De Tenere 700 is tot nu toe een teleurstelling

Mijn eerste reis op een XT500 bracht een probleem met zich mee en dat was de voorraad benzine die je mee kon nemen. De originele tank van de XT500 kan slecht 8 liter benzine bevatten en dus sta je snel leeg als je niet op past. Op reis gaan met de XT500 was verder een feest. Je kon immers overal komen door de offroad capaciteiten maar die benzine voorraad he.

Yamaha stelt teleur

De XT500 was mijn eerste Yamaha en zeker niet mijn laatste. Yamaha kwam een paar jaar later met een XT600 maar ook die had het probleem van een te kleine tank.

De XT600 kon 11 liter benzine meenemen en voor lange afstanden was dat veel te weinig maar daar was de XT600 ook niet voor gemaakt.

Zeker als je je buiten de Europese grenzen begeeft is 11 liter benzine onvoldoende. De oplossing voor het brandstof probleem kwam met de eerste Yamaha Ténéré.

De eerste Ténéré kon namelijk 28 liter brandstof meenemen en dus had je voldoende actieradius.

 

Yamaha

Een van de eerste types van het Tenere model met lekker grote tank

28 liter was niet overdreven

Overdreven zo’n grote tank ? nee zeker niet. Als je langere afstanden gaat rijden wil je niet iedere 250 km opzoek hoeven naar een benzine pomp en dus is 28 liter best lekker.

Zeker als je door landen als Pakistan of Mongolië gaat rijden, want daar vind je niet veel service stations.

Met de XT660R en de XT660Z Ténéré wist Yamaha het succes van de 600cc machine te herhalen.

De XT660R had weer het zelfde probleem van een te kleine tank van 15 liter De XT660Z Ténéré had dat probleem al opgelost met een 23 liter tank.

 

Tenere 700

De T7 zou eigenlijk gewoon XT700 moeten heten

De Ténéré bedoeld als reis motor

De XT660Z Ténéré is hoe dan ook een heerlijke reis motorfiets. Lange veerwegen maken dat je comfortabel over lastige trajecten kan rijden.

En je hoeft niet zo vaak naar een benzine station te gaan zoeken want je hebt 23 liter aan boord en dat vergroot het comfort.

Met een verbruik van rond de 1:25 is 23 liter benzine echt voldoende om zorgeloos een hele dag te rijden.

Maar ook de XT660Z Ténéré moest plaats maken voor iets nieuws want Yamaha wilde vooruitgang en moest zich houden aan de Europese emissie normen.

 

Yamaha

De echte reis enduro is de XT660Z Tenere

De overdreven aandacht die de T7 kreeg

Er moest hoe dan ook een nieuwe Ténéré komen want de naam Ténéré moest hoe dan ook hoog gehouden worden. En die nieuwe Ténéré werd met veel bombarie aangekondigd.

Het Yamaha circus begon op volle toeren te draaien rondom de T7 en dat ging vier jaar door.  In het begin was er een en al geheimzinnigheid rondom een nieuw model Ténéré.

Er werd eindeloos proef gereden door allerlei rally rijders die de T7 wel eens even aan de tand gingen voelen.

Foto’s en filmpjes van Enduro motorfietsen die op hoge snelheid door de woestijn scheurde en over zandduinen sprongen vlogen over het internet.

Motorcrossers en rally legendes

Verschillende bekende en minder bekende enduro rijders, motorcrossers en rally legendes prezen het nieuwe in mysterie gehulde model de hemel in.

De T7 zou superieure weg en vooral terreinligging hebben want daar was de T7 voor gemaakt.

Natuurlijk volgde ik als liefhebber van de reis-enduro en bezitter van de XT660Z Ténéré al het nieuws rondom de T7 maar echt enthousiast kon ik niet worden.

Ik begreep in eerste instantie al het gedoe rondom de T7 niet. De eindeloze hoeveelheid filmpjes en berichten over de nieuwe telg van Yamaha zonder dat er echt iets bijzonders verteld werd wekte steeds meer irritatie op.

 

Yamaha

De XT600 was de echte offroad motorfiets

De Honda Africa Twin had geen campagne nodig

Ja natuurlijk hebben dergelijke promotie acties veel reclame waarde maar het gaat af en toe wel wat ver.

Want laten we eerlijk zijn, Honda zet gewoon zonder veel ruchtbaarheid een compleet nieuw model Africa Twin op de markt.

En die Africa Twin blijkt dan ook nog eens een uitstekende motorfiets te zijn.  Geen jaren lange mysterieuze campagne en taser trailers maar gewoon na een korte introductie op de markt zetten.

En wat vooral belangrijk is, de prijs was zo goed als gelijk bekend. De Africa Twin is met 95 pk een prima motorfiets voor de lange afstanden en off road plezier.

 

Honda Africa Twin

Honda zette gewoon een nieuwe Twin op de markt zonder poespas

Doet Honda het beter dan Yamaha ?

Een comfortabel groot zadel prima vering en een redelijk tankinhoud. Nou ja redelijk, eigenlijk kan de standaard Africa twin met 18.8 liter te weinig benzine meenemen. En dat vond Honda ook.

Het duurde dan ook niet lang voor Honda met een adventure model van de Africa Twin op de markt kwam.

Geen maanden lange campagnes en reclame filmpjes van idolate enduro helden, nee gewoon een Adventure model op de markt zetten met een 24 liter tank. Kijk Honda heeft het begrepen.

Of neem nou BMW die zonder bijzonder veel aankondigingen de R1250 GS met als absolute primeur de shiftcam techniek en Quick schifter neerzet.

Waar was al die ophef goed voor ?

Het blijft mij dan ook een raadsel waarom Yamaha zoveel ophef heeft gemaakt over een toch niet zo heel bijzonder motorfiets.

Zo is het motorblok waar de Ténéré 700 mee uitgerust wordt is niet onbekend bij het motor minnende publiek en hoefde dus niet opnieuw ontwikkeld te worden.

Met andere woorden Yamaha kon het blok zo van de plank trekken, niets bijzonders.

Niets mis met het motorblok overigens want dat is echt prima maar ook niet echt bijzonder. Want een 700 cc tweecilinder blok dat 75 pk levert dat kunnen er meer en ook beter.

 

BMW R1250 GS

De R1250 GS van BMW heeft pas echt bijzondere techniek. 

niets spectaculairs aan de T7

Neem nou de KTM 790 die met een 800cc motorblok 105 pk op de weg weet te zetten. Kijk dat maakt indruk en zeker als je neemt dat de KTM 169 kilo droog weegt.

Oké de Ténéré 700 is met 206 kg rijklaar gewicht ook geen zwaar gewicht maar dan heb je toch nog maar 73 pk tot je beschikking. Absoluut genoeg om lekker onder weg te zijn maar niet spectaculair.

Maar het meest verbazingwekkende vind ik toch dat Yamaha de T7 een Ténéré durft te noemen Ténéré staat naar mijn idee voor een reis enduro en dat is de Ténéré 700 absoluut niet.

Een reis Enduro heeft voldoende benzine bij zich om lange afstanden te kunnen overbruggen en dat heeft de T7 absoluut niet.

 

Yamaha

De oer Tenere met 28 liter tank en off road veerwegen

Een Tenere met een 16 liter tank ?

Yamaha heeft het over een mooi vormgegeven brandstoftank waar maar liefst 16 liter in zou kunnen voor meer dan 350 km.

Huh 350 km actieradius voor een motorfiets die zijn naam te danken heeft aan de Ténéré woestijn ? Meent Yamaha dat nou echt serieus ?

Denkt Yamaha nou echt op deze manier de concurrentie te kunnen verslaan ? Er zijn echt reis Enduro’s die meer benzine mee kunnen nemen en dezelfde capaciteiten hebben als de T7.

Ik zeg niet dat de Ténéré 700 mislukt is want ik moet er sowieso nog een testrit mee maken maar ik had toch net even wat meer verwacht.

De Koffers waren ze bij vergeten

Zo had ik ook netjes geïntegreerde koffers verwacht zoals bij de XT660Z Ténéré het geval is.

Bij de T7 lijkt het of de koffers in eerste instantie vergeten zijn en Yamaha er op het laatst maar een rek tegen aan geschroefd heeft en dat is jammer.

De kans is groot dat Yamaha ook nog met een adventure model op de markt komt maar of dat brengt waar de echte Ténéré liefhebber op zit te wachten is de vraag.

De T7 die Yamaha op de Eicma heeft gepresenteerd is in feite niets anders dan een forse off the road motorfiets,  gebaseerd op het MT07 blok.

Het is jammer dat Yamaha het publiek zo misleid heeft met alle promotie filmpjes rondom de T7 want met een Ténéré heeft de nieuwe motorfiets  van Yamaha niets te maken.

Eén gedachte over “De Tenere 700 is tot nu toe een teleurstelling”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.