De TT van Assen begon zijn geschiedenis al in 1925

In het laatste weekend van juni is het weer zover, de TT van Assen wordt dan gereden. De TT van Assen is een onderdeel van het wereldkampioenschap motorracen, ook wel de Moto GP genoemd. De TT is echter een evenement op zich en is meer dan alleen een motorrace.

Ver voor de TT van Assen

Het lijkt iets typisch menselijks te zijn, die eeuwige competitie drang. Beter willen zijn dan anderen en als verliezer bekend staan. Die competitiedrang hielp mee met het ontstaan van de wegracerij.

Zodra mensen wisten hoe ze paarden moesten berijden werden er wedstrijden mee gereden. Wie had het snelste paard en wie kon deze het best berijden.

Winnen of verliezen, het hoorde er allemaal bij en nog steeds. De competitie drang zit in de mens want mensen willen zich met elkaar meten en dat ging ook op voor motorvoertuigen.

Op 22 juli 1894 schrijven 120 auto’s zich in voor wat ,waarschijnlijk ,de eerste “officiële” autorace ter wereld is. De race loopt van Paris naar Rouen en stond staat bekend onder de naam Concours du Petit Journal.

De verbrandingsmotor had net zijn intrede gedaan en er werden al wedstrijden mee gereden motorracen op zich bestond nog niet.

 

Wil Hartog

De wedstrijd motor waar de witte reus de TT van Assen in 1977 mee won.

Racen met motorfietsen

In het begin van de weg racerij, als er al wegen waren tenminste, raceten auto’s en motorfietsen nogal eens door elkaar heen.

Auto’s motoren Quadricycles , een soort motorfiets op vier wielen. Trikes gingen door elkaar heen.

Er kwamen landenwedstrijden waar landen tegen elkaar streden. Circuits waren er in het begin nog niet,  er werd eerder over lange afstanden gereden.

Een van de meest bekende races is waarschijnlijk van Paris naar Peking. In Amerika waren er ook wedstrijden die van kust naar kust gingen.

Geen asfalt maar zand

Er was nog lang niet overal asfalt en dus gingen veel races over zandwegen. In sommige gevallen waren er zelfs geen tegenstanders te vinden en reed de enkele deelnemer een race tegen de tijd.

Door het toenemend aantal dodelijke ongelukken, die vooral onder het publiek vielen, werden er steeds meer speciale circuits gebouwd.

Ook in Nederland sloeg het race virus steeds verder toe. Er werden al verschillende races gehouden in Hollandse landschap maar er stond iets groters te gebeuren.

In 1922 werd motorclub Assen opgericht met de bedoeling om wedstrijden te gaan organiseren.

De eerste TT van Assen was in 1925

In 1925 organiseerde de Motorclub Assen de eerste race. Het toenmalige parcours was 28,4 kilometer lang en ging voornamelijk over een weg met klinkers die verschillende Drentse dorpen met elkaar verbonden.

In het begin van de TT van Assen waren er zelfs onverharde stukken weg opgenomen in het circuit. De allereerste race werd gewonnen door Piet van Wijngaarden op een 500 cc Norton.

Van wijngaarden was eigenaar van motorpaleis Rotterdam en had nauwelijks tijd voor de TT maar hij won wel 2 keer de grote prijs van Assen. In 1925 en 1926 schreef Piet de overwinning op zijn naam

Het oude straten circuit van Assen werd na 1955 vervangen door een nieuw circuit. Een deel van het oude circuit is nog steeds onderdeel van het nieuwe circuit.

 

TT van Assen

Norton was in de begin jaren van de racerij zeker kansrijk

De TT was nog een binnenlandse aangelegenheid

De eerste paar jaar was de TT nog een puur Nederlandse wedstrijd. De deelnemers waren allemaal Nederlanders maar dat veranderde snel.

Aan de TT van 1927 mochten voor het eerst niet Nederlandse deelnemers mee doen. De eerste internationale race werd niet gewonnen door Piet Wijngaarden maar door Ier Stanly Woods met een Norton.

Het circuit in Assen begon steeds meer aan faam te winnen. In 1939 werd de voorlopig laatste race gereden in verband met de 2e wereldoorlog. Maar na de oorlog in 1946 kon de eerste race weer gereden worden.

Tussen het internationale race geweld zaten ook wel Nederlandse helden. Nederlandse coureurs wonnen niet veel races maar waren wel altijd prominent aanwezig.

 

Wil Hartog

Race motoren waren in de begin tijd nog niet zo gestroomlijnd

Wil Hartog alias de witte reus

In 1977 won Wil Hartog, ook wel de witte reus genoemd, de TT van Assen op een 500cc Suzuki. De 500cc werd toen nog de koningsklasse genoemd en kende ook zijn Nederlandse helden als Boet van Dulmen en Jack Middelburg.

De koningsklasse werd als een na laatste race gereden op iedere Grandprix. De laatste race was bestemd voor de zijspannen. De zijspan races waren vaak het meest sensationele

De zijspanklasse had in de jaren 70 en 80 een legendarisch Nederlands duo. Dat waren coureurs Egbert Streuer en Bernard Schnieders die in 1987 de Dutch TT wonnen. Later deed Streuer het nog een keer over en won hij TT met Peter Brown als bakkenist.

De bakkenist, zoals de man of vrouw in het zijspan wordt genoemd speelt een belangrijke rol in het zijspan racen. De balans van het zijspan hangt namelijk voor een belangrijk deel af van de persoon die in de bak zit.

 

motorracen

Een zijspan zoals ze in de eerst zijspan races ook werden gebruikt, de bakkenist moest zich goed vast houden.

 De zijspannen waren niet populair genoeg.

De zijspanklasse is uiteindelijk uit de Motor Grandprix gehaald omdat de klasse niet populair genoeg zou zijn.

De TT van Assen is overigens niet alleen bekend vanwege de race die gereden wordt, ook de nacht voor de race is bekend of liever gezegd berucht.

Die nacht staat dan ook bekend als de nacht van Assen en gaat al jaren gepaard met feesten, openbare dronkenschap en vechtpartijen.

Toen de gemeente echter allerhande bezigheden organiseerde voor de feestgangers bestaande uit een kermis en muzikale optredens werden de nachten van Assen rustiger.

                       

TT van Assen in 1977 met de overwinning van Wil Hartog

De Moto GP is veranderd

Er is wel het een en ander veranderd in de motor grand prix, zo verdween de 500cc koningsklasse en maakte de tweetakt plaats voor viertakt.

In de Moto gp mag de zwaarste motorfiets nu maximaal 1000cc meten met 800cc als minimum aantal cc’s. De zijspanklasse is al langere tijd verdwenen net als de 350 cc.

Maar wat er ook veranderd, de Moto gp blijft een spectaculaire sport met de TT van Assen als absoluut hoogtepunt.  tenminste voor de Nederlandse motorsport liefhebbers.

Wat trouwens ook nagenoeg onveranderd is gebleven, is de traditionele regenbui die er tegen het einde van de race altijd valt.

Eind Juni is het weer zover, dan is het weer tijd om naar Assen te gaan, een niet te missen evenement voor iedere motor enthousiast.

De tijd van de Koningsklasse

De koningsklasse is ,zoals de 500cc in de motorsport bekend stond, de zwaarste klasse in de motorrace sport. Ik zeg terecht was want de vroegere koningsklasse bestaat niet meer.

De hoogste klasse in de motor wegrace sport gaat tegenwoordig tot 1000 cc en bestaat voornamelijk uit viertakt machines. Tweetakt motoren mogen nog wel mee doen maar het het komt niet veel meer voor.

Maar wie waren nu de helden van de koningsklasse ? een aantal van deze helden ga ik aan u voorstellen.

In de eerste plaats hebben we natuurlijk onze eigen W Hartog. W Hartog of de witte reus, zoals hij ook wel genoemd werd vanwege zijn lengte en zijn witte motorpak

 

motorracen

 

De 500cc op de TT

De Witte Reus droeg altijd een witleren overal. Hartog begon in 1967 te racen op een suzuki T250. In 1969 behaalde uit zijn eerste overwinning in de klasse 250 cc.

 De witte reus reed niet alleen in de 250cc klasse, hij kwam ook uit in de 125,350 en de 500cc oftewel de koningsklasse.

In 1970 maakt De Witte Reus zijn debuut in  de TT van Assen en boekt in 1977 zijn eerste overwinning in de koningsklasse.

De Witte Reus is een van de Nederlandse helden van weleer in de koningsklasse. En ik zeg met reden één van de helden want er zijn er nog meer.

Den boet en Hartog

den Boet begon op zijn 23e pas met motorweg race. den Boet, die ook wel den Boet genoemd werd genoemd reed in verschillende klassen en racete op zowel nationaal en internationaal niveau

In 1981 won van Dulmen bijna de TT van Assen maar kon, door een verkeerde bandenkeuze niet winnen van Lucchinelli.

Uiteindelijk weet Den Boet in 1985 tiende te woorden in het WK klassement, in 1986 rijd den Boet

En dan hebben we natuurlijk nog jumping jack, oftewel Jack Middelburg. Jack begon in 1973 bij de Nederlandse Motorsportbond met racen op een standaard Honda 750 cc motorfiets en zo nu en dan op een 500cc.

Het spektakel van de 500cc

In het eerste jaar van zijn race carrière wist hij iedere keer in de top tien te finishen en hij won zelfs twee keer een race.

Van zijn eerste sponsor kreeg Jack zijn eerste echte race machine waarmee hij uiteindelijk kampioen werd.

Jack stond bekend om zijn “wilde” rijstijl, tenminste in vergelijking met den Boet en Jumping Jack. Jack had het ook regelmatig sportief aan de stok met Sheene.

Jumping Jack gaf altijd zoveel mogelijk gas wat zorgde voor spectaculaire momenten. In 1974 werd er een fanclub opgericht die Jack ook financieel steunde.

 Jack kwam tijdens zijn motorcarrière meerder keren ten val waarvan een aantal keren ernstig.

Tolbert werd Jack fataal

Zo verbrijzelde hij bij een valpartij zijn enkel en liep bij een andere valpartij een gescheurde nier op. Door de vele valpartijen kreeg Jumping Jack de bijnaam Jumping Jack.

 In 1980 won Jumping Jack de TT van Assen en in 1981 versloeg hij de toenmalig wereldkampioen Barry Sheen in een rechtstreeks duel op Silverstone.

Door financiële problemen moet Jack  in 1983 bijna stoppen. Jumping Jack weet uiteindelijk de financiële problemen op te lossen.

In 1984 verschijnt hij weer aan de start van een race om het Nederlands kampioenschap en wint de eerste race.

motorracen

De Ducati vier cilinder Panicale de nieuwe kandidaat voor de GP van morgen

Meer motorsport helden.

De tweede race in 1984 Tolbert wordt Middelburg uiteindelijk fataal. Hij komt hard ten val.

Een aantal collega motorcoureurs konden jumping Jack niet meer ontwijken en raakte met hun motor het hoofd van de Naaldwijker.

De artsen vechten nog een paar dagen voor het leven  van de coureur maar konden hem niet meer redden.

Middelburg overleed in het ziekenhuis op 31 jarige leeftijd. Hartog, den Boet en een grote schare fans verschijnen op zijn begrafenis om afscheid te nemen van Jumping Jack.

De Dutch TT van assen en de koningsklasse

De Koningsklasse staat in het buitenland nog steeds bekend onder de naam Dutch TT. He circuit van de TT van Assen is nog steeds mateloos populair onder het motorminnenden publiek.

De helden van welleer keren echter nooit meer terug, dat is een ding wat zeker is. De zoon van de Amerikaanse held Sheene, Freddie Sheene,  is nog wel terug gekeerd naar de Moto GP.

De weg racerij is wel flink veranderd zins de eerste races in Assen maar maar populair is het nog steeds. Er is zelfs discussie over het starten van Formule 1 races op het circuit maar of dat door gaat moeten we nog afwachten.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.