De Yamaha XS1100 Had vooral veel koppel

De race naar motorfietsen met zoveel mogelijk motor vermogen leek vooral een Japanse aangelegenheid. De grote Europese merken zoals BMW, Moto Guzzi en Ducatie leken duidelijk moeite te hebben met de pk race. Harley Davidson deed in het geheel niet mee met vermogensrace.

De Yamaha 1100 had vooral koppel

De race naar zoveel mogelijk pk’s en cc’s was vooral onder de Japanse motorfiets fabrikanten in volle gang.

De Japanse motorfietsen industrie streefde hun Europese concurrenten op vermogen gemakkelijk voorbij.

Europese merken als BMW, Ducati konden niet tegen de Japanners op concurreren. BMW kwam nog wel met de R100 RS maar die haalde het niet bij het vermogen van de concurrentie uit Japan.

Ducati, Benelli en de merken uit Engeland hadden geen antwoord op het Japanse pk geweld.

Honda had eind jaren 60 zijn CB750 viercilinder al getoond. Met dit model wist Honda veel motorfans te verbazen. Een viercilinder in lijn met 67 pk was ongekend in die tijd.

Niet lang daarna verraste Honda de motorwereld met zijn flat four motor. De vloeistof gekoelde Honda Goldwing leverde maar liefst 92 pk.

photo credit: mudmucks XS1100 via photopin (license)

De Yamaha XS1100 had vooral een bullig motorblok

Japanners leverde meer vermogen

De Japanse motorfiets fabrikanten lieten aan hun Europese concurrenten zien dat er meer uit motorfietsen te halen was.

Ook Yamaha kon niet achterblijven en kwam in 1978 met een 1100cc luchtgekoelde viercilinder op de markt. Het merk bekend van Yamaha music deed ook mee met de motorfiets markt.

Voor Yamaha met de XS1100 kwam was er al een 750cc driecilinder op de markt gezet. Deze werd opgevolgd door een 800cc driecilinder. Beide drie cilinders hadden cardan als eindoverbrenging.

De beide driecilinders waren betrouwbare viertakt motoren maar leverde  niet genoeg vermogen. Voor de pk race tenminste want de fans van Yamaha wilde meer.

De vier cilinder leverde 95 pk en leverde een koppel van ruim 90 nm. De standaard XS Eleven werd van 1978 tot 1981 geproduceerd. In 1979 bracht Yamaha nog een zogenaamd custom model op de markt.

Yamaha
photo credit: Cédric JANODET On va dire que cette Yamaha XS650 “Tracker” est dans son élément… la boue ! via photopin (license)

De XS650 was de voorloper van de XS1100

De XS Eleven had niet schokkend veel pk’s

De viercilinder van Yamaha kwam niet met schokkend veel meer vermogen dan zijn concurrenten. De 1100 evenaarde zeker Kawasaki ’s zescilinder niet.

De fabrikant met de stemvorken in zijn logo koos voor degelijkheid in plaats van topvermogen.

Alhoewel de 1100 of XS Eleven, zoals de Yamaha ook wel werd genoemd bijna 100 pk had ging het bij de viercilinder meer om koppel dan pk’s.

De 1100 cc zware viercilinder werd ook veel meer als betrouwbare toergigant gezien. In een Yamaha xs 1100 review kwamen de stuur eigenschappen echter niet goed uit de bus.

De Yamaha was meer voor toerrijders.

De Yamaha was ook gebouwd op degelijkheid. Met zijn probleemloze cardan en grote dubbele remschijven voor en enkele schijf achter.

De Yamaha was gemaakt voor de toerrijders. Yamaha deed vanaf nu ook mee met de race naar meer vermogen.

De XS Eleven maakte indruk met zijn grote tank en grote rechthoekige koplamp. Veel toerrijders werden aangetrokken door het forse koppel en de schakel luie motor. 50 kmuur rijden in de vijfde versnelling deed de viercilinder zonder problemen.

Technisch had de Yamaha zijn concurrentie een stukje achter zich gelaten. Dit werd bereikt door de toepassing van nieuwe technieken zoals lichtere zuigers en ingenieus vormgegeven verbrandingskamers.

photo credit: SenseiAlan 1972 Suzuki GT-380 Advertisement Hot Rod Magazine April 1972 via photopin (license)

Suzuki presenteerde de GT380

De FJR1300 stamt van de XS Eleven af

Yamaha had niet alleen zijn antwoord op de concurrentie gevonden maar had met de viercilinder een legendarisch snelle motorfiets op de wereld gezet die veel opvolgers zou krijgen.

Na de XS1100 kwam de FJ 1200. De FJ 1200 was echter opvallend genoeg weer een ketting aangedreven motorfiets.

Nog veel later werd de zware sportieve toermotor voorzien van vloeistof koeling en cardan aandrijving. De Yamaha FJR1300 is een verre neef van de aloude XS1100.

Technisch is de FJR1300 natuurlijk heel anders maar hij stamt wel af van de 1100.

Suzuki liet de tweetakt los

Er was echter nog een Japanse motorfietsen fabrikant die duidelijk mee deed in de race naar hoog vermogen en dat was Suzuki.

Suzuki was een merk dat vooral bekend was van tweetakt lijn.  Zo was er  de Suzuki GT750 en GT380. Suzuki kwam echter met zijn eigen antwoord op de pk race.

De tweetakt modellen van Suzuki waren zeker indrukwekkend. Tweetakt was echter een verouderd concept.

Tweetakten zoals de GT750 hadden regelmatig last van warmlopers. Suzuki moest de stap nemen naar betrouwbaardere motorfietsen.

Suzuki had door dat het tweetakt tijdperk voorbij was en ging zich concentreren op de viertakt. In 1976 kwam Suzuki met zijn eerste viertakt op de markt en noemde deze simpelweg GS750.

Suzuki GS1000
photo credit: Mitch Mcpherson Suzuki GT750 via photopin (license)

De GT750 tweetakt van Suzuki was beroemd en berucht

Het einde van de tweetakt voor Suzuki

De GS750 was in feite een recht toe rechtaan viertakt motorfiets met dubbele bovenliggende nokkenassen en een ketting als aandrijving voor het achterwiel.

De motorfiets had standaard dubbel remschijven voor en een enkele schijf in het achterwiel.

De GS750 werd samen met de GS400 tweecilinder gelanceerd. Beide modellen betekende voor Suzuki het einde van de tweetakt periode.

De modellenlijn van Suzuki werd een jaar later (1977) uitgebreid met de GS550 en GS1000. Indrukwekkend waren de Suzuki gs1000 specs.

De Turbo van Suzuki

Suzuki had zijn intrede in de viertakt motorfietsen gemaakt en deed tegelijk mee met de race naar zoveel mogelijk vermogen.

Suzuki kwam ook nog met een Turbo versie van zijn 650cc viercilinder. De turbo was meer gemaakt om de concurrentie te laten zien waar de fabriek toe in staat was.

Zowel Suzuki als Yamaha maakte zich klaar voor de strijd om meer vermogen.

De politiek roerde zich en begon zich meer en meer te bemoeien met de race naar meer vermogen en niet geheel zonder succes. Fabrikanten spraken een pk limiet af.

photo credit: Amelien (Fr) BMW K1 via photopin (license)

De K1 tentoongesteld

BMW ging mee doen met de PK race

De afspraak was dat motorfietsen onder de 100 pk zouden blijven. Deze afspraak werd echter al vroeg geschonden. Aan het einde van de jaren 80 ging BMW mee te doen met de superbike rage.

BMW kwam in 1983 met de K lijn. De K van BMW was een vloeistof gekoelde viercilinder in lijn motor. Het eerste model leverde 90 pk. Voldoende om mee te komen met de Japanners.

In 1999 kwam BMW met de K1 een sportieve versie van uit de K lijn van BMW. Het vermogen lag op 100 pk en de techniek was revolutionair. De K1 viel vooral op door zijn stroomlijn en zijn lage CW waarde.

Yamaha had zijn antwoord op de XS1100 met de nieuwe telg van BMW. Motorfietsen werden sneller en krachtiger.

Nieuwe technieken zorgde er ook voor dat motorfietsen lichter werden. De race naar meer vermogen ging verder.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.