Satellietnavigatie heeft de landkaart niet helemaal verdrongen

We zijn het bijna allemaal gewend en bijna iedereen heeft er een op zijn stuur zitten. Een kastje met verschillende landkaarten er in die je overal de weg wijzen.  En dan natuurlijk digitaal want het zijn gewoon kleine computertjes natuurlijk. Hoe werkt satellietnavigatie en wat kan je er meer mee dan je bestemming vinden ? In dit artikel leg ik in het kort uit hoe het werkt. 

satellietnavigatie

Vakantie op een motorfiets is tegenwoordig een stuk gemakkelijker dan 30 jaar geleden. We dragen ventilerende waterdichte motorkleding die ook nog ventilerend is.

Bovendien werkt motorkleding veel beter beschermend dan de kleding van 30 jaar geleden. Door het gebruik van ijzersterke kunststof vezels is de stof beter bestand tegen schuivers.

Met moderne motorkleding kunnen we doorrijden als het regen en we krijgen het niet te warm. De techniek heeft de wereld van de motorrijder zeker een stuk voorruit geholpen.

Zo ook als het gaat over het meenemen van bagage op onze tweewielers. De tijd van hoog opgepakte motorfietsen waarbij de bagage met spinnen vast gebonden wordt is voorbij.

Bij nieuwe motorfietsen kan je kiezen of je een complete precies passende kofferset gemonteerd wil hebben of niet. Of je gaat voor op maat gemaakte zadeltassen met waterdichte sluiting.

 

GPS

De GL1800 met integraal koffer systeem en ingebouwd satelliet navigatiesysteem.

Kaarten of satellietnavigatie

De wat oudere motorrijders kunnen zich vast nog wel herinneren hoe je 20 jaar geleden op vakantie ging. Je nimmer passende Krauserkoffers aan je motor hingen altijd scheef. Bovendien konden ze zomaar open schieten.

Of zadeltassen die niet altijd waterdicht waren. Ja het leven van de motorrijder is in positieve zin veranderd. Dit is mede door het bestaan van satellieten.Wat hebben satellieten er nou mee te maken ? Nou toch wel.

De tijd dat je als motorrijder met een stel kaarten in je tanktas rond reed  is zo’n beetje voorbij. Je kent het wel, zo’n kaart die na een paar dagen niets meer was dan een vodje.

Zonde want kaarten zijn nog steeds duur en veel mensen, waaronder ik, willen ze toch blijven behouden.

 

Satnav

Landkaarten zijn al bijna overbodig maar toch handig om bij je te hebben

Galileo of GPS

Misschien dat er daarom mensen zijn die niets meer met kaarten doen en alles met satellietnavigatie doen. Een satellietnavigatie systeem wordt ook nog wel een aangeduid als GPS, wat staat voor Global Positioning Systeem.

De naam GPS is echter geen algemene naam voor de navigatie apparatuur. GPS staat voor de Amerikaanse variant op satellietnavigatie dat Global Positioning Systeem wordt genoemd.

Het GPS systeem werd in 1967 ontwikkeld en was ontwikkeld voor de Amerikaanse strijdkrachten. Pas veel later, in 1983 kwam het systeem vrij voor particulier gebruik. In eerste instantie gebruikte vooral de burgerluchtvaart de satellieten om te navigeren.

De Amerikanen kwamen als eerste met een navigatie systeem. Later kwam Rusland met GLONASS (GLObal NAvigation Satelliet System).  Europa werkt  ondertussen aan het Galileo navigatie systeem.

 

GPS

Twee bekende modellen van Garmin

NAVSTAR, GPS en telefoonmasten

NAVSTAR (Navigation Satelliet Time and Ranging ) is de voorloper van het later GPS systeem. Het systeem bestaat uit 24 satellieten die allen een vast baan om de aarde hebben.

Die satellieten stellen ons in staat om op aarde onze plek te bepalen. Een bekend merk in de satellietnavigatie is Garmin. En dan is er natuurlijk het Nederlandse TomTom.

Een andere speler op de markt van navigatie is Google die het mogelijk maakt om via telefoonmasten te navigeren.

Het systeem werk op Google maps en maakt het mogelijk om via telefoonmasten je plaats te bepalen.

 

Satnav

De route keuzes van een GPS systeem

GLObal NAvigatie Satelliet

GLONASS is de Russische variant op het Amerikaanse GPS. De eerste Sputnik of satelliet van het systeem werd in 1982 gelanceerd om het systeem te testen.

Het idee was om GLONASS in 1991 in gebruik te nemen maar uiteindelijk werd het systeem pas in 1995 in gebruik genomen.

In eerste instantie bestond het systeem uit 24 satellieten of kunstmanen . Door de economisch slechte situatie waren er begin 2000 nog maar 8 satellieten over.

Met 8 satellieten was het systeem niet meer geschikt voor plaatsbepaling en werd het onbruikbaar. In de loop van de 21e eeuw werden er meer satellieten in een baan gebracht en werd het systeem bruikbaar.

 

GPS

De Streetpilot 2610

Galileo is beter dan het Amerikaanse systeem

De Europese concurrent voor GPS navigatie wordt als alles goed gaat in 2019 operationeel. Galileo is op een aantal punten beter dan het Amerikaanse GPS systeem.

Zo is de dekking beter en preciezer en zijn er meer mogelijkheden voor het verzenden van noodsignalen.

Een satellietnavigatie ook wel populair Satnav genoemd zorgt ervoor dat je weet waar je bent. Dit kan door te communiceren met de satellieten die boven de aarde zweven.

Deze satellieten hangen op een hoogte van ongeveer 20.000 km boven het aardoppervlak in een geostationaire baan. Geostationair wil zeggen dat ze op een vaste plek boven het aardoppervlak zweven.

 

GPS

Een van de eerste GPS Systemen zonder kaarten

Lengte en breedte graden

Over het aardoppervlak is een denkbeeldig lijnenstelsels gelegd en dat lijnenstelsel noemen we lengte en breedte graden.

De lengte graden lopen van de noordpool naar de zuidpool. De breedte graden lopen parallel aan de evenaar, over de “breedte” van de aarde.

De aarde is opgedeeld in 360 breedte en lengte graden van ieder 111 kilometer breed. Bij de lengte graden is die breedte natuurlijk niet constant omdat ze naar de polen toe lopen.

Een graad wordt vervolgens weer opgedeeld in 60 minuten van ieder 1852 meter, (zeemijl) en die wordt weer opgedeeld in 60 seconden.

Door de lengte en breedte graden steeds verder op te delen ontstaat de nauwkeurigheid die nodig is om te kunnen navigeren via onze Garmins, Tom Tom en andere apparaten.

 

Garmin

De gedetailleerde kaarten van de moderne navigatie systemen

Geen landkaarten meer nodig

Een navigatie apparaat heeft een virtuele landkaart in zijn geheugen zitten waarin deze lengte en breedte graden in zijn verwerkt.

De kruising van de lengte en breedte graad geeft de positie van het apparaat aan op de interne kaarten.

Ondertussen kan iedereen overweg navigatie apparatuur want de bediening is er steeds makkelijker op geworden.

Je tikt een plaats van bestemming in en het apparaat zoekt hoe je ergens komt en geeft gelijk aan hoeveel kilometers je moet rijden. Je ziet ook hoe laat je op je bestemming bent en je kan kiezen over wat voor soort wegen je wil rijden.

 

Garmin

Navigatie apparatuur naast een klassiek roadbook

Navigatie is volwassen geworden

Het vinden van je bestemming is door steeds makkelijker te gebruiken systemen kinderspel geworden.

Satellietnavigatie ontwikkeld zich steeds verder en de apparaten worden ook steeds makkelijker om te bedienen. Er is voor meer variatie in de soort routes te kiezen en de info wordt steeds completer.

Landkaarten zijn eigenlijk niet meer nodig, alhoewel het wel handig is om een totaal overzicht te houden. Maar die keus is voor iedereen anders.

Wil je meer uit je satellietnavigatie halen dan de doorsnee gebruiker met je echter iets meer doen dan de gemiddelde gebruiker. Hierover gaat het volgende artikel.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.