Een motorreis en de juiste voorbereiding

Als je kiest voor het reizen op een motorfiets zijn er nogal wat zaken waar je aan moet denken. Natuurlijk weet je wat voor reis je gaat maken en waarheen. Maar of je nou richting het noorden van Zweden gaat of het zuiden van Spanje of richting Nepal een beetje voorbereiding is nodig. En over die voorbereiding wil ik het nu gaan hebben.

Voorbereiden op een motorreis

Die voorbereiding begint bij het besluit over de bestemming van je reis. Als je voor een kortere reis van een of twee weken gaat hoef je niet zoveel voor te bereiden.

Je neemt wat kleding en kampeerspullen mee en je zorgt dat je motorfiets in orde is.

Het is altijd handig om lid te zijn van een organisatie als de ANWB of KNMV voor eventueel hulp onderweg bij pech.

Voor de KNMV gelden wat beperking voor pech hulp zoals de leeftijd van de motorfiets, voor de ANWB gelden die regels niet of nauwelijks. Of ze gelden wel maar worden minder streng toegepast.

 

ANWB

ANWB hulp in de jaren 60, de hulpdienst is niet overal te bereiken

Lidmaatschap ANWB is handig

Het is hoe dan ook slim om lid te worden van de ANWB omdat deze organisatie veel groter is en overal steunpunten heeft. Bovendien kan de ANWB in pech gevallen soms veel beter helpen dan de KNMV.

Niet dat de KNMV slechte service levert, in tegendeel. De ANWB is een grote organisatie en kan sommige dingen daarom nu eenmaal sneller en beter hulp organiseren.

Binnen Europa heb je zeker veel aan beide organisaties maar de ANWB is nu eenmaal groter en helpt goed en snel.

Het beste is echter er voor te zorgen dat je geen hulp nodig hebt in het buitenland.

Zorg dat je motorfiets technisch goed in orde is. Of je nou zelf je onderhoud doet of het door een dealer laat doen, ga niet met versleten motorfiets onderdelen op pad.

 

motorfiets

Zorg voor verse banden op je motorfiets

Vervang versleten onderdelen voor je vertrekt

Toch logisch ? Hoor ik mensen nu denken. Ja is ook zo maar er zijn toch mensen die niet goed in de gaten hebben dat bepaalde zaken aan vervanging toe zijn.

Soms gaan motorrijders bijvoorbeeld op pad met banden die misschien nog niet helemaal versleten zijn maar eigenlijk al aan vervanging toe zijn. Of de remblokjes zijn eigenlijk bijna versleten etc.

Je kan er natuurlijk voor kiezen een volledige servicebeurt te laten verrichten of om onderweg het een en ander te repareren.

Als je handig genoeg bent lukt het je wel om onderweg remblokken te vervangen of een ketting te stellen. Ben je geen zelf sleutelaar, ga dan met een zo goed mogelijk onderhouden motorfiets op pad om gezeur te voorkomen.

 

Motorfiets

Een Yamaha XT600E is een prima motorfiets voor op reis

Motorreis buiten Europa

Ga je verder weg, bijvoorbeeld richting India, Nepal of Afrika dan kom je er niet onderuit om een deel van het onderhoud zelf te doen.

Op de lange afstanden richting Nepal, India of Zuid Afrika kan je het niet altijd redden met een set banden of remblokken.

Houd er rekening mee houden dat je onderweg zelf je banden of ketting moet kunnen vervangen.

En in landen als India zijn niet altijd dealers in de buurt die jouw Afrika Twin of R1200GS even een service beurt kunnen geven.

Zorg voor de lange afstanden dus dat je in ieder geval wat nood reparatie spullen bij je hebt.

Je kan natuurlijk geen hele cardanas meenemen als je op een BMW of een andere cardan motorfiets natuurlijk, in dat geval moet je rekenen op hulp van buitenaf.

 

motorreis

Sleutelen hoort er bij tijdens een motorreis

Neem gereedschap mee maar niet teveel

Zorg voor bandenlichters in het geval van lekke banden en reparatie spullen of beter nog neem extra binnenbanden mee.

Neem ook wat gereedschap mee, niet teveel maar genoeg om onderweg het een en ander aan nood reparaties uit te kunnen voeren.

Als je echt serieuze reparaties uit moet voeren kan je in sommige gevallen wel rekenen op de vindingrijkheid van de lokale bevolking.

Juist omdat er in bijvoorbeeld Pakistan of delen van Afrika niet makkelijk aan onderdelen te komen is kunnen mensen veel zelf.

Want vergis je niet in de technische kennis en handigheid van de lokale bevolking van sommige landen. Zeker in landen als Pakistan of India en sommige Afrikaanse landen kunnen mensen veel repareren maar niet alles.

 

India Grandtrunk

De Grandtrunk in India, daar haal je geen hoge snelheden

Een beetje technische kennis helpt

En reken erop dat je die technische kennis soms echt nodig hebt want als je verder gaat dan de bekende Europese grenzen kan er van alles gebeuren. Door bijvoorbeeld slechte wegen of brandstof.

En niet alleen vervelende pech gevallen, want geloof me een verre motorreis zal zeker je ogen openen en je hart sneller doen kloppen.

Reken er echter wel op dat het reizen soms ook wat ongemakken met zich meebrengt, die horen er nu eenmaal bij.

Op wat voor motorfiets je gaat reizen is afhankelijk van waar je heen gaat. Blijf je in Europa en ben je niet van plan van de gebaande weg af te gaan, dan kan je met een gemiddelde weg motorfiets prima uit de voeten.

Ga je verder weg met de mogelijkheid op wat meer offroad trajecten dan is het waarschijnlijk beter om meer richting adventure achtige motorfietsen te gaan.

 

Motorreis BMW

XT660Z Tenere

Zo opgepakt kan je ook met een motorfiets op reis

Geen pk monster nodig voor een motorreis

Je kan dan denken aan motorfietsen als de Yamaha Ténéré, de Honda Afrika Twin of bijvoorbeeld een BMW motorfiets. Let er wel op dat het handig is als je een niet al te zware motorfiets neemt voor verre reizen.

Voor het reizen heb je geen pk monster nodig want reizen doe je over het algemeen op je gemak en daar horen geen hoge snelheden bij.

Het is ook verstandiger om in landen als India, Pakistan of Mongolië niet al te hard te rijden.

Zeker in landen waar men niet veel verkeer gewend is. Reis je door een land als Nepal of India dan kan je er op rekenen dat je van alles en nog wat tegenkomt op de weg waar jij overheen rijdt.

 

BMW S1000XR

GL1800

De BMW S1000RX en de Honda GL1800 hebben onnodig veel vermogen

Wrakken en langzaam verkeer

Reken maar op fietsers en fiets riksja’s die zich met een slakkengang over de weg bewegen waar jij ook op rijd.

En dat zijn er de mogelijke wrakken op de weg die in sommige landen niet opgeruimd worden en natuurlijk dieren en voetgangers die geen snelverkeer gewend zijn.

Mensen letten daar veel minder goed op het verkeer omdat ze nu eenmaal niet aan snelle voertuigen gewend zijn. Het is dan ook zaak om in dergelijke landen je snelheid aan te passen aan de rest.

Het is ook zaak om niet betrokken te raken bij een ongeluk in verre vreemde landen. Als buitenlander kom je direct in de problemen of een ongeluk nou jouw schuld is of niet.

Je ben buitenlander en dus heb je schuld, zo werkt dat vaak. Dus nogmaals let op je snelheid en pas je rijgedrag aan.

 

Africa Twin

Stevig koffers

Voor je eigen veiligheid

En het is natuurlijk ook belangrijk voor je eigen veiligheid. Rij dus niet te snel in dit soort landen.

Je moet natuurlijk bagage meenemen als je een tijdje op reis gaat. Je hebt wat kleding nodig, een tent en wat kampeer gerei en gereedschap voor eventuele reparaties onderweg.

Logisch allemaal maar let op dat je niet teveel meeneemt zodat je overbeladen bent. Teveel meenemen en daardoor teveel gewicht bij je hebben maakt het reizen niet makkelijker.

Neem niet teveel kleding mee bijvoorbeeld. Je hebt natuurlijk stevige motorkleding aan als je rijdt en je hebt kleding bij je voor als je niet rijdt maar veel hoeft dat niet te zijn.

Denk eraan dat je altijd onderweg kleding kan kopen en dus kan je met minder kleding onderweg gaan.

 

Motorreis

Tijdens een motorreis kan je leuke contacten maken

Kamperen niet overal en altijd

Het is zaak dat je je bagage uitgekiend samen stelt en zo licht gewicht mogelijk op pad gaat. Het liefst heb je zo min mogelijk zichtbaar op je motorfiets zitten voor de snelle vingers.

Neem het liefst een kleine lichtgewicht een of twee persoonstent mee en bijvoorbeeld een dun matje. Het best is het een 20 mm dik zichzelf opblaasbaar slaapmatje mee te nemen.

Hou met kamperen rekening met het land waar je je bevindt. Er zijn landen waar je beter niet zomaar ergens je tent op kan zetten.

Als je in een land als Pakistan of India zomaar ergens je tent op gaat zetten kan het zijn dat de lokale bevolking dat niet begrijpt.  Soms wordt het ook niet geaccepteerd . Moet ik nog wel op reis gaan ?

JA absoluut. Alles wat ik hier heb opgenoemd zijn puur zaken waar je automatisch rekening mee gaat houden als je onderweg bent.  Reizen is het mooiste wat je kan doen in je leven ondanks sommige ongemakken.

Reizen op een motorfiets is nog 10 keer mooier, zorg alleen voor een zo goed mogelijke voorbereiding.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.