Kettingvet en ketting onderhoud ook bij O-ringenkettingen

Een motorfiets aandrijven kan op verschillende manieren. Je kan kiezen voor een motorfiets met Cardan of voor een motorfiets met een getande riem. De meest gebruikte aandrijving voor een motorfiets is echter nog steeds een ketting. Dat de kettingaandrijving ondertussen flink veranderd is dat mag duidelijk zijn. 

Kettingvet en ketting stellen

Het lijkt met een motorfiets soms als vanzelfsprekend. Je start, schakelt in de versnelling en rijdt weg.

Maar je vergeet dat een van de belangrijkste onderdelen van jouw motorfiets eerst goed in orde moet zijn.

En dat ene zo belangrijke onderdeel is de ketting. Of eigenlijk moeten we het over de kettingset hebben. Veel motorfietsen worden nog steeds aangedreven met een ketting en tandwielen set.

En om een betrouwbare motorfiets te houden is het zaak dat je je kettingset af en toe controleert op slijtage.

Niet dat je voor iedere rit uitgebreid je kettingset moet inspecteren maar zo nu en dan een controle kan geen kwaad.

 

Cardan

Een cardan vraagt minder onderhoud

Een ketting vraagt onderhoud

Ja dat is waar, een ketting vraagt onderhoud en dat heb je met een cardan weer niet. Maar het voordeel van een ketting aandrijving is dat een ketting nu eenmaal goedkoper en lichter is.

Voordelen van een cardan aandrijving zijn er natuurlijk ook. Een cardan aandrijving is onderhoudsvrij en zeer betrouwbaar maar zwaarder dan cardan.

Een moderne ketting onderhouden stelt tegenwoordig niet zoveel meer voor. Motorkettingen zijn van veel harder materiaal dan jaren geleden en gaan daarom langer mee.

En moderne motorkettingen zijn natuurlijk uitgerust met rubber seals die tussen de schakels zitten. Op die manier wordt slijtage van de ketting duidelijk verminderd en gaan kettingen langer meer. Maar onderhoud blijft nodig.

 

O-ringenKetting controleren

Controleer regelmatig de spanning van je ketting

Ketting onderhoud

Zeker moderne O en X ringen kettingen zijn uitstekend geschikt voor de eindaandrijving van een motorfiets.

Bij een X of O-ringenketting zijn de schakels met kleine rubber ringen afgedicht en gevuld met special vet.

Vuil en vocht kunnen zo niet tussen de schakels komen waardoor de levensduur van een ketting flink langer wordt.

Maar ook een O-ringenketting heeft onderhoud nodig. Sowieso slijt een O-ringenketting ook, alleen is de levensduur van een dergelijk ketting veel langer en dat komt natuurlijk doordat de schakels afgesloten zijn.

Het vet kan door de ringen niet meer tussen de schakels uit geslingerd worden waardoor de ketting als het ware constant gesmeerd is.

 

O-ringenketting

Rubber seals tussen de schakels van de ketting houden het vet vast

Kettingvet blijft nodig

Het kettingvet dat je op je ketting spuit is er om de loopvlakken tussen ketting en tandwielen te smeren en om de ketting zelf vet te houden. Het vet beschermt de ketting immers tegen vocht en vuil.

O-ringenketting werden in het begin ook wel zelf smerende kettingen genoemd vanwege het al aanwezige vet tussen de schakels.

De schakels van de “gewone” kettingen, waarbij de schakels niet afgesloten waren met rubber ringen hadden veel meer onderhoud nodig dan de moderne kettingen van nu.

Een gewone kettingen moest bij voorbeeld veel vaker gesteld dan een moderne O-ringenketting. Dit komt doordat de schakels sneller slijten vanwege het vuil wat er tussen de schakels kan komen.

 

Ketting stellen

controleer ook regelmatig je tandwielen

Ketting uitkoken hoeft niet meer

Wie kent de term “je ketting uitkoken” nog want dat deed je 25 jaar geleden regelmatig met je motorketting.

De uit te koken motorketting werd eerst in een ontvetter gelegd om al het vuil en oud vet tussen de schakels uit te halen.

Vervolgens werd de ketting in een blik warm vet gelegd zodat het vet lekker tussen de schakels ging zitten. Daarna haalde je het overtollig vet van je ketting en kon je hem weer monteren.

Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat je dit iedere 500 km opnieuw kon doen want het vet werd bij een beetje snelheid zo tussen de schakels uit geslingerd. Maar het was de tijd van voor de O-ringenketting.

 

motorfiets ketting stellen

Controleer of je ketting niet versleten is door te kijken hoever je hem van je tandwiel af kan trekken.

Weinig kettingonderhoud nodig

Met de moderne O-ringenketting is bovenstaande vorm van ketting onderhoud echter niet meer nodig. Er kan geen vuil meer tussen de schakels komen en dus is er minder slijtage.

Het is wel zaak dat je af en toe je ketting inspuit met kettingvet om de smering tussen je ketting en je tandwielen goed te houden. Want ook daar vindt slijtage plaats.

Tegenwoordig is alle kettingspray geschikt voor een O-ringenketting, dat was vroeger nog wel anders. In het begin van de gesealde ketting schakels waren er spray’s die je niet kon gebruiken omdat de seals werden aangetast.

Inspuiten van je ketting doe je het beste als je net een stuk gereden hebt. Je ketting en tandwielen zijn dan warm waardoor het vet er beter in trekt.

Lithium vet of Teflon vet zijn het beste voor je ketting. Zie je glimmende kettingrollen, dan is het tijd om je bus kettingspray te pakken en je ketting in te spuiten.

 

O-ringenketting

Markeer je sluitschakel met wat verf

Onderhoud O-ringenketting

Een dergelijke onderhoudsvrije ketting schoonmaken met ontvetter of benzine is ook geen goed idee.

Ontvetter tast de rubber ringen aan waardoor deze het vet niet meer tussen de schakels kan houden.

In feite kan je zeggen dat een ketting met afgesloten schakels weinig onderhoud nodig heeft.

Een dergelijke ketting hoeft ook bijna niet gespannen te worden aangezien dergelijke kettingen nog maar weinig slijten.

O-ringenketting

Bij een ketting spannen motor let je ook op de benodigde ketting, zeker bij offroad motorfietsen

Ketting stellen maar niet te strak

Als je hem moet stellen, span de ketting dan niet al te strak. Een ketting heeft een zekere speling nodig omdat het achterwiel op en neer beweegt vanwege de vering.

Span je je ketting te strak dan kan dat schade veroorzaken aan de lagers van de uitgaande as waar het voortandwiel op gemonteerd zit.

Bij een weg motorfiets is het zaak dat de ketting ongeveer 1 cm op en neer kan bewegen. Ga je de ketting van een all road motorfiets stellen dan is het zaak dat je de ketting tussen de 2,5 en 3 cm speling geeft.

De veerweg van een allroad is natuurlijk veel langer en beweegt meer op en neer. Stel je de ketting te strak dan komt hij bij het op en neer bewegen bij in veer momenten te strak te staan.

Goed onderhoud is ook voor een O-ringenketting van belang voor de levensduur. En dat geldt ook voor het ketting stellen.  Ga je zelf een ketting vervangen vervang dan gelijk de hele set met tandwielen erbij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *