7: Een wereldreis vergt de nodige voorbereidingen

Wereldreizen, veel mensen hebben het er over maar er zijn maar weinig mensen die het uiteindelijk ook doen. Ik wilde al jaren een lange wereldreis maken maar wist niet goed hoe het te organiseren. Tot ik op een bepaald moment besefte dat de tijd rijp was voor de reis van mijn leven. Ik begon een wereldreis per Ténéré.

Deel1: Van Goldwing naar XT500

Het maken van een wereldreis

Het maken van een dergelijk lange wereldreis vergt wel wat voorbereiding. Zeker als je een dergelijk reis op een motorfiets gaat maken. De Ténéré leek het best geschikt vanwege zijn eenvoud en zijn stevigheid.

Om te beginnen ga je je afvragen hoe je je eigenlijk moet voorbereiden, wat moet je bijvoorbeeld doen om een jaar weg te kunnen blijven.

Je hebt natuurlijk de financiën goed voor elkaar want daar valt en staat alles mee. In de meeste gevallen heb je gedurende een reis geen inkomen maar je geeft wel geld uit.

Je moet er dus voor zorgen dat je voldoende gespaard hebt om een dergelijk avontuur aan te gaan.  Eind 1996 begin ik met het voorbereiden van mijn 1 jaar durende wereldreis. Ik vraag bij mijn werkgever bijzonder verlof aan.

Dit doe ik door aan te geven dat ik een werkweek wil van 4 uur per week en vervolgens neem ik 4 uur per week verlof op.

 

Wereldreis

De Ténéré stond klaar voor het grote avontuur

Alles loopt lekker door tijdens mijn wereldreis

Door op deze manier verlof aan te vragen blijf ik in dienst van mijn werkgever en lopen verschillende verzekeringen gewoon door.

Een slimme manier om een jaar weg te kunnen die niet iedere werkgever ziet zitten maar ik heb geluk.

Of ik na mijn wereldreis nog terug kan komen bij mijn huidige werkgever is niet duidelijk en dat maakt me ook niet uit. Ik wil mijn reis maken wat de gevolgen ook zijn.

De kilometer teller van de Ténéré stond ondertussen op 95000 km en dat was toch flink voor een één cilinder vond ik. Alhoewel de motor nog uitstekend reed en nauwelijks olie verbruikte vond ik een revisie toch op zijn plaats.

De Ténéré was er klaar voor

Ik liet de zuiger vervangen en de cilinder werd gehoond, de oliepomp en de nokkenas ketting werden ook vervangen. Achteraf had ik de oliepomp beter niet kunnen laten vervangen maar ik dacht dat het beter was van wel.

Het feit dat het blok geheel uit elkaar was gehaald zorgde namelijk weer voor allerlei andere problemen onderweg. Problemen met mijn Ténéré die ik niet had ingeschat.

Ik had van een oud DTA clublid nog een koffer rek liggen dat voor mijn model was gemaakt en dat werd door een vriend van mij op een paar punten aangepast.

Niet iedereen kiest voor koffers en zeker niet voor zelfgemaakte aluminium koffers zoals ik maar het leek mij de beste oplossing.

 

Wereldreis

Even zoeken naar de juiste balans

Een stevig koffer rek op mijn motorfiets

Een stevig koffer rek is ban belang omdat je nu eenmaal wil dat je je bagage veilig mee kan nemen. Het is ook zaak dat je zorgt dat een dergelijk rek overal gerepareerd kan worden.

Kies daarom niet voor een luxe roestvrij stalen rek want roestvrij staal lassen kan niet iedereen. Bovendien is roestvrij staal minder sterk dan gewoon staal.

Een ander clublid kon op zijn werk aluminium koffers maken met passende deksel. Het hang en sluitwerk voor de deksel moest ik zelf monteren.

De Ténéré werd ook nog verzien van een nieuwe ketting en tandwielen set en een set nieuwe banden. De ketting had ik zelf op maat gemaakt en gemonteerd.

Sleutelen en papierwerk voordat je op reis kan

Toen ik de wielen met nieuwe ketting en tandwielen set en banden gemonteerd had, bleek dat ik de ketting te kort had gemaakt. Het was een fout die ik vooral maakte vanwege de spanning die had vanwege mijn aanstaande wereldreis.

Door de te korte ketting moest het achterwiel te ver naar voren worden geplaatst. Bij een snelheid van boven de 70 ging de achterband naar buiten toe uitzetten waardoor deze ging aanlopen tegen de achterbrug.

De boel moest weer uit elkaar en er moesten een paar schakels tussen de ketting worden gezet.

Naast veel sleutelwerk aan de motorfiets was er ook veel papierwerk te regelen. Zo was er het Carnet document en de verschillende visa’s die je moet regelen.

 

Wereldreis

Problemen met de oliepomp van de Tenere

Een borgsom voor je motorfiets.

De Ténéré was al eerder door mij voorzien van een nieuwe WP achter schokbreker en deze voldeed nog.

Vering is wel een onderdeel dat in orde moet zijn want je rijdt toch lang met meer bagage dan anders.

De voorvering was ook in prima staat en hoefde niet te worden vervangen. Er was natuurlijk ook het een en ander aan papierwerk te regelen. Een reis plannen kost nu eenmeel tijd.

Ik had in ieder geval voor Iran, Pakistan en India in Den Haag een visum geregeld. Alle visums die er na kwamen vraag ik ter plekke wel aan had ik bedacht.

Het Carnet de Passage

Ik had al links en recht geïnformeerd naar de mogelijkheden dus wist ik ongeveer wat ik doen moest. Informatie inwinnen in belangrijk voor als je een wereldreis onderneemt.

Behalve een visum voor jezelf had je ook nog een tijdelijk invoer document voor het vervoermiddel nodig. Dit document heet een Carnet de passage.

Een Carnet is een document dat bij de grens wordt voorzien van stempel en datum van binnenkomst. Als je het land weer verlaat wordt dit ook op het document genoteerd.

Voor het aanschaffen van een Carnet moet er op een geblokkeerde bankrekening een waarborg som gestort worden.

India was het duurste land

Dit bedrag is afhankelijk van het land waar je door heen rijd. Ieder land bepaald namelijk hoe hoog de borgsom moet zijn.

Zodra je het netjes afgestempelde Carnet weer thuis inlevert wordt het gestorte borgbedrag weer vrij gegeven.

Voor mij was dat India en daar moest een borg van 150% van de nieuw waarde van de motor gestort worden.

Dit was een bedrag van 12000 gulden. Voor het financieren van de reis zorg ik dat ik voor $ 5000 ,– aan Traveler cheques en $ 500, contant voor noodgevallen bij me heb.

 

Wereldreis

Een XT500 is nog eenvoudiger dan de Ténéré en dus eigenlijk beter geschikt

In Zuid oost Azië kan ik geld pinnen

De $ 500,– cash verstop ik in het luchtfilter van de Ténéré. Ik heb ook nog een flink bedrag op mijn bankrekening staan. Ik ga er van uit dat ik door heel Azië geen geld kan opnemen bij mijn bank.

Ik weet uit ervaring echter dat dit in Zuid oost Azië wel kan. Met het klaar maken van de papier winkel gaat redelijk vlot.

De Yamaha Ténéré technisch in orde maken en de financiën regelen zijn bijna klaar. Verder ben ik bijna klaar voor vertrek.

Ik zegde de huur van mijn woning op, keek alles nog een keer goed na en voelde mij klaar voor mijn wereldreis per Ténéré.

Deel 8: Eindelijk onderweg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.