Een Ducati dag in het Gelderse Zaltbommel

Begin april lijkt de lente dan toch eindelijk begonnen. Dat zie je niet alleen aan de blauwe lucht en de zon die door de wolken heen gluurt maar je voelt het ook aan de temperatuur. Voor het eerst sinds maanden gaan de ventilatie ritsen van mijn motorjas open om een beetje verkoeling te krijgen. Ik voel het ook aan mijn linkerhand die ik met regelmaat moet gebruiken om te groeten. Het motorseizoen is nu echt begonnen.

Ducati dag Zaltbommel

Optimistisch rits ik mijn regenvoering uit mijn motorpak want de weergoden zijn duidelijk in een motorvriendelijke bui, het lijkt zowaar droog te blijven.

De rit van vandaag gaat naar Zaltbommel waar een specifieke stam van het motorvirus blijkt te zijn toegeslagen. Het is het Ducati virus, dat zeer besmettelijk lijkt te zijn, oppassen dus.

Zelf ben ik geen Ducati rijder maar rij eigenlijk alleen maar Japans maar ik ben zeker een liefhebber van het Italiaanse raspaard.

Niet dat Ducati het enige Italiaanse raspaard is, zoals op tijdens het Italweekend bleek  maar het is wellicht wel het type waar de meeste liefhebbers van Italiaanse motorfietsen mee besmet zijn.

 

Ducati

Het bekende Ducati logo

De bloedrode kleur van het Italiaanse raspaard

Het merk Ducati heeft in de motorwereld wellicht de zelfde status als Ferrari onder autoliefhebbers.

Zowel Ducati als Ferrari hebben bijna patent op de bloedrode kleur waarin de diverse modellen van het merk vaak in gespoten zijn.

De kleur rood is dan wel de meest bekende kleur van de Italiaanse twee en vierwielers maar niet de enige.

Want zowel Ferrari als Ducati hebben geen moeite om flink met kleur te experimenteren.

Dat blijkt ook als ik het bedrijf ,dat het weekend van 7 en 8 april een speciale Ducati dag organiseert, bezoek.

 

Ducati dag Zaltbommel

Drukte bij Ducati Zaltbommel BV.

Een tweewieler van Audi

De Ducati dealer in Zaltbommel heet kortweg Ducati Zaltbommel BV en dat is goed te begrijpen als je het pand binnen loopt.

Want in de winkel is niets anders te vinden dan artikelen die iets met het bekende Italiaanse, nou ja Italiaans, merk te maken hebben.

Want eerlijk is eerlijk zo Italiaans is het merk allang niet meer.  Het van oorsprong Italiaanse merk is al diverse keren van eigenaar op eigenaar gegaan en lijkt nu tot de Audi groep te behoren.

Niet dat het wat uitmaakt natuurlijk want het idee achter Ducati blijft natuurlijk zo goed als hetzelfde, een ranke Italiaanse schoonheid op 2 wielen.

 

Ducati

Een duur speeltje dat wel.

Hoe wordt de Ducati Panigale ontvangen

En dat is ook wat de fans willen, een lekkere sportieve V-twin met een sportief uiterlijk en liefst Ducati rood. En natuurlijk speelt het geluid van de twee cilinder ook mee bij de fans.

Het heerlijke zware geplof van twee flinke zuigers die hoog in toeren gejaagd worden terwijl de droge plaat koppeling de bekkenpartij speelt. Gewoon zoals het hoort zou de Ducati fan zeggen.

Toen ik voor het eerst het nieuws hoorde over de 4 cilinder die het Italiaanse merk ging introduceren rees er bij mij een beetje twijfel.

Ducati heeft immers al sinds het begin van het merk alleen maar een en tweecilinders op de markt gebracht en dus vroeg ik me af hoe de viercilinder ontvangen zou worden door de fans.

 

Ducati

Een wel erg snel olifantje

Even over BMW

De eencilinder van Ducati stamt uit een heel andere tijd natuurlijk maar de V-twin is al decennia een icoon in de wereld van de Italiaanse motorfiets.

Ducati is natuurlijk niet het enige merk met een twee cilinder motorfiets maar wel het meest bekende.

De vraag rees of de doorgewinterde Ducati liefhebber wel een twee cilinder wilde accepteren.

Toen BMW in de jaren 70 van de vorige eeuw, ja ik ga al een tijdje mee, zijn eerste viercilinder introduceerde stond de volledige boxer fanclub zowat op zijn kop. Hoe haalde BMW het in zijn hoofd om van het boxer principe af te stappen.

 

Ducati bikini

Een Ducati bikini voor de dames

De Ducati Panigale V4

Ondertussen weten we natuurlijk niet beter of BMW maakt ook vier en zelfs zes cilinders. Tja de tijden veranderen.

Onder de Ducati liefhebbers blijkt de hang naar het oude bekende nu niet zo sterk aanwezig te zijn als toen onder de boxer liefhebbers maar toch was het afwachten.

De Ducati Panigale V4 lijkt onder de liefhebbers echter net zo populair te zijn als de oude vertrouwde V-twin.

Tijdens de Ducati Zaltbommel Live Experience, zoals Ducati Zaltbommel de dag officieel aankondigt lijkt het erop dat de V-vier allang bij de Ducati familie hoort.

 

Droge koppeling

Ducati houdt zijn koppeling lekker droog

174 kilo en 214 pk

De vele in leer of Cordura gehulde motormannen en vrouwen kijken zeker niet misprijzend naar de Panigale. En als je naar de prestaties van het beest kijkt dan begrijp je dat vanzelf.

De minst krachtige Panigale, de 959 heeft bijvoorbeeld al 150 pk en weegt 176 kg droog. Terwijl het huidig topmodel, de speciale, maar liefst 214 pk heeft en slechts 174 kg weegt.

Moet je wel even € 45.000 neertellen voor het basis model maar dan kom je wel voorruit zeg maar.

Ducati gaat dus nog steeds voor de brute paardenkrachten, als je het over zijn sportmachines hebt tenminste.

 

Ducati

Zelfs de Baby moet kleur bekennen

De Scrambler of de cafe racer

Ducati is tegenwoordig namelijk veel meer dan het merk van de sportief ogende pk kanonnen, want de concurrentie moet je de baas blijven op ieder vlak.

Wat te denken van de oogstrelende Scrambler die door het Italiaanse merk in verschillende soorten wordt neergezet of de café racer die in stemmig zwart te bewonderen is.

Of je het nou over de Flat Track Pro of over de Urban Enduro hebt, het zijn stuk voor stuk juweeltjes om te zien.

En dan is er natuurlijk het Italiaanse antwoord op de gelande strasse modellen van BMW en de Honda Africa Twin. Een antwoord in de vorm van de Multistrada 950 tot en met de Multistrada 1200 Enduro pro met 152 pk.

 

Koffie drink je niet zomaar uit een gewoon kopje

De kleuren van de Ducati

Hoe al dat moois allemaal rijdt weet ik helaas niet want er stond een indrukwekkende wachtrij van mensen die een proefrit gingen maken dus haakte ik maar af.

Dat Ducati over meer gaat dan alleen motorfietsen merk je als je het winkelpand binnen loopt. Natuurlijk staat de zaak vol met prachtige motorfietsen maar daar houdt het niet mee op.

Wie goed om zich heen kijkt ziet dat de liefde voor de Italiaanse tweewieler heel diep kan zitten. Speciaal gespoten valhelmen in de kleuren van de v-twin, laarzen, jassen, broeken met het bekende logo etc.

De liefhebber kan zich echt compleet te buiten gaan aan producten die iets van zijn favoriete motormerk laten zien.

 

Mag je als baby wel knoeien op een slabbetje van Ducati ?

 

Zelfs de baby doet mee

Dit geld overigens ook voor de familie van de Ducati fan want zelfs de baby kan laten zien wat voor motorfiets pa en of ma het liefst rijdt.

Hansopjes met Ducati opdruk, shirtjes voor het iets oudere zusje of broertje en een heus Ducati slabbertje voor tegen knoeien.

Natuurlijk mag een bikini in Ducati kleuren voor mama niet ontbreken want ook op het strand beken je kleur.

Een kopje koffie drinken doe je dan natuurlijk ook in de stijl van je favoriete merk ja de liefde gaat diep.

 

Ducati ijsblokjes kan natuurlijk ook

Geen kapsones

Van kapsones is zo op het eerste gezicht geen sprake bij de Ducati fan, althans zo lijkt het.

Want links en rechts staan vrolijk Yamaha’s Honda’s en BMW’s tussen de Italiaanse kunstwerken in geparkeerd en iedereen loopt gezellig kletsend door elkaar heen.

Het mag dan wel een Ducati feestje zijn maar iedereen is welkom zo blijkt. Zo ook ik met mijn 10 jaar oude Ténéré.

Want een Ducati kost natuurlijk wel even wat meer dan een eencilinder met nog geen 50 pk. Maar het maakt niet uit. De sfeer is vriendelijk en ik voel me thuis onder het Ducati minnende publiek. En die proefrit die komt er zeker.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.