoorbeeld worden brede banden gebruikt. Dit omdat de warmte beter afgevoerd wordt. Brede banden hebben meer oppervlak en absorberen de warmte dus beter.

Als je brede banden neemt met een fijn profiel heb je natuurlijk wel veel meer rubber op de straat. En meer rubber betekend meer grip en meer grip is sneller accelereren.

Het profiel is alleen nodig bij nat weer zodat het water onder je band wordt afgevoerd.

Even voor de duidelijkheid, het profiel van een band is er dus om te zorgen voor het afvoeren van water.

Wegligging

Let op de rijrichting met monteren van de band

Profiel of geen profiel op je banden

Bij droog weer kan je dus beter op profiel loze banden rijden want dan heb je meer rubber op de weg.

Je komt dan bij nat weer wel onmiddellijk in de problemen want er wordt geen water afgevoerd. Zoals ik al eerder beschreef is het profiel bedoeld voor het afvoeren van water.

Als er bij regen geen water afgevoerd wordt, dan rij je op een gegeven moment vanzelf op een laag water. Je bent als het water met je motorfiets aan het waterskiën.

En dat waterskiën noemen we met een mooi woord aquaplanning. De band heeft bij aquaplanning geen contact meer met het asfalt waardoor de motorfiets onbestuurbaar wordt.

Weinig profiel geeft kans op aquaplanning

Je band weet waar het water heen moet

Bij flink versleten banden kan je ook last krijgen van dit zogenaamde aquaplannen. Als de band zover versleten is dat het profiel geen water meer afvoert verlies je dus grip.

Het profiel van de motorband is overigens niet zomaar in een band aangebracht. Er is hierbij goed nagedacht over de richting waar het water heen moet.

Voor de achterband geld dat het water naar buiten gepompt wordt. Dit is om te voorkomen dat het water onder de band blijft waardoor juist aquaplanning kan ontstaan.

Als het water naar het midden van de band gepompt wordt kan je dus alsnog last krijgen van aquaplanning.

motorbanden

Stevige remmen zorgen voor meer druk op je banden

Harder remmen met zwaardere motorfietsen

Bij voorbanden zit dat eigenlijk hetzelfde in elkaar. Alleen zijn fabrikanten daar de laatste jaren toch anders over na gaan denken.

Fabrikanten zijn namelijk tot de conclusie gekomen dat vooral de zwaardere motoren meer gebaat zijn bij banden waar harder mee geremd kan worden.

Dit laten motorbanden fabrikanten zwaarder wegen dan het wegwerken van water.

Het rubber van de band is overigens niet het belangrijkste voor de stevigheid van een band.

Een band bestaat natuurlijk uit meer dan rubber. Een motorband is opgebouwd uit lagen geweven canvas.

Let  op de informatie die op de band staat

Bandenhebben een vaste richting

Dit geweven canvas ligt over elkaar heen. Tijdens het remmen enaccelereren wordt het canvas als het ware in elkaar gedrukt. Mits je de band op de juiste manier monteert tenminste.

Monteer je band in de verkeerde richting dan trek je het canvas tijdens remmen uit elkaar. De band verliest op den duur stevigheid wat ten koste gaat van de wegligging van je motorfiets.

de stevigheid van een band tijdens het remmen en accelereren te kunnen blijven garanderen moet je rekening houden met de draai richting. Die draairichting staat aangegeven met een pijl.

En dan de snelheidsaanduiding op motorbanden. Die snelheid is aangeduid met een letter.

Motorbanden

De all road band heeft iets grover profiel

Let op de toegestane snelheid

En in principe geldt, hoe later de letter in alfabet voorkomt hoe hoger de snelheid is die de band kan hebben. Let daar op bij het motorbanden kopen.

En die snelheid heeft te maken met de opbouw van de motorband. Als je ver boven de toegestane snelheid van de band komt is er kans op het vervormen van de band.

Dit vervormen van de band kan zorgen voor oververhitting van de band. Uiteindelijk kan de band los komen van de velg. dat kan dan weer zorgen voor een klapband. Met alle gevolgen van dien.

En dan is er natuurlijk de slijtage van je banden. De sportieve rijder en de sportieve toerrijder maken zich niet druk om de  slijtage van de banden. Maar toch speelt het mee bij je bandenkeuze.

Een serieuze noppenband voor in het terrein

Harde of zachte compound

Vooral de compound van de banden is belangrijk bij snel bochtenwerk. Want hoe zachter de band hoe beter het bochtengedrag. Bij een zachtere compound kleven de banden zogezegd aan de weg.

Bij hardere compound is dat natuurlijk veel minder met als gevolg dat je minder hard door een bocht kan.

En zachter rubber slijt natuurlijk weer meer dan harder rubber. Het is de wet van behoud van ellende, oftewel ieder voordeel heeft zijn nadeel.

Want een set sportieve toerbanden is nou niet bepaald goedkoop te noemen. Oké voor de mensen met geld in overvloed is het geen probleem maar dat geldt niet voor iedereen.

Als het profiel vol loopt heb je ook in het terrein geen grip

Op de snelweg slijt het rubber ook

Het vervelende is dat je band met zachte compound ook op de snelweg rijdt en dat slijt hard en wie wil dat nou.

Want rechtdoor rijden is geen lol en dus wil je liever niet dat je banden slijten op de snelweg. Of in ieder geval zo min mogelijk.

Banden Fabrikanten snappen dit ook en gaan dan ook door met ontwikkelen. En die ontwikkeling heeft uiteindelijk ook geleidt tot de Dual Compound motorband.

Dual compound banden hebben alleen zin bij motorfietsen. Bij auto’s hebben dit soort banden weinig toegevoegde waarde omdat auto banden in bochten ook vlak op de weg liggen.

Dit is een band die uit twee soorten rubber is opgebouwd. In het midden zit een hardere rubbersoort dan aan de zijkant.

Duidelijk versleten

Tubeless banden zijn anders

Lange stukken op de snelweg rijden kost je met dit soort banden beduidend minder rubber want hard rubber slijt minder.

Aan de zijkanten hou je zachter rubber voor betere grip in snelle bochten.

Dualcompound motorbanden gaan daarom langer mee zonder dat dit ten koste gaat van het bochten gedrag van de motorfiets.

Voor de keuze van jouw banden geldt ook of je tubeless neemt of banden met binnenband.

Tubeless motorbanden kun je niet op iedere velg monteren. Het gebrek aan binnenband maakt dat de afdichting tussen band en velg 100% moet zijn.

Zonder de juiste noppenbanden kom je hopeloos vast te zitten

Een Noppenband moet grip hebben in het terrein

Oftewel er mag geen lucht kunnen ontsnappen, logisch natuurlijk. Dat betekend dat je motorfiets of gietwielen heeft of de spaken zitten aan de buitenkant van de velg.

Bij banden met een binnenband maakt de locatie van de spaken natuurlijk niet uit maar bij Tubeless banden wel.

Als de spaken in het midden van de velg zitten bij Tubeless banden kan er lucht ontsnappen en krijg je de band niet op druk.

Een heel ander soort band is de all road band. All road banden zijn als het ware de stap tussen weg band en off road band.

Een off the road band of noppenband moet grip hebben in het terrein en heeft daarom grof profiel.

Motorbanden

Bij tubeless banden zitten de spaken aan de buitenkant van de velg

Zoveel mogelijk rubber op de weg

Met een wegband wil je zoveel mogelijk rubber op de weg hebben. Ga je in het terrein rijden met een motorfiets dan wil je niet teveel rubber hebben.

In het terrein heb je als het ware punten nodig die zorgen dat de band zich kan vastgrijpen in de rulle ondergrond. Denk hierbij aan zand en modder.

Een off the road of noppenband heeft juist veel open stukken nodig want anders loopt het profiel vol.

Met het vol lopen van het profiel bedoel ik dat er vuil en modder tussen de noppen gaat zitten.

Als het profiel in het terrein vol loopt betekend dit dat je geen grip meer hebt in het terrein.

Het profiel pompt het water weg

Geen grip met op de weg met noppenbanden

Geen grip betekend dat je in de soms modderige ondergrond niet voorruit komt.

Het mag duidelijk zijn dat de echte grove noppenbanden niet geschikt zijn voor snel bochtenwerk.

Zeker met de echte grove noppenbanden heb je kans in snelle bochten grip te verliezen.

Je hebt immers minder rubber aan de weg en daar komt nog bij dat de noppen de neiging hebben te gaan vervormen bij hoge bochtensnelheid.

Noppenbanden hebben over het algemeen een hardere compound omdat grip op het asfalt niet nodig is.

Bij echte serieuze noppenbanden is zelfs geen rijrichting aangegeven voor het monteren.

Motorfiets en vrijheid

De all road motorfiets krijgt all road banden

De all road band is voor minder grof terrein

De all road band is meer een milde terrein band te noemen. Je kan er mee op onverharde paden rijden zonder veel problemen maar meer ook niet.

Zodra de ondergrond modderig wordt merk je dat de all road banden niet grof genoeg zijn. Het profiel loopt al snel vol en voor je het weet kom je niet verder.

Op de weg zijn de all road banden echter weer beter dan de pure off the road banden. Het is maar waar je voor kiest nietwaar.

Keuze genoeg banden zou ik zo zeggen. Maar of je nou voor ultra sportieve, sportieve toerbanden of all road banden gaat hou de slijtage in de gaten en let altijd op de bandenspanning.

Opmerkingen

comments