De Ténéré 700 als pure offroad motorfiets of reisenduro ?

Na 3 keer overgaan wordt de telefoon bij Yamaha motor Europa opgenomen. “ Goedemorgen dit is Yamaha motor Europa wat kan ik voor u doen” vraagt een vriendelijke stem mij. Ik leg uit dat ik bel voor nieuws over de Ténéré 700 en wil graag iets meer weten over de nieuwe Ténéré. De vriendelijke dame aan de andere kant kan mij helaas niets vertellen. “ Klantenservice gaat via de dealers, ik kan u helaas niets vertellen“ Jammer maar ik had niets anders verwacht.


De Ténéré 700

Het is 1983 als de eerste Ténéré rondrijdt op en vooral naast de Nederlandse wegen. De Ténéré is de eerste grote offroad motorfiets die geschikt is voor lange reizen.

Yamaha heeft de Ténéré in eerste instantie in de markt gezet voor rally en offroad gebruik maar de motorfiets bleek van het begin af aan al reis potentie te hebben.

De lange veerwegen, het krachtige 600cc motorblok en grote benzine tank waar 28 liter in gaat, maken de Ténéré uitermate geschikt voor woestijn reizen.

En daar wordt de XT600 ook veel voor gebruikt, reizen door gebieden waar je weinig service hebt, daar is de Yamaha goed in. De eerste Ténéré, onder kenners ook wel de 34L genoemd is een absolute basis motorfiets met potentie.

 

Ténéré

De eencilinder als ultieme Paris Dakar motorfiets in de jaren 80

Een flinke hoeveelheid benzine

De XT600Z Ténéré is een eencilinder motorfiets met 4 kleppen en een dubbele carburateur en alleen een kickstarter.

De dubbele carburateur, met een vacuüm deel en een kabel bediend deel,  is voornamelijk bedoeld om het brandstof verbruik zo laag mogelijk te houden. En dat werkt prima.

Met de gaskabel trek je de gasschuif open en het vacuüm deel gaat open als er meer vermogen wordt gevraagd. Hierdoor gaat de Ténéré met constante snelheden zeer zuinig met de brandstof om.

Op de lange afstanden kan de Ténéré soms een indrukwekkende 1:25 rijden en dat is prettig voor als je wat verder weg gaat, zeker in combinatie met de 28 liter tank.

 

Ténéré

Eerdere Types van de eencilinder van Yamaha

Een type Ténéré in 2008

De Ténéré evalueert en veranderd. In 1986 komt een nieuw type Ténéré op de markt, de 1VJ. De Ténéré blijft een 600cc motorfiets maar heeft naast de kickstarter nu ook een startmotor.

Na de 1VJ komt de 3AJ, een Ténéré voorzien van een kuipje en uiteindelijk brengt Yamaha ons ook de XTZ660 en de 750 cc super Ténéré.

Vervolgens wordt het een hele tijd stil rondom het legendarische model tot In 2008 een geheel nieuw type Ténéré aangekondigd wordt.

Het nieuwe type Ténéré krijgt injectie, lange veerwegen en een 23 liter tank waardoor de legendarische eenpitter zijn behoorlijke actieradius houdt.

 

XT660Z Ténéré

De XT660Z Ténéré is de ultieme reis enduro

In Australië denkt men anders over het milieu

10 jaar later stopt Yamaha in Europa met de verkoop van de 660 Ténéré. In Australië wordt de 660 cc eencilinder nog steeds geleverd want daar wordt blijkbaar anders over het milieu gedacht.

De T7 geruchten machine is dan al lange tijd in volle gang maar veel meer dan wat foto’s krijgen de fans van het model niet te zien.

Op de Eicma van 2018 is er dan eindelijk wat meer nieuws rondom de nieuwe telg van Yamaha.

De nieuwe Yamaha krijgt het inmiddels beproefde en betrouwbare motorblok van de MT07 dat dik 70 pk levert maar dat weet iedereen dan al.

 

T7

De T7 met het krachtige 700cc motorblok

Wat is een echte Ténéré

Wat we verder weten is dat de T7 alle offroad capaciteiten heeft die je van een dergelijk motorfiets kan verwachten.

Het 21 inch voorwiel en 18 inch achterwiel zijn natuurlijk geknipt voor het echt offroad werk.

Ook de grondspeling van 240 mm verraad het feit dat de T7 echt voor het onverharde is gemaakt, maar is de T7 wel een echte Ténéré ?

Want de echte Ténéré is wordt ook wel het schip van de woestijn genoemd en als schip van de woestijn zou je eindeloos lang door de woestijn moeten kunnen rijden zonder te hoeven tanken.

 

Super Ténéré

De super Tenere heeft eigenlijk alles al

Het is meer een XT700

En dat houdt dat je voldoende brandstof mee moet kunnen nemen om lang onderweg te zijn en dat ontbreekt er bij de Ténéré 700 volledig aan.

Want als je naar de brandstof tank kijkt dan lijkt de T7 met zijn 16 liter tank veel meer op een XT700 dan op een Ténéré 700. En ook al zou de T7 zeer zuinig met de brandstof om gaan is 16 liter toch een beetje weinig.

En die brandstoftank is nou net wat een Ténéré onderscheid van de rest van de motorwereld. De Ténéré is nota bene het voorbeeld geweest voor de eerste adventure motorfietsen en juist daar wordt dan niet aan gedacht.

Maar is de Ténéré 700 dan misschien als pure offroad motorfiets bedacht ? Als je naar de veerwegen kijkt zou dat kunnen maar het gewicht van meer dan 200 kilo geven aan die gedachte niet klopt.

 

Ténéré

Met de XT600 onderweg in Maleisië

Het is geen pure offroad motor

Een pure offroad motorfiets weeg misschien 130 kilo en zeker niet meer dan 200 kilo. En dan hebben we het nog niet over de prijs gehad.

Als we de T7 met de MT07 of de XSR700 vergelijken dan zouden we op een prijs van rond de € 10.000,– uit mogen komen. Zeker als je daarbij ook nog rekening moet houden met de concurrentie.

De T7 is in het najaar van 2019 te bestellen maar kan waarschijnlijk pas in 2020 geleverd worden.

En dan nog hebben we het over de XT700 want het is en blijft naar mijn smaak geen echte Ténéré aangezien er maar 16 liter benzine mee kan.

 

Yamaha

De Yamaha in zijn element

Hopen op een Adventure model

Of Yamaha verschillende modellen van de T7 op de markt brengt is nog onbekend. Het zou mooi zijn als er een adventure model van de T7 zou komen zoals Honda dat heeft gedaan met de Africa Twin.

Maar waarom zou je dan nog een T7 willen als er al een Super Ténéré is bijvoorbeeld ? De Ténéré 700 zoals die nu gepresenteerd wordt is naar mijn smaak vlees nog vis.

De T7 is te zwaar voor het echte terreinwerk en lijkt ook niet geschikt voor de lange afstanden. Yamaha pocht met een actieradius van 350 km maar dat is absoluut niet indrukwekkend.

En dan de term “On-road capaciteiten het hele jaar door” wat wil Yamaha daar mee zeggen, die capaciteiten heeft iedere motorfiets toch. De Yamaha is dus duidelijk niet puur voor het terrein gemaakt en ook niet voor op de weg.

Maar waar is de nieuwe Yamaha dan wel voor gemaakt ? Nou ik zou die vraag met de beste wil van de wereld niet kunnen beantwoorden.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.