De Yamaha T7 als opvolger van de Tenere

De geschiedenis van de XT begon met de 500cc zware eencilinder die uitblonk in eenvoud. De eencilinder die door sommige verguisd werd vanwege de uitdagende start procedure deed menig motorhart sneller kloppen.

De Yamaha T7 en de MT07

De XT500 van Yamaha werd beroemd en berucht en ontwikkelde zich een rap tempo tot een legende. En het einde van die legende is nog niet in zicht.

Einde jaren 90 van de vorige eeuw lijkt het einde van Yamaha’s XT legende in zicht te komen. De XT600, het enige over gebleven model van de XT lijn van Yamaha, werd niet meer gemaakt.

De fans van de beroemde eencilinder bleven het type echter lang trouw door de oudere modellen rijdend te houden.

Clubs zoals de XT500 elite club, de XT600 club en de Tenere club deden en doen er alles aan om de eencilinder op en naast de weg te houden.

Yamaha T7

Eenvoudige maar doeltreffende techniek van de XT600

Een 750cc twee cilinder

Of liever gezegd in het terrein. Want de Tenere is natuurlijk een off road machine bij uitstek.

Met zijn relatief lage gewicht en prettige motorkarakter is de motorfiets bij uitstek geschikt voor uitdagende trajecten.

De in begin jaren negentig uitgekomen 2 cilinder super Tenere leent zich wat minder voor het ruige terrein maar is zeker niet minder bekend bij de fans.

De 750 cc super Tenere, is met zijn 750cc tweecilinder blok een beetje vreemde eend in de XT bijt maar word op zijn beurt ook legendarisch.

Yamaha T7

De 1200cc super Tenere

Het motorblok leek uit de FZ750 te komen

Het motorblok van de super Tenere lijkt rechtstreeks uit de FZ750 te zijn gehaald, maar dan voor de helft. Want de FZ is natuurlijk een viercilinder een de super Tenere een twee cilinder.

Zo kijkend naar het blok van de oude vertrouwde super Tenere lijkt het echt een doormidden gezaagd FZ motorblok.

De Teleurstelling bij de fans van de XT is groot als Yamaha aankondigt te gaan stoppen met de XT lijn.

Maar die teleurstelling duurt niet lang want in 2004 komt Yamaha met een geheel nieuw model XT.

MT07

De Tracer 700 heeft het motorblok van de T7

In 2008 toont Yamaha de nieuwe Tenere

De XT660R en de latere XT660X (supermotard) komen als een grote verrassing.

Vanaf 2004 gaan ook de geruchten dat er een nieuw model Tenere komt, wat door Yamaha in eerste instantie ontkent wordt.

Maar in 2008 introduceert Yamaha de nieuwe Tenere. De Tenere wordt uitgerust met hetzelfde motorblok als de 660r en x en is een groot succes. Later komt Yamaha nog met een 1200 cc super Tenere op de markt.

In 2016 kondigt Yamaha aan te moeten stoppen met de productie van de XT660r x en de 660 Tenere.

T7

De concept versie van de T7 van Yamaha

Strengere emissie eisen in de EU

Door de strenger wordende Europese emissie eisen mogen de succesvolle eencilinders niet meer in Europa worden ingevoerd.

Het einde van de populair XT lijn lijkt nu toch echt in zicht. De 1200 cc super Tenere wordt nog wel door Yamaha geproduceerd.

Met de stop op de eencilinders lijken de populaire XT’s daadwerkelijk aan zijn einde te zijn gekomen.

Totdat er spionage foto’s lekken van een nieuw model van Yamaha dat al snel als een nieuwe XT neergezet wordt. En terecht zo blijkt later.

In 2016 kondigt Yamaha officieel aan dat er inderdaad een nieuw model komt voor de populaire Allroad markt.

Yamaha T7

De concept versie heeft een schijf in het voorwiel

De Yamaha gaat T7 heten

Het model krijgt de werknaam T7. De naam T7 zegt eigenlijk alleen iets over het motorblok wat gebruikt gaat worden voor de nieuwe Allroad.

Tijdens de officiële introductie eind 2016 wordt meer duidelijk over de Yamaha T7. Er was al veel gelekt over het motorische gedeelte van de T7 maar in 2016 wordt er meer duidelijk.

De nieuwe XT wordt uitgerust met het motorblok van de zeer populaire MT07 van Yamaha. Dit tweecilinder motorblok levert bijna 75 pk en heeft een koppel van 68 nm bij 6500 toeren per minuut.

De MT07 is een zeer populair model van Yamaha en het model is onlangs nog uitgebreid met de Tracer 700.

MT07

Het blok van de MT07 is zeer betrouwbaar en soepel en lijkt uitermate geschikt voor de T7.

De Tracer 700 is een opgeleukte MT07

De Tracer 700 is niet veel meer dan een met een kuipje opgeleukte MT07. Beide modellen zijn echter wel zeer gunstig geprijsd. En de Yamaha MT 07 specs liegen er niet om.

Maar een MT07 is natuurlijk geen Allroad motorfiets en dus is het motorblok alleen niet voldoende om een goeie Allroad motorfiets neer te zetten. Want een Allroad motor heeft natuurlijk een iets ander rijwiel gedeelte.

Om het avontuurlijke karakter van de Allroad te krijgen worden over het algemeen langere veerwegen toegepast en grover banden gemonteerd.

Alhoewel je de keuze voor je banden uiteindelijk wel zelf maakt natuurlijk.

Yamaha T7

De concept versie van de T7 uitgerust met T63 off the road banden

Lekker veel benzine meenemen

Tevens is het zaak dat de avontuurlijke motorrijder een flinke hoeveelheid benzine mee kan nemen.

Want op avontuurlijk routes vind je vanzelfsprekend minder benzine stations. En dus verwachten we voor de T7 een tank inhoud van minimaal 20 liter.

De XT660Z Tenere heeft 23 liter aan boord en dat bevalt bijzonder goed. Dus Yamaha we willen graag een flinke benzine tank aan boord hebben.

Zeker als je meeneemt dat de Yamaha XT660z Tenere zeer zuinig met zijn brandstof omgaat.

Bij rustig toeren over mooie bochtige wegen is 1:25 met de Tenere makkelijk te halen.

23 liter benzine mee kunnen nemen met een motorfiets die 4 liter brandstof per 100 km gebruikt is gunstig

Lekker zuinig met de brandstof

De MT07 zou volgens sommige ook bijzonder zuinig met de brandstof omgaan dus dat kan wel goed komen.

Het is vanzelfsprekend dat de nieuwe telg van Yamaha ABS gaat krijgen want dat is ondertussen verplicht.

Of we traction controle kunnen verwachten is natuurlijk nog de vraag. En eerlijk gezegd lijkt traction controle wat overdreven met 75 pk maar goed het zou een leuke extra kunnen zijn.

Het zou echter wel een extra zijn die de prijs opdrijft. ABS op een motorfiets is verplicht ondertussen en dus logisch dat de T7 daar mee uitgerust zou zijn.

Suzuki V-Strom

De Traction control van de Suzuki V-Strom is multi instelbaar

Is traction controle kan uitgezet worden

Traction control is dat echter niet en dus is het de vraag of de T7 er mee uitgerust moet worden.

Bovendien is het voor pittig off the road werk helemaal niet handig als er traction control op een motorfiets zit.

Ondertussen is er natuurlijk wel variatie mogelijk op het gebied van traction control.

Zo kan je er bij veel motorfietsen al voor kiezen dat de traction control niet voor 100% werkt. Zo hou je toch nog iets van spin op het achterwiel over.

Dat kan voor sportief off road werk handig zijn. Want als je echt fanatiek off the road gaat rijden dan stuur je als het ware met je achterwiel en daar helpt traction control niet bij.

Suzuki V-Strom

De V-Strom kan als een geduchte concurrent gezien worden

Daar zit ook een prijskaartje aan

Leuk om de Traction control te kunnen instellen op deze manier maar ook daar zit een prijskaartje aan.

Alhoewel de V-strom 650XTA (met instelbare Traction control) al voor onder de € 10.000,– te koop is dus dat valt wel mee. De 1000cc versie van de V-strom gaat als snel richting de € 15.000,–.

Even ter vergelijk, de Suzuki V-Strom 650XTA en de 1000 cc versie hebben beide drie mogelijkheden van traction controle op hun adventure motorfietsen zitten.

De traction controle kan op volledig, zodat het achterwiel nooit doorslipt maar ook op een beetje spin. Als je echt liever geen hulp wil kan je de Traction control helemaal uitzetten.

BMW F800GS

De BMW F800GS is nog een concurrent voor de T7

De Tenere werd zonder koffers geleverd

Prachtige techniek maar het is allemaal dure elektronica en daar betaal je als consument natuurlijk wel voor.

En aangezien traction controle (nog) niet verplicht is voor motorfietsen in de EU hoeft het allemaal niet.

En dan is het de vraag hoe het met de bagage zit. De XT660Z Tenere en de latere Super Tenere werden in eerste instantie zonder koffers geleverd.

De prijs van een Tenere kwam in 2008 nog onder de € 8.000,– uit. De later modellen met koffers waren al stukken duurder.

Maar koffers zijn wel reuze handig, vooral als je af en toe lekker op avontuur wil.

Honda Africa Twin

De Honda Africa Twin is vrij duur maar erg populair

Avontuurlijk motorfietsen en overgewicht

En als je op avontuur gaat met je allroad of adventure motorfiets wil je wel bagage meenemen.

Dus zou het mooi zijn als er koffers op de nieuwe XT komen. Of moet ik het nu over een MT07 of T7 hebben ?

Avontuurlijk motorfietsen mogen ook niet te zwaar zijn vind ik. De Ténéré die door Yamaha in 2008 voor het eerst op de markt kwam heeft een leeg gewicht van 183 kg.

Rijklaar komt de eencilinder dan al gauw over de 200 kilo heen en dat is best zwaar voor een eencilinder.

Suzuki V-Strom

De V-Strom XTA versie heeft gesmaakte Tubeless wielen

Niet al te pittig off the road rijden

Voor pittig off the road werk is de Tenere dan al snel te zwaar. Niet dat het niet kan met de eencilinder maar het is hard werken.

De super Ténéré springt er wat betreft het gewicht helemaal bovenuit. Met zijn 260 kilo rijklaar gewicht is er bijna niet meer over een Allroad te spreken. Niet dat je dit gewicht op de weg direct merkt maar het telt wel mee.

Zetten we bovenstaande even op een rijtje dan zou Yamaha zomaar een betaalbare XT700 of T7 neer kunnen zetten.

Een basis motorfiets met het motorblok van de MT07 zonder alle Traction control elektronica en alleen met de verplichte abs.

De Versys van Kawasaki is niet echt een concurrent voor de T7

Een frame hoeft niet veel te kosten

Het frame van de MT07 zou overigens ook prima geschikt kunnen zijn voor de te verwachten nieuwe adventure motor van Yamaha.

Wellicht moet de balhoofdhoek van het frame van de MT07 iets steiler staan maar verder zou het kunnen.

Rest alleen het rijwielgedeelte nog maar daar is ondertussen ook voldoende keuze in.

Een voorvork van WP of van de Super Tenere en een aangepaste achterbrug van de MT07 zouden zomaar kunnen.

Spreekt vanzelf dat er nog van alles moet worden aangepast maar veel onderdelen zijn al ontwikkeld. Het motorblok, de elektronica etc. In feite is het meeste er al.

Met de Tracer 700 en de MT 07 heb je eigenlijk alles wat je nodig hebt om de T7 neer te zetten. 

De prijs moet concurrerend zijn

Wil Yamaha een succes maken van de T7 dan is het zaak de prijs aantrekkelijk te houden.

De fabriek van de stemvorken heeft immers forse concurrentie uit de hoek van andere Allroad motorfietsen.

De eerder genoemde V-strom van Suzuki, de Honda Africa twin en de BMW F800GS hebben allemaal al flink aandeel in de Allroad markt.

Suzuki is eigenlijk de enige die flink kan concurreren op het gebied van de prijs. Want zeg nou zelf, een tweecilinder met 71 PK onder de  10.000 euro ?

Off the road rijden

Maak de XT700 niet zwaar zodat dit ook nog kan

Een scherpe prijs is nodig

Wil Yamaha een succes maken van zijn nieuwe telg dan is het zaak de Yamaha T7 voor een scherpe prijs in de markt te zetten.

Het liefst zien we dat de nieuwe Yamaha niet meer dan € 10.000,– gaat kosten maar we hebben het niet voor het zeggen.

Wat er ook gebeurt, we zijn razend nieuwsgierig naar waar Yamaha mee komt. Zeker gezien de prestaties van de MT07.

En geloof maar dat wij van allesdemotor.nl hem flink aan de tand gaan voelen alleen moet u daar nog even op wachten.

Opmerkingen

comments