5: De XT600 bleek een betrouwbare motorfiets

Met de komst van de XT600 en de Yamaha XT600Z Ténéré wist het Japanse merk vele avontuurlijke motorharten te beroeren. De Yamaha XT600Z Ténéré straalde avontuur uit en bleek een zeer betrouwbare motorfiets te zijn. De Yamaha was voorzien van elektronische ontsteking door middel van een CDI unit en dat bleek in het begin een zwak punt.

Deel 1: De XT500 als eerste off road motorfiets

De XT600Z Tenere

Waar de XT550 flopte werd de XT600 een weergaloos succes. De monoshock achtervering, de lange veerwegen en het sterke eencilinder motorblok  met dubbele carburateur maakte indruk.

Het enig nadeel van de XT600 was de wat kleine benzine tank van 13 liter. Latere modellen kregen al een 15 liter tank mee.

Aan deze kleine benzine tank maakte de Ténéré abrupt een eind door de 28 liter tank die gemonteerd was.

Om het gebrek aan koeling van de cilinder en de kop door de grote tank te compenseren paste Yamaha een olie koeler toe aan de linker zijkant van het blok. Alles aan dat eerste model Tenere klopte en dat vonden de fans ook.

 

XT600Z Ténéré

Het eerste model van de Yamaha Tenere op het jubileum treffen in Zwitserland

De Tenere was een goeie zet

De Ténéré was een goeie zet van Yamaha want het model werd direct een succes. Het model, dat gebaseerd was op de succesvolle Paris dakar rally, sprak onmiddellijk tot de verbeelding van veel avontuurlijke motorrijders.

De klassieke XT500 die veel door wereldreizigers werd gebruikt werd, was niet gemaakt voor verre reizen.

Veel reizigers die de 500 cc eencilinder toch gebruikte voor lange reizen moesten veel aan de motorfiets aanpassen.

De 8 liter inhoud van de tank was het voornaamste probleem van de eencilinder. De Ténéré maakt hier een einde aan. Maar de eerste modellen hadden nog wat kinderziektes.

 

XT600Z Tenere

Tenere’s die de rally Paris Dakar echt hebben gereden

De CDI bleek een zwak punt.

Om te beginnen had de nieuw op de markt gekomen Ténéré bijna geen tekortkomingen.

Het motorblok was sterk en oer betrouwbaar en, mede door de dubbele carburateur, sprong hij zuinig met zijn brandstof om. Alhoewel de dubbele carburateur wel nadelen had werd de vinding toch goed ontvangen.

De eerste modellen uit 1983 hadden een zwak punt en dat was de CDI unit. Deze CDI unit die de ontsteking van de Ténéré regelde wilde nog wel eens kapot gaan.

De CDI Unit was erg  duur om te vervangen en dus stemde dit euvel menig Ténéré bezitter niet vrolijk.

Een van de bekende uitspraken binnen onder de Ténéré was nogal eens dat het tijd werd voor CDI unit testing . Oftewel de XT600 wil niet starten dus kan de CDI unit kapot zijn.

 

XT600Z Ténéré

De rally versies van de Tenere

Er kwam een verbeterde CDI

Vanaf 1984 werd de CDI unit vervangen door verbeterde modellen die niet meer kapot gingen.

De slechte CDI unit was te herkennen aan hun bruine kleur terwijl de verbeterde CDI unit zwart van kleur was.

De Yamaha XT600Z Tenere was, net als de rest van de XT familie meer voor in het terrein dan voor op de weg gemaakt maar de Ténéré voelde zich eigenlijk overal thuis.

Door zijn lange veerwegen, relatief lichte gewicht en groffe banden was geen terrein te zwaar voor de eencilinder. De Ténéré wist al snel een schare liefhebbers achter zich te scharen.

 

XT600z Tenere

Een XT500 met grotere tank en schijfrem in het voorwiel

 Een probleem met de CDI unit

Er werden clubs opgericht rondom het model en er werden treffens georganiseerd. Yamaha had met zijn Ténéré een hit gescoord want de motorfiets werd wereldwijd goed verkocht.

De Tenere werd vooral bekend vanwege zijn geweldige off road capaciteiten, zijn grote benzine tank en lage brandstof verbruik.

Die dubbele carburateur en het daarmee gepaarde lage brandstof verbruik had een nadeel. Door het toepassen van de dubbele carburateur ontstond reageerde de Tenere niet zo fel op het gas als sommige van zijn concurrenten.

De Suzuki dr 650 reageerde bijvoorbeeld veel feller op het gas omdat deze een enkel carburateur had die je in een keer open kon trekken.

Geen vertraging door de dubbele carburateur maar gewoon in een keer beschikking over alle benzine. Dit geeft de Suzuki veel meer trekkracht dan de XT600.

 

XT600Z Tenere

De Tenere was en is een pure reis motorfiets

Een betrouwbare motorfiets

De Ténéré bleek bovendien nog zeer betrouwbaar. Yamaha gaat verder met het ontwikkelen van de Ténéré en komt in 1986 met een vernieuwd model uit.

De benzine tank van het nieuwe model wordt met 23 liter iets kleiner, het luchtfilter wordt onder de tank geplaats voor betere lucht inlaat. Het voordeel hiervan is dat de Tenere bij een koude start warme lucht krijgt.

Het nadeel van die warme lucht is dat de motor bij hogere temperaturen te heet kan worden.

Het model heeft ook een duidelijk groter luchtfilter dan zijn voorganger. De olietank wordt verder iets naar voren geplaatst maar de Ténéré heeft nog steeds een drysump oliesysteem.

De eencilinder wordt bovendien uitgerust met een startmotor en een kickstarter wat het starten van de motorfiets makkelijker maakt.

 

XT600Z Tenere

De xt600 Tenere in actie

De 1VJ werd niet bejubeld.

in ieder geval een stuk makkelijker maakt. In eerste instantie wordt het nieuwe model, die onder kenners al snel 1VJ wordt genoemd, goed ontvangen.

In een uitgebreide test in een Duits motormagazine wordt het nieuwe model van de Yamaha XT600Z Tenere niet bepaald bejubeld.

De motorfiets zou veel te snel heet te heet worden doordat de tank de cilinderkop teveel uit de rijwind houdt. Er treed dan ook al snel motorschade op zo bleek ook uit een lange duurtest.

Na de Duitse rijtest wordt de motorfiets geheel gedemonteerd en daaruit blijkt dat het motorblok flinke schade heeft opgelopen. Deze schade is waarschijnlijk het gevolg geweest van oververhitting en een foute benadering van de eencilinder.

Er is echter ook kritiek op de test omdat de nieuwe Yamaha XT600Z Tenere vooral op de snelweg is getest met hoge kruissnelheden en daar was de eencilinder volgens Yamaha niet voor gemaakt.

 

XT600Z Tenere

Tenere’s op een treffen in Worms

 De 1VJ was een minder betrouwbare motorfiets.

Maar er mankeert wel degelijk iets aan de nieuwe telg van Yamaha. Zo blijken de  tapeinden in het carter te kort te zijn waardoor de cilinderbouten niet met het juiste moment kan worden aangedraaid.

En de tank die ver over de cilinderkop hangt zorgt inderdaad voor te weinig koeling van de cilinderkop.

Hierdoor kampen veel exemplaren van het de Yamaha XT600Z Tenere met lekkende voetpakkingen en worden in sommige gevallen de pakkingen tussen de cilinder en het carter uit geblazen.

Yamaha heeft het zwaar met al het commentaar op de nieuwe Ténéré oftewel 1VJ. Een nieuw model moet er snel komen en Yamaha laat ook niet lang op zich wachten.

7: De evolutie van de Yamaha Ténéré ging verder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.