De Suzuki DL1000 V-strom is een meester in zijn klasse

Het is alweer enige tijd geleden dat ik mocht proeven van rijkwaliteiten van de Suzuki DL650 V-strom. De 650 cc tweecilinder van Suzuki maakte indruk. Zowel zijn stuurkwaliteiten, remvermogen en wegligging mochten er zijn. Het 650 cc motorblok van de DL leverde maar liefst 71 bruikbare pk’s en een koppel van 60 nm. Al met al een prima 650cc motorfiets. Rest de vraag of groter ook gelijk beter is, wij vinden van wel. Lees hier de Suzuki v strom 1000 review. 

Een krachtige allroad motorfiets

Ondanks de winter gaat het motorrijden gewoon door en dus was het tijd om weer eens een Suzuki aan de tand te voelen. Dit keer was het de suzuki v strom 1000 2017 die getest moest worden.

De Suzuki DL650 hadden we al eens eerder meegenomen voor een rijindruk en dus was het nu de beurt aan de grote broer van de 650, de DL1000.

De V-strom komt in 3 hoofd uitvoeringen, de DL250A voor de beginnende motorrijder. De 650 cc DL650A en de DL1000.

De DL1000 is zonder meer de topper van de serie en dus werd het tijd voor een rij impressie van de 1000cc twin.

 

Suzuki DL1000 V-strom

De Suzuki v strom 2017

De V-strom is klaar voor een wereldreis

Bij de dealer aangekomen stond er al een splinternieuwe V-strom 1000 ofwel een Suzuki DL1000 V-strom Explorer klaar. De Suzuki had slechts 6 km op de teller en dus was hij lekker vers.

De V-strom Explorer die ik kan uitproberen is uitgerust met een  Kofferset ,een extra verhoogt ruitje en valbeugels.

Klaar voor een  wereldreis zou ik zeggen. Op het eerste gezicht is de DL1000 niet veel anders dan zijn kleinere broertje.

Hij oogt wat zwaarder maar dat is logisch. Het zijn beide ketting aangedreven vloeistof gekoelde V-twin motoren die, volgens Suzuki, gemaakt zijn voor het avontuurlijke motorrijden.

 

V-strom 650

Het kleine broertje van de DL1000, de DL650 V-Strom

Een allroad motorfiets met 100 pk

De DL1000 2017 heeft 101 pk en een koppel van 101 nm. Dat is flink veel meer dan de DL650 en dat merk je.

Want de 1000 cc V-strom heeft echt net dat beetje ,nou ja beetje (30) pk, meer vermogen om extra gemak van te hebben.

Niet dat je tekort komt met de DL 650 maar je merkt duidelijk het verschil, logisch maar ik wil het toch even kwijt.

Dat verschil in vermogen zit hem in de trekkracht van de motor want daar is echt meer dan voldoende van aanwezig. Dat merk ik direct als ik wegrij met de Soes.

 

Givi ruitje DL1000

Het extra hoge ruitje van de DL1000 V-strom

Niet gelijk volgas wegrijden

Niet dat ik direct vol gas weg rij natuurlijk maar de 1000 rijd net even wat rustiger dan de DL650.

Met een gangetje van 40 km/uur leg ik de eerste meters af, het is altijd even wennen aan een andere motorfiets en dus hou ik me in.

Het wegdek is lekker droog en dus hoef ik geen rekening te houden met een eventueel glad wegdek. Overigens heeft de V-strom een in 3 standen instelbare tractie controle dus veel kan er niet gebeuren.

In stand een staat de traction controle helemaal uit, in stand 2 kan je een beetje wiel spin verwachten en stand 3 garandeert geen wielspin.

Op droog wegdek zet ik de tractie controle veilig op stand 1. Wat direct opvalt is de geweldige trekkracht van de Suzuki.

 

Suzuki DL1000 V-strom

Met de hand verstelbare vering

Vanaf 3000 toeren genoeg trekkracht

De motor trekt goed van onderuit weg en dat komt natuurlijk door het koppel van meer dan 100 nm. De kleinere broer van de 1000 doet dit ook wel maar je merkt toch wel verschil.

Waar je bij de 650 toch even terug wil schakelen om snel weg te komen hoeft dat bij de 1000 eigenlijk niet.

Laat je het toerental tot 3000 toeren zakken en je geeft gas, dan gaat de V-strom er probleemloos vandoor.

Zodra ik het idee heb dat de motor op bedrijfstemperatuur is durf ik echt gas te geven. Het is natuurlijk niet mijn eigen motorfiets dus waar maak ik mij druk om zou je zeggen.

 

V-strom

Prima koffers voor de Explorer versie van de DL1000

Ik hou rekening met de techniek

Maar het zit nu eenmaal in mijn systeem om rekening te houden met de techniek.

Ik hou ook rekening met de lage kilometerstand want je moet een motor nu eenmaal met beleid inrijden.

Er zijn genoeg mensen die beweren dat inrijden niet meer nodig is maar daar geloof ik niet in.

Een motor moet in ieder geval op temperatuur zijn voordat je gas kan geven, zo voorkom je overmatig slijtage. Ik hou me dus een beetje in maar ik wil wel het een en ander uitproberen.

Zodra ik de mogelijkheid heb om het vermogen van de motor uit te proberen doe ik dat.

 

Antiblokker systeem

Een goed werkend ABS systeem

Je voelt de 100 pk wel

Vanuit stilstand bij een stoplicht wegtrekkend merk je dat je een 100 pk motorfiets onder je hebt.

Met een sportief geloei van de overigens niet originele uitlaat vliegt de V-strom vanuit stilstand zo door naar de 160 km/uur….. of uhh nee wacht dat is overdreven.

Ik rij voornamelijk op 80 km per uur wegen dus hou ik rekening met mijn snelheid want ook met proefrijden kan je een bon krijgen.

Ik trek de motor door tot iets boven de 100 km/uur waarbij ik goed oplet of ik geen politie of camera’s zie.

De Soes accelereert zonder morren makkelijk en snel door naar de 100, wat te verwachten was van een 100 pk motorfiets natuurlijk.

 

Suzuki DL1000 V-strom

Hydraulische koppeling voor lekker soepel schakelen

Lekker schakelen met Hydraulische koppeling

Je vliegt met het grootste gemak door de 6 versnellingsbak van de Suzuki heen want schakelen gaat heerlijk soepel. Dat komt mede door de zeer licht te bedienen hydraulische koppeling.

Het inknijpen van de koppeling kost je werkelijk geen kracht en dat maakt het schakelen weer wat soepeler.

Het is met de DL1000 nog steeds handmatig schakelen maar dat gaat dan wel erg gemakkelijk.

Dat geld ook voor het remmen overigens. De remmen van de V-strom zijn overtuigend en werken goed. Ook het ABS systeem doet wat het moet doen, de motor remt goed maar blinkt niet bijzonder uit in remkracht.

 

Givi koffers

Flinke koffers op de Explorer

Niet ingesleten remblokken

Dit laatste kan ook komen doordat er nog maar 6 km op de teller stond waardoor de blokken nog niet ingesleten zijn op de remschijven.

Tijdens flink hard remmen duikt de V-strom wel diep in de voorvering en dat heeft duidelijk effect op de bestuurbaarheid.

Maar aangezien alles zo’n beetje naar wens instelbaar is kan het aan de instellingen van de voorvering liggen.

Diezelfde vering doet zijn werk overigens verder prima. Oneffenheden in het wegdek worden keurig glad gestreken zodat er op een uitstekende manier contact met het wegdek blijft.

Bochtenwerk met de DL1000 is een waar genot. De V-strom valt bijna als vanzelf iedere bocht in en komt er makkelijk weer uit.

 

V-strom

Traction controle in drie standen

Veel elektronica aan boord

Of je nou op hoge snelheid een bocht in gaat of met een gangetje van 40km/uur, het gaat als vanzelf, net als het remmen.

De Suzuki is uitgerust met een bijzonder remsysteem dat de remkracht automatisch over voor en achterwiel spreidt.

Het remsysteem  is houdt namelijk rekening met alle bewegingsrichtingen van de motorfiets.

De remkracht van de vier remzuigerklauwen en de 310 mm grote remschijven in het voorwiel worden door het “inertial Measurement unit” en het motion track back systeem bepaald.

 

ABS

Een intelligent remsysteem

Waar is de tijd van zelf remmen gebleven

Jaja waar is de tijd gebleven dat we zelf de remkracht bepaalde zal ik maar zeggen. De Suzuki zit vol met dit soort elektronica en dat is dan alleen nog  maar om te kunnen remmen.

Voor het aandrijf gedeelte geldt hetzelfde. Het is allemaal elektronica die de klok slaat. Het tractiecontrole systeem meet constant de wielsnelheden van het voor en achterwiel, de stand van de gasklep en de positie van de krukas.

Niet nieuw al die elektronica want bijna iedere motorfiets is tegenwoordig voorzien van al dit soort technologie maar het is wel even slikken.

Voor de gemiddelde rijder is het misschien niet interessant om te weten wat je allemaal voor technologie aan boord hebt maar er zijn mensen die dit absoluut willen weten.

 

accessoire stekker

Een aansluiting voor het opladen van je telefoon.

De tractiecontrole grijpt snel in

Dat al die elektronica werkt dat durf ik wel te zeggen want op een stuk vochtig gras vol gas geven resulteert in een heftig tegen sputterende motor.

De tractiecontrole grijpt direct in en zorgt ervoor dat het achterwiel niet door slipt.

Ga je met de Soes de gebaande paden af dan kan je wel wat hebben aan de tractiecontrole en ABS en ook bij gladheid is het handig.

En dan komen we gelijk op een minpuntje want de V-strom lijkt niet echt gemaakt voor het serieuze avontuurlijke werk.

En dat blijk o.a uit de bodemspeling van 165 mm. Want dat is toch wel weinig voor een avontuurlijke motorfiets.

 

Arrow uitlaten

Een prachtig gehuil uit de Arrow uitlaat streelt het gehoor

Een Allroad motorfiets zonder hoofdletter

Ga je de DL1000 bijvoorbeeld vergelijken met de Super Tenere dan zie je een verschil van 25 mm bodemspeling.

Daar kom ook nog bij dat V-strom de uitlaten onder het blok door laat lopen terwijl de Super deze langs de zijkant van het blok laat weglopen.

De carter bescherming bij de V-strom is er eigenlijk niet want wat er zit lijkt er puur voor de sier te zitten. Het stukje plastic is niet meer dan wat aankleding.

Voor de motorrijder die wel van wat avontuur houdt maar voornamelijk lekker op begaanbare wegen wil rijden met zijn motorfiets is de Suzuki zeker een aanrader. Ga je echt voor het onverharde, dan zijn er wel wat aanpassingen nodig.

Suzuki geeft een gewicht op van 228 kilo maar of dat rijklaar gewicht is, is niet te ontdekken.

 

Suzuki

De Soes past goed in het landschap

Een flink actieradius

Wat zeker prettig is, is de tankinhoud van 20 liter en het verbruik (opgave van Suzuki) van 4,8 liter op 100 kilometer. Want dat is toch een dikke 1:20 en dus een actieradius van 400 kilometer.

De V-strom heeft zijn sporen qua betrouwbaarheid natuurlijk allang verdiend. Het oer betrouwbare twee cilinder motorblok staat bekend om de vele probleemloze kilometers die ermee gereden kunnen worden.

De stuureigenschappen zijn absoluut prima te noemen net als het krachtig motorblok en de uitstekende remmen.

De prijs van de DL1000 doet het ook goed want het basis model kost net iets meer dan € 13.699,—. Wil je liever spaakwielen dan gietwielen dan gaat de prijs iets omhoog.

De XTA kost € 14.199. Let op dit zijn de prijzen van 2017. De V-strom is absoluut een goeie motorfiets voor wie niet echt heftige off road dingen wil doen. Maar zeg nou eerlijk, dan heb je ook liever iets lichters.

 

Hans van wijk motoren

Met dank aan Hans van Wijk motoren voor het mogelijk maken van deze review

 

Opmerkingen

comments