De Nokkenas ketting

Een nokkenas ketting of getande riem moet net als de ketting die voor de eindoverbrenging zorgt goed op spanning zijn. Dit betekend niet dat de ketting zo strak moet staan als een snaar maar er mag ook niet teveel speling in zitten. De nokkenas ketting mag in geen geval over de tanden heen lopen want dat heeft rampzalige gevolgen.

De nokkenas ketting heeft geen las van stof

Een nokkenas aandrijving verschilt in veel gevallen van een ketting die voor de eindaandrijving (secundaire ketting) wordt gebruikt. De nokkenas ketting zit in het motorblok en is geheel afgesloten voor straatvuil en stof.

De ketting naar de nokkenas wordt ook constant gesmeerd door de motorolie die zich in het blok bevind en word minder zwaar belast dan de secundaire ketting. De ketting die voor de eindaandrijving zorgt wordt immers gebruikt om het vermogen van de motor over te brengen op het achterwiel.

Het achterwiel ondervind weerstand die ontstaat door de wrijving tussen de band en het wegdek. Die weerstand zorgt ervoor dat er spanning op de ketting komt te staan.

De nokkenas ketting is een duplex ketting

Bij de nokkenas aandrijving is er nauwelijks sprake van belasting doordat het aandrijven van de nokkenas nauwelijks weerstand biedt. Bovendien is de ketting naar de nokkenas een duplex ketting wat inhoud dat hij breder en dus sterker is dan een secundaire ketting.

Motorfietsen met een ketting voor de eindaandrijving zijn uitgerust met O ringen of X ring kettingen, de nokkenas ketting heeft dit niet maar draait volledig in de motorolie. Tot zover de verschillen tussen de secundaire ketting en de nokkenas ketting.

nokkenas ketting

De Nokkenas ketting zit goed afgeschermd in het blok tussen de cilinders in en loopt van de krukas naar de nokkenas. Helemaal onderin zit de primaire ketting

De nokkenas ketting moet op spanning blijven

Zowel de ketting naar de nokkenas als de  ketting naar het achterwiel moeten op spanning gehouden worden. Bij de secundaire ketting spant de berijder zelf af en toe de ketting maar dat is bij de nokkenasketting niet mogelijk omdat je daar niet zo makkelijk bij kan.

In het motorblok is bij de nokkenas ketting dan ook een automatische kettingspanner gemonteerd. De nokkenas ketting wordt op spanning gehouden door een kunststof beugel die door een veer tegen de ketting wordt gedrukt. De druk van de veer is voldoende om de spanner tegen de ketting te drukken zodat deze altijd op de juiste spanning staat.

Doordat de nokkenas ketting constant in een oliebad draait en niet in aanraking kan komen met straatvuil en minder zwaar belast wordt, gaat hij veel langer mee dan de secundaire ketting.

Voor een nokkenas ketting staat een levensduur van ongeveer 80.000 km en voor een secundaire ketting is dat tussen de 20 en 30.000 kilometer. Dit is wel afhankelijk van het type motorfiets en de rijstijl van de berijder.

motorfiets

De ketting die het achterwiel aandrijft wordt vuil en slijt daarom sneller

Timing is belangrijk voor de werking van de kleppen

Een nokkenasketting gaat dan wel veel langer mee dan de ketting die voor de eindaandrijving bedoelt is maar moet op zijn tijd ook vervangen worden. Een versleten nokkenas  ketting kan niet meer op de juiste spanning gehouden worden waardoor de timing van de nokkenas kan verlopen.

Doordat de timing van nokkenas niet meer juist is, openen de kleppen niet meer exact op het juiste moment waardoor er vermogensverlies optreed. Dit vermogensverlies kan weer lijden tot een hoger brandstof verbruik.

Als de ketting naar de nokkenas ernstig slijtage vertoond en door de spanner niet meer op de juiste spanning gebracht kan worden moet de ketting vervangen worden. In het ergste geval kan de ketting namelijk over het tandwiel schieten waardoor deze een tandje opschuift.

De timing van de nokkenas verloopt dan met mogelijk rampzalige gevolgen voor de hele motor. De timing van de kleppen klopt dat niet meer waardoor deze in aanraking kunnen komen met de zuiger(s) met flinke motorschade tot gevolg.

Er bij sommige motorfietsen kun je tussentijds de nokkenas ketting op slijtage controleren, hierover meer in een ander artikel.

Opmerkingen

comments