1:De XT500 als eerste off road motorfiets

In de jaren 70 van de vorige eeuw brak er een tijd aan van moderne motorfietsen. Merken als Norton of BSA raakten achterop bij het motorgeweld van de moderne Japanse 2 en viercilinders. Yamaha kwam als enige met een nieuw concept,een moderne 4 takt eencilinder motorfiets. 

Yamaha bracht ons de XT500

Grote Japanse merken als Honda, Yamaha en Kawasaki kwamen met steeds snellere en geavanceerdere motoren op de markt. Het tijdperk van de Japanse techniek invasie brak aan.

De Europese en Amerikaanse motorindustrie kregen nu te maken met echte concurrentie uit Japan. Japan werd een land waar je rekening mee moest houden.

Niet alleen op het gebied van motorfietsen en auto’s. Ook op het gebied van elektronica.  Japan ontpopte zich als een geduchte speler op de wereldmarkt.

Zeker in de muziek markt speelde Yamaha goed mee. denk aan de beroemde Yamaha Receivers voor de muziek liefhebbers.

Meer keuze op de motormarkt

Gerenommeerde merken als BMW, Ducati en Laverda zagen hun markt aandeel langzaam kleiner worden. Dat kwam niet alleen door de verbeterde techniek van Japanse motorfietsen.

Ging je een nieuwe motor kopen dan kreeg je meer keuze dan alleen BMW of Triumph. Honda, Yamaha, Suzuki en Kawasaki wisten de markt langzaam te domineren.

Want Japan ging zich steeds meer mengen in de motorfietsen markt en niet zonder succes. Er kwamen ook verbeterde kopieën van bestaande motorfiets iconen, zoals Harley Davidson.

Exotische  Europese merken reageerde in eerste instantie veel te laat op het Japanse PK geweld.

Tweecilinder motorfiets

Een voorbeeld van een verbeterde kopie van de Harley Davidson. Een V-Twin blok dat heel bleef en geen olie lekte

De snelheid en comfort werden belangrijk

Honda kwam met zijn beroemde 450cc Blackbomber, een sterke twee cilinder. Het was een voor die tijd snelle en comfortabele motorfiets.

Grote Japanse fabrikanten deden ook mee met de ontwikkeling van steeds snellere en comfortabele motorfietsen.

Het ging bij sommige Japanse motorfiets fabrikanten niet alleen om snelheid.

Handelbaarheid op de weg en in het terrein was voor de Japanse motorfiets industrie van groot belang.

Japanners waren karakterloos

Daarnaast wisten Japanse fabrikanten hun motorfietsen betrouwbaarder te maken dan hun Europese concurrenten.

De traditionele olievlekken die je onder Engelse motorfiets terug vond kon jij bij de meeste Japanse merken wel vergeten.

De liefhebbers van veel Europese motormerken noemde de mindere betrouwbaarheid van hun motorfiets vaak karakter.

Japanse motorfietsen hebben geen karakter was dan ook een kreet die je vaak hoorde. In werkelijkheid hadden Japanse motorfietsen gewoon minder gebreken.

XT500

De Yamaha xt500

Yamaha kwam met iets heel anders

Yamaha, van oorsprong een bedrijf dat zich op de ontwikkeling van muziekinstrumenten richtte deed ook mee

Yamaha stapte ook in de gemotoriseerde tweewieler industrie, het was die niet langer alleen Yamaha music wat de klok sloeg.

Na een aantal lichter 2 takt modellen kwam Yamaha met in 1969 met de XS650 tweecilinder.

 DDe XS650 was zijn tijd ver vooruit. En met de komst van de moderne trillingvrije tweecilinder sloeg Yamaha de weg in van de moderne tweewieler.

De all road was geboren

In 1975 kwam Yamaha echter met een heel ander soort motorfiets op de markt. Een motorfiets die meer bood dan een luxe rit over asfalt.

De motorfiets die Yamaha op de markt ging brengen hoefde niet noodzakelijk op de weg te blijven.

Het was met de XT mogelijk om over niet gebaande paden te rijden. Het was de eerste zogenaamde off the road motorfiets.

Het zou een motorfiets worden die zo eenvoudig was dat iedereen er wel op moest kunnen rijden.

eencilinder motorfiets

Een Paris dakar motorfiets gebaseerd op de XT500

De een 500cc eencilinder

Na de komst van moderne 2 cilinders als de XS650 van de Japanse muziekinstrumenten gigant kwam ging er een schok door de motorwereld.

De Japanse motorindustrie kwam op gang en was niet meer weg te denken bij de liefhebbers van snelle motorfietsen.

Grote Europese en Amerikaanse merken zagen de concurrentie met grote zorg tegemoet. De gevestigde orde werd opzij gezet door een nieuwkomer uit Azië.

Japan was een van de eerste Aziatische tijgers die de concurrentie aan ging met grote gevestigde motormerken als Harley Davidson, BMW, Laverda en Ducati.

Een 500cc viertakt

Honda kwam met een 450cc zware tweecilinder om te kunnen concurreren in het tweecilinder segment.

Yamaha ging vrij plotseling een heel andere kant op met `mijn motorfietsen. In 1975 kwam Yamaha met een 500cc sterke eencilinder viertakt op de markt.

De 500 cc zware viertakt uit Japan was uitgerust met een enkele bovenliggende nokkenas, 2 kleppen en een enkele carburateur.

Een voorbeeld van eenvoud en kracht, dat was de XT500. De XT500 was niet alleen betrouwbaar en robuust maar zou, volgens kenners, ook karakter hebben.

Dit maal stond karakter bij motorfietsen echter niet voor onbetrouwbaar, alhoewel de 500cc eencilinder wel zijn nukken had.

Later zou ook nog eens blijken dat de eencilinder  een van de betrouwbaarste motoren was die je in die tijd kon kopen.

xt500

Het enige nadeel van de 500 was de kleine tank maar daar waren weer oplossingen voor te vinden

Een grote viertakt motorfiets voor het zware werk

De zware viertakt was uitgerust met lange veerwegen en een hoog voorspatbord, wat hem uitstekend geschikt maakte voor het rijden in ruw terrein.

De Japanse viertakt had alleen een kickstarter en een handbediende kleplichter. Het motorblok leverde 28 pk en een koppel van 39,2 nm bij 5500 toeren per minuut.

De compressie had een verhouding van 9:1. hierdoor de motorfiets goed geschikt was voor brandstof met lagere klopvastheid.

Het vermogen van de 500cc zware eencilinder was toereikend. Zeker als je bekijkt waar de motorfiets voor gemaakt was.

De XT500 starten was een kunst

De kleplichter van de XT500 was bedoeld om een uitlaatklep een klein stukje met de hand te openen.

De motorfiets had een drysump oliesysteem zodat er meer bodemspeling mogelijk was.

Het openen van de uitlaatklep was nodig om de grote zuiger makkelijk door de compressie te krijgen bij het zoeken van het juiste startmoment.

Ondanks de handbediende kleplichter was het voor veel berijders van de Japanse Off the road motor een lastig startende tweewieler.

In latere modellen, zoals de XT600,  werd daar door het land uit zuid oost Azië een ingenieuze oplossing voor bedacht.

Een volledig overzicht van alle modellen van de XT500 vind je hier

Deel 2: Met de XT500 was een legende geboren

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.