De Zumo 395 LM is een prima opvolger van de Zumo 660

De Garmin Zumo 395 LM is duidelijk flink verbeterd en heeft een paar hele leuke functies die het zeer goed doen. Ook technisch is er veel verbeterd aan de nieuwe telg van Garmin maar er zijn toch wat kleine minpuntjes.

De Zumo 395 LM een eerste indruk

De Zumo 395 LM is sneller

De nieuwe Garmin Zumo is technisch op een hoop fronten beter dan zijn voorganger de Zumo 660. Het grotere geheugen zorgt voor sneller navigeren wat in sommige gevallen echt voor beter resultaat zorgt.

Met de Zumo 660 had je als motorrijder nogal eens het probleem dat je een afslag miste omdat de Zumo gewoon te traag reageerde.

Of dit aan de software lag of aan de satelliet verbinding is mij niet duidelijk maar het kon behoorlijk hinderlijk zijn.

Bij de nieuwe Zumo lijkt dit probleem opgelost alhoewel een stevige praktijktest dit nog echt moet bewijzen.

Garmin heeft in ieder geval flink wat extra geheugen in het apparaat weten te krijgen en dat heeft zo zijn voordelen.

 

Zumo 395 lm

De Zumo 660 en de Garmin Zumo 395LM naast elkaar

Meer geheugen en snelheid

Het apparaat kan met gemak al het kaartmateriaal dat er anno 2016 beschikbaar is kwijt in zijn geheugen.

De Zumo heeft dan nog ruim 7 GB over. Net als bij de eerdere 660 kan het gebrek aan geheugen worden opgevangen met een micro sd kaartje van maximaal 32GB en dat klinkt goed.

Dat moet meer dan genoeg zijn hoor ik iedereen nu zeggen en in feite is dat ook zo. Maar dit voordeel valt weg voor degene die de Onroute kaarten in zijn apparaat wil hebben.

De Onroute kaarten worden alleen nog geleverd op micro SD zodat je met onroute kaarten in het apparaat geen SD kaart kan toevoegen voor extra geheugen ruimte.

 

Zumo 395 LM

De Zumo heeft een nieuw menu met Apps

Is 16 GB voldoende

Bij de Zumo 660 kreeg je de kaarten nog op een DVD zodat je ze kon instaleren op het apparaat waar je een 32GB SD kaart in had zitten als extra geheugen.

De Zumo bepaalde waar de Onroute kaarten op geïnstalleerd werden en je hield veel ruimte over.

Zo had je meer geheugen ruimte en je Onroute kaarten in één apparaat en dat is best handig.

Maar oké laten we er vanuit gaan dat 16 GB intern geheugen ruim voldoende is voorlopig en dat extra geheugen nog lang niet nodig is.

 

satellietnavigatie

De achterkant van de Zumo 395 LM is een stuk eenvoudiger geworden met twee oplaadpunten.

Apps in voor de Zumo 395 LM

Het menu van de nieuwe Zumo heeft flink wat veranderingen ondergaan. Zo heeft de nieuwe Garmin bijvoorbeeld een extra menu waar verschillende Apps in te vinden zijn.

Een van de leukste Apps is de Rondreis Applicatie. In deze app. kan je met een paar handelingen heel eenvoudig een toertocht in elkaar zetten.

Je geeft het vertrekpunt op en de duur of het aantal kilometer van de tocht en de Zumo stippelt een route voor je uit.

Handig voor als je ergens in een mooie omgeving bent en snel iets leuks wil uitzetten.

Je kan deze Applicatie natuurlijk heel mooi gebruiken in combinatie met de Onroute kaarten. Die onroute kaarten kan je als extra optie bij het apparaat kan kopen.

 

Garmin

Maak je eigen rondreis op de Zumo 395 LM

Handige Apps van Garmin

Een paar andere handige Apps zijn de reisplanner, waar je gemaakte trips in kan opslaan, deel route, waarmee je een gemaakte route d.m.v. Bluetooth of geheugen kaart kan delen.

Foursquare is een aardige App waarmee handige locaties in de buurt kan vinden. Hoe de verschillende Apps werken en of ze goed werken bespreek ik in een volgend artikel.

Het handige van het aparte App menu is dat je handige zaken die je veel kan gebruiken snel bij de hand hebt.

De bediening van de verschillende menu’s gaan vrij gemakkelijk en vergen weinig kennis, al is het even wennen als je overstapt van de 550 of de 660 naar de 395 LM.

Scherm indeling geeft weinig vrijheid

Wat zo nu en dan wel vervelend is, is dat de Zumo soms blijft hangen in de menu’s maar dit wordt vast met een update een keer opgelost.

Het scherm van de Zumo 395 LM is goed afleesbaar en lekker helder. Tijdens navigeren staat er boven aan het scherm de naam van de weg of straat waar je op dat moment op rijdt.

Links van de straatnaam wordt de afslag aangeven met de afstand die je nog hebt te gaan tot je bij de afslag bent.

Links onder staat de snelheid aangegeven die je op dat moment rijdt. Naar mijn idee is de snelheidsmeter totaal overbodig want op iedere motorfiets zit al een snelheidsmeter.

ingebouwde snelheidsmeter

De snelheidsmeter van de Zumo is dan wel veel nauwkeuriger dan je eigen snelheidsmeter.

Want iedere snelheidsmeter heeft een flinke afwijking naar boven. Dit is door fabrikanten ingebouwd om snelheidsovertredingen van rijders zoveel mogelijk te vermijden.

De ingebouwde snelheidsmeter geeft aan wanneer je te snel rijd en of er flitspalen in de buurt zijn.

Hou er rekening mee dat het in sommige landen verboden informatie over flitspalen op je navigatie te tonen.

 

Zumo 395 LM

Het snelheidsvakje is een vast gegeven in de zumo

Weinig vrijheid voor eigen keuzes

Het nadeel van het scherm van de nieuwe Garmin is dat je niet kan kiezen wat voor informatie je in wel vakje wil.

Het vakje waar de snelheid staat aangegeven kan je niet voor andere informatie gebruiken net als de informatie die boven in je scherm staat.

Het enig “vrije” vakje is het meest rechtse vakje, alleen daar kan je aangeven wat voor informatie je wil zien.

Het is jammer dat Garmin ervoor kiest de vrijheid van de gebruiker in te perken door de informatie in de verschillende vakjes vast te leggen.

Hoe werkt de Zumo 395 LM in de praktijk

Je kan er wel voor kiezen om meer informatie te zien maar dan maak je je scherm aanzienlijk kleiner door aan de rechterkant een rij met extra vakjes te laten zien.

In deze vakjes kan je alle info laten verschijnen die je wil zien tijdens het rijden.

De vraag is nu, hoe is het om met de Zumo 395 LM te rijden en wat heb je aan Apps en andere nieuwigheden ?

Hierover meer in een volgend artikel waar ik de Zumo 395 LM flink aan de tand ga voelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.