62: Motorrijden in India is soms een hele uitdaging

Slapen als een zwerver langs de Grand Trunk in India erger kan je het niet bedenken. Ik begin echter steeds meer te wennen aan deze manier van leven en het maakt me steeds minder uit waar ik de nacht doorbreng.

Deel 1: Van Goldwing naar XT500

Koers naar Delhi India

De volgende ochtend ben ik om een uur of half 6 wakker. Ik spring direct uit mijn slaapzak en begin mijn spullen weer in te pakken. Ik nuttig een simpel ontbijt van thee en crackers en poets tussen andere zwervers mijn tanden.

In tegenstelling tot mijn Indiase collega tandenpoetsers doe ik dat met een tandenborstel terwijl de rest het met een stokje doet.

Zodra ik gereed ben start ik mijn Ténéré en zet koers naar New Delhi. Na een aantal uren over dezelfde nachtmerrie weg te hebben gereden merk ik dat ik nog steeds niet helemaal in orde ben.

Mijn ingewanden zijn nog steeds van streek waardoor ik maar lastig op mijn motorfiets kan blijven zitten. Rijden over de Grand Trunk is hoe dan ook niet makkelijk maar met als je last van je ingewanden hebt is het dubbel zo lastig.

India

Dagboeken bijwerken langs de Grand Trunk

Een motel langs de Grand Trunk

Ik stop rond een uur of 4 bij een langs de kant gelegen motel en vraag om een kamer. Zo zit ik in een motel vlakbij de “snelweg”.

Op zich is het helemaal niet vervelend want het motel is voor Indiase begrippen van prima kwaliteit, en mijn motorfiets staat veilig in de gang vlak bij de deur van mijn kamer.

Ik eet die avond op het terras een heerlijke kippensoep en een net zo lekkere curry die ik met de nodige glazen bier wegspoel.

Ik heb uitzicht op de snelweg, wat normaal gesproken niet als ideaal gezien zou worden maar nu is dat anders.

Er rijdt en loopt natuurlijk van alles en het is bijzonder interessant om dit zo te bekijken. Ik gebruik mijn tijd om mijn dagboek bij te houden en om foto’s te maken.

Verkeer in India is fotogeniek

Het verkeer in India is namelijk zeer fotogeniek maar dat had u al begrepen. Na 2 nachten voel ik me weer een stukje beter en durf ik mij weer op de weg te wagen.

De rekening is te verwaarlozen maar dat ben ik ondertussen wel gewend. Ik hou exact bij wat ik per maand uitgeef.

Tot nu toe weet ik met een bedrag van rond de $ 250,– per maand rond te komen. Dat is eten, drinken en overnachtingen en benzine. Kortom alle kosten die ik zo maak om onderweg te zijn.

Wat mij vooral opvalt in India is dat er overal mensen zijn. Waar je ook kijkt er lopen, zitten, staan of fietsen mensen. Indiërs hebben ook geen geduld heb ik het idee en ze lijken niet te begrijpen hoe je dingen efficiënt kunt doen.

Zo sta ik op een gegeven moment bij een dichte spoorwegovergang waar een 2 baansweg over heen loopt. Het meest efficiënte is natuurlijk als iedereen op zijn eigen baan blijft en zo de spoorwegovergang oversteekt.

Grand Trunk

Chaos op de Grand Trunk

Chaos op de spoorbaan

In India gaat dat anders. Als de spoorbomen dicht zijn gaat zich aan weerskanten van de overgang een massieve rij mensen en voertuigen vormen over de gehele breedte van de weg.

Nu heb ik het over de mensen die tenminste willen wachten tot de spoorbomen omhoog gaan en niet over diegene die er nog even onder door glippen net voor dat de trein er aan komt.

Zodra de spoorbomen open gaan gaat alles tegelijk rijden waardoor er een enorme opstopping midden op de spoorbaan ontstaat.

De chaos is nu compleet aangezien iedereen tegelijk naar de andere kant van het spoor wil komen. Het resultaat is een file die soms een half uur tot een uur duurt.

Het lawaai van al die toeterende brommers, motorfietsen, auto’s en riksja’s is niet om aan te horen maar een spektakel is het wel. Ik had al van andere gehoord dat dit in India gebeurde zodat ik mijn deelname aan deze chaos kon vermijden.

New Delhi lijkt georganiseerder.

Ik heb in ieder geval wel een tijdje van aan afstand staan kijken naar het circus en blijf rustig wachten. Zodra het spoor leeg is stuur ik de Ténéré rustig over het spoor, zonder ook maar even mijn toeter aan te raken.

Na een dag rijden kom ik dan eindelijk aan in New Delhi. Het verkeer in Delhi komt wat georganiseerder over dan wat ik tot nu toe in India heb gezien maar het blijft oppassen geblazen.

Als ik zo met en gangetje van 50 door Delhi cruise steekt er op een gegeven moment een gesluierde vrouw over.

Ze wil, zo lijkt het, nog net de bus halen die aan de andere kant van de weg stopt. Net als ik passeer zet ze een sprint in, struikelt en knalt al struikelend met haar hoofd tegen een van mijn aluminium koffers.

Touristcamp in New Delhi

Het eerste wat in mij opkomt is, niet stoppen maar doorrijden. Als je een aanrijding hebt gehad in een land als India is het niet verstandig om te stoppen, aangezien je als buitenlanders altijd als schuldige wordt gezien.

In mijn spiegel kan ik zien dat de vrouw weer overeind krabbelt en dus niets mankeert. Een half uur later bereik ik Touristcamp , een bekende pleisterplaats voor reizigers in India.

Touristcamp ligt tegen het oude gedeelte van New Delhi aan en je kan er kleine hutjes huren of kamperen.

In New Delhi zo heb ik mijzelf beloofd blijf ik een paar dagen, gewoon om reizigers te ontmoeten en om de stad te bekijken.

63: Een prettig verblijf in Dehli

Lonely Planet India, Sarina Singh & Sarina Singh

Opmerkingen

comments