Ketting en tandwielen van je motorfiets zelf vervangen

De ketting en tandwielen van je motorfiets moeten regelmatig vervangen worden. Je kunt dit laten doen door de dealer maar je kan er ook voor kiezen dit zelf te doen. Het zelf vervangen van een kettingset is op zich niet moeilijk maar er zijn een paar dingen waar je aan moet denken voor je begint. Heb je een BMW motorfiets ? is er mogelijk reden om dit te lezen. 

Kettingset vervangen

Een kettingset vervangen kan je best zelf mits je maar een aantal regels in acht neemt. Als je een beetje kan sleutelen is het vervangen van een ketting en tandwielen set niet veel werk maar je bent er wel even mee bezig.

Ga je nog een tweedehands motorfiets kopen, kijk dan of de kettingset niet versleten is zodat je niet gelijk hoeft gaan sleutelen.

Zorg er om te beginnen voor dat je motorfiets stabiel staat. Het beste is het om je motorfiets op een heftafel te plaatsen zodat je overal makkelijk bij kan.

De motorfiets kan je dan makkelijk op de juiste hoogte zetten zodat het sleutelen makkelijk gaat.

Maak je motorfiets wel goed vast als je hem op een heftafel zet. Met het vervangen van je kettingset moet je soms flink kracht zetten.

Als de boel dan niet vast staat kan je problemen krijgen. Denk eraan dat je tandwielen flink vast kunnen zitten en dat je soms flink kracht moet zetten om deze los te krijgen.

kettingset vervangen

Met de motorfiets op de juiste hoogte is het prettig sleutelen. 

Ketting en tandwielen vervangen

Het eerste wat we los gaan maken is de centrale moer van het voortandwiel.

Want je gaat eigenlijk nooit alleen je ketting vervangen, ook je  tandwielen moet vervangen worden. We hebben het dan ook over een kettingset vervangen.

het beste en voordeligste is ook het aanschaffen van een complete kettingset. Dus ga geen losse tandwielen kopen, koop gelijk een hele set.

Het scheelt ook geld als je de hele set tegelijk koopt. Dus laat die tandwielen catalogus maar liggen.

motor heftafel

Zet je motor stevig vast op de heftafel

Onderdelen kan je goedkoper online kopen

Motorfiets onderdelen koop je ook goedkoper online maar dat is een heel ander verhaal.

Omdat te kunnen doen is het zaak ervoor te zorgen dat de uitgaande as waar het voortandwiel op gemonteerd zit niet kan draaien.

we laten de ketting nog even zitten want die is nodig om het draaien van het voortandwiel tegen te gaan.

Je kunt proberen de centrale moer los te draaien zonder dat de ketting er op zit maar dit gaat je niet lukken. laat dus de ketting nog even zitten.

kettingset vervangen

Laat de ketting zitten tot je het voortandwiel los hebt. 

Een kettingset vervangen in de juiste volgorde

Ook als je de motorfiets in een versnelling zet zal je zien dat het mee draaien van de uitgaande as niet tegen te gaan is.

Met een forse sleutel draai je de motor namelijk gemakkelijk door zijn compressie heen waardoor de centrale moer geen weerstand heeft.

Door de achterrem ingedrukt te houden voorkom je het draaien van het achterwiel en dus hou je via de ketting het voortandwiel tegen.

Als de centrale moer van het voortandwiel erg vast zit kan je het kaarsvet gebruiken om het los te krijgen.

Je verhit de centrale moer met een gasbrander en vervolgens hou je een kaars tegen de hete moer. Het kaarsvet trekt door de capillaire werking in het schroefdraad waardoor de moer makkelijk los komt.

De ketting houdt dus het draaien van het voortandwiel tegen waardoor je voldoende kracht op de centrale moer van het voortandwiel kan zetten.

kettingset vervangen

Met een kettingpons alleen breek je geen ketting meer

Tandwielen voor en achter demonteren

Maak nu eerst de borgging los die op de centrale moer zit en zet vervolgens een goed passende dopsleutel op je centrale moer.

Zorg ervoor dat de sleutel een behoorlijk arm heeft zodat je veel kracht kunt zetten want de centrale moer kan behoorlijk vast zitten.

Draai de losse moer van de as af maar laat het tandwiel nog even op de as zitten. Pas wel op dat jij bij dit sleutel werk het schroefdraad van de uitgaande as niet beschadigd.

Je kunt nu de ketting breken zodat je deze kunt verwijderen. Dit doe je het gemakkelijkste bij het achtertandwiel.

kettingset vervangen

Kopervet voorkomt vastroesten van bouten en moeren

Een ketting breek je niet meer zomaar

De huidige kettingen zijn bijna niet met een kettingpons te breken omdat het materiaal veel beter is geworden en de schakels beter geklonken zijn. Dit geld ook voor de tandwielen van een moderne kettingset

Zoek een schakel van je ketting uit en slijp met een haakse slijptol het plat geslagen deel van de geklonken pen zoveel mogelijk weg.

Als je dit gedaan hebt kan je met een kettingpons of met een dunne pen de platgeslepen pen uit de ketting drijven.

Je kan de ketting nu verwijderen. Haal vervolgens het achterwiel uit de motorfiets en demonteer het achtertandwiel.

kettingset vervangen

Een X-ringen ketting houdt het vet binnen de schakels

 Gebruik kopervet voor het schroefdraad

Als je dit doet controleer dan ook gelijk de transmissiedempers op slijtage. Een transmissiedemper dempt de schokken die het achterwiel doorgeeft aan de ketting.

De schokken die een kettingset doorgeeft aan de versnellingsbak kunnen voor extra slijtage zorgen aan de tandwielen. Transmissiedempers zorgen ook voor meer souplesse tijdens het rijden.

Versleten transmissiedempers kunnen ook voor speling zorgen tussen het kettingwiel en de naaf van het achterwiel. Bij het kettingset vervangen kan je het beste de transmissie dempers meenemen.

Als deze speling te groot wordt kan het kettingwiel scheef in de naaf gaan staan waardoor de ketting kan breken of van het tandwiel af kan lopen.

Voortandwiel

Tandwielen kopen ? vervang dan ook het borgplaatje van voortandwielen

Vervang transmissiedempers indien nodig

Je kunt nu ook het voortandwiel verwijderen. Want nogmaals beide tandwielen moet vervangen worden.

Reinig wel eerst de draadeinden met ontvetter en smeer daarna de draadeinden in met kopervet. Ook dit hoort bij het vervangen van een kettingset.

Kopervet zorg ervoor dat bouten en moeren niet vastroesten. Draai de moeren met het juiste aandraai moment vast zodat de moeren niet los kunnen lopen.

Vergeet de borgplaatjes niet die ervoor moeten zorgen dat de moeren niet loslopen. Zet het voortandwiel op de uitgaande as en monteer de borgplaat.

Als de borgplaat er versleten uitziet vervang deze dan, dat is beter dan het risico lopen dat de borgplaat niet goed blijft zitten.

Sluitschakel met visje

Klinken is beter dan het gebruiken van een visje

Vergeet de afstandsbussen niet

Draai de centrale moer nu op de uitgaande as tot het tandwiel goed op zijn plek zit, gebruik ook hier kopervet. Je kan het tandwiel nog niet goed vastdraaien, dit lukt pas als de ketting op zijn plek zit.

Monteer het achterwiel weer in de achtervork en vergeet daarbij de verschillenden afstand bussen niet te monteren.

Maak de achteras eerst goed schoon en smeer deze in met nieuw vet. Het monteren van het achterwiel kun je het beste met zijn tweeën doen.

Het is lastig om in je eentje het achterwiel met afstandsbussen op zijn plek te houden en tegelijkertijd de as door de achterbrug en het achterwiel te drukken.

Druk met een schroevendraaier de remblokken een stukje uit elkaar zodat de remschijf er tussen past.

Een kettingset vervangen betekend ook alles vervangen

Gebruik nooit geweld

Duw nu het achterwiel op zijn plaats en druk de as door de achterbrug en achterwiel, gebruik een kunststof hamer als de as er lastig in gaat.

Als de as moeilijk op zijn plek gaat kijk dan of het wiel er misschien scheef in zit haal het wiel er desnoods even uit om te zien wat er niet goed is.

Gebruik in ieder geval nooit geweld. Als het wiel op zijn plaats zit draai je het geheel losjes vast want de ketting moet nog gesteld worden.

We stellen de ketting als de motorfiets op zijn wielen staat zodat je deze niet te strak of te slap stelt.

Een motorfiets veert namelijk in als deze op zijn wielen staat en iemand er op gaat zitten en door het inveren gaat de ketting strakker staan.

Voer nu de ketting over het achtertandwiel richting het voortandwiel en ga hiermee door tot beide einden van de ketting bij elkaar komen.

Verf op je sluitschakel

Door een beetje verf op de sluitschakel te smeren kan je deze altijd terugvinden

Flinke krachten op een kettingset

Duw de rubber x ringen over de pennen tot ze niet meer verder kunnen en smeer de pennen in met het bijgeleverde vet. Je kan nu de uiteinden van de ketting aan elkaar monteren met de sluitschakel.

Druk nu de twee overgebleven x ringen op de sluitschakel en druk het bijgeleverde plaatje op de sluitschakel.

Gebruik een waterpomp of grip tang om het plaatje vast op zijn plaats te krijgen. Je kunt de sluitschakel zekeren met het bijgeleverde visje maar dat heeft niet mijn voorkeur.

kettingset vervangen

De speling verschilt per type motorfiets

Een sluitschakel kan je beter klinken.

Het is het beste om de sluitschakel vast te klinken en dat doe je door de pennen van de sluitschakel plat te slaan. Het klinken van de schakel is de meest betrouwbare manier om een kettingset te monteren.

Hou een zware hamer aan de achterkant tegen de sluitschakel terwijl je met een speciale pen de beide pennen die aan de buitenkant van de sluitschakel uitsteken plat slaat.

Let op, je bent hier niet bezig met het vastzetten van een fietsketting dus zorg dat alles goed in elkaar zit.

Op een motorfiets ketting komen flinke krachten te staan, motorfiets kettingen zijn dan ook van speciaal staal gemaakt. Dat geldt ook voor de tandwielen.

Vind je sluitschakel terug

Smeer wat witte of rode verf op de sluitschakel zodat de sluitschakel altijd terug kunt vinden. Dit maakt het makkelijk om af en toe de sluitschakel te controleren.

Want je wil, zeker als je net je kettingset vervangen hebt zeker weten dat alles goed blijft zitten.

Als alles gemonteerd is zijn we nog niet klaar, want we moeten de ketting ook nog stellen. Het afstellen van je ketting is afhankelijk van het soort motorfiets.

Bij allroad motorfiets heeft de kettingset meer speling dat bij weg motorfietsen. Dat heeft te maken met de veerwegen.

Bij O of X-ringen kettingen hoef je de kettingset nauwelijks te stellen maar af en toe inspuiten met kettingspray kan geen kwaad.

Veel succes met dit karwei en als je niet zeker genoeg bent van je zelf doe het dan samen met iemand die dat wel is.

 

2 gedachten aan “Ketting en tandwielen van je motorfiets zelf vervangen”

  1. Beste ,
    Wat goed en duidelijk en omschreven. Echter ik mis een ding. Je maakt de moer van het voortandwiel los , en daarna breek je de ketting.
    Maar ik lees nergens meer hoe je dan je voortandwiel vast op de juiste aanhaalmoment.
    Volgens mij na verwijderen oude tandwiel, nieuwe voortandwiel erop , vastzetten met de oude ketting er nog op. En dan pas ketting breken toch?
    Mvg Frank.

  2. Kan, je kan ook eerst de nieuwe ketting erop zetten en dan het voortandwiel vastdraaien. Het gaat erom dat de ketting het voortandwiel tegenhoud als je de moer vastdraait.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.