2: De motorfiets en start problemen

Je hebt benzine in je tank en er zit geen water in je carburateur of benzinetank en toch wil je motorfiets niet starten dan wordt het tijd de rest te controleren. Om het brandbare mengsel waar je motorfiets op draait te kunnen ontsteken heb je een vonk nodig en die vonk komt van je bougie. Tijd om het elektrische systeem grondig te controleren.

1: Motorfietsen met startproblemen

Bougies en startproblemen

De oorzaak van startproblemen is bij een eencilinder vaak makkelijker op te sporen dan bij een motorfiets met meer cilinders.

Als bij een eencilinder de bougie niet vonkt dan wil deze al niet starten en is de oorzaak makkelijker op te sporen.

Wil een 4 cilinder motorfiets niet starten dan wordt het lastiger. Want het zou wel heel toevallig zijn dat alle 4 de bougies het bij een 4 cilinder niet doen.

Als een viercilinder niet wil starten dan is er vaak meer aan de hand dan een bougie die niet wil. Je moet de oorzaak dan vaak zoeken een dynamo of ontsteking.

Er kan ook een probleem bij de bobine zitten of de bobine cable. Of de bobine maakt niet genoeg massa of is defect.

bougies
photo credit: apedro_almeida Benelli Sei 750 via photopin (license)

Zoek bij een zes cilinder de maar eens uit wie er niet mee werkt

Als een cilinder niet mee doet

Draait een motor met meer cilinders wel maar er doet er een cilinder niet mee dan is er een ander probleem. Je kan er makkelijk achter komen welke cilinder niet mee doet.

Je trekt een voor een de bougie doppen los bij een draaiende motor. Als de motor dan op nog minder cilinders gaat lopen dat weet je dat je een werkende bougie hebt los gekoppeld.

Blijft de motorfiets onveranderd draaien ondanks dat je een bougie dop los hebt gekoppeld dan weet je meer.

De bougie die je los gekoppeld hebt deed het dus al niet op. Je weet nu in ieder geval welke cilinder niet mee doet.

Bij een zes cilinder de bougies controleren is een hele opgave

Een accu probleem

Als de startmotor niet ronddraait als je op de startknop drukt dan zit het probleem in de accu.

Het is dan zaak dat je je zoek tocht bij de accu begint. Hoe je dit probleem aanpakt kan je hier lezen.

Bij een eencilinder draai je de bougie uit de cilinderkop met een passende bougie sleutel en vervolgens druk je de bougie in de bougiedop.

Hou nu de bougie tegen een gedeelte van de motorfiets dat als massa werkt en kijk of de bougie vonkt als je de motor laat ronddraaien.

Het is trouwens beter als je dit met zijn tweeën doet, zo dat een de bougie tegen de massa kan houden en de ander de motor rond kan laten draaien.

Bougies

De Bougie is essentieel onderdeel voor motorfietsen

Bougies en bobine hebben massa nodig

Vonkt de bougie niet, probeer dan een nieuwe bougie en kijk of die wel vonkt op dezelfde manier.

Als de bougie wel vonkt dan weet je zo goed als zeker dat je geen elektrisch probleem hebt. Geeft je bougie geen vonk en een nieuwe bougie ook niet dan is het zaak verder te gaan zoeken.

De bougie geeft een vonk doordat de bobine een hoge spanning naar de bougie stuurt.

De bougie voert de hoge spanning als het ware weer af naar de massa waardoor de vonk ontstaat.

accu lader

Een lege accu kan je opladen, zolang de accu niet defect is

Zonder spanning geen vonk van de bougies

Als de bougie geen massa maakt of de bobine zorgt niet voor de nodige hoogspanning heb je dus geen vonk.

We kunnen nu twee dingen onderzoeken. We Kijken of de massa die de bougie nodig heeft om te vonken wel massa is en we controleren de werking van de bobine.

De bobine behoort tot de belangrijkste motorfiets onderdelen. Zonder bobine doet een motorfiets namelijk niets.

Het beste is het als je eerst controleert of de massa van de motorfiets wel massa is door een testlampje op de pluspool van de accu te plaatsen.

De andere draad van het testlampje hou je tegen het motorblok aan. Gaat het lampje branden dan is je motorblok massa en zo niet dan is je motorblok geen massa.

Als je motorblok wel massa is dan kan het de bobine zijn die niet naar behoren functioneert.

Bobine

Schema voor het doormeten van een bobine

Test je bobine en meet hem door.

Het kan ook zo zijn dat het motorblok wel massa heeft als de motor niet draait maar zodra je gaat starten is de motor geen massa meer. Hierover meer in een ander artikel.

Je kunt de werking van de bobine controleren door een dunne schroevendraaier in de bougiedop te steken. Vervolgens hou de de schroevendraaier vlak bij de massa.

Als de bobine in orde is zie je een volk overspringen van de schroevendraaier naar de massa.

Laat nu de startmotor ronddraaien of trap een aantal keren op de kickstarter.

Als je een motorfiets hebt met alleen een kickstarter is dit lastig. Vraag dan of er iemand bij komt om even te helpen want.

bougies

Als je alleen een kickstarter hebt, kan je wel wat hulp gebruiken

Kicken en controleren

Want de kickstarter intrappen en de vonk controleren is behoorlijk lastig.

Als de bobine goed functioneert springt er een vonk over van de schroevendraaier naar de massa.

Hoe groter de vonk hoe beter de bobine. Heb je in het geheel geen vonk dan is er iets aan de hand met de bobine.

Het kan ook zijn dat de kabel van de bobine naar de bougiekdop niet in orde is. Of de kabel is wel in orde maar zit niet goed in de bobine geschroefd.

Laat de onderdelen doormeten bij een dealer

Het hoeft niet zo te zijn dat de bobine kapot is, het kan ook zijn dat de bobine geen massa maakt want ook een bobine moet massa maken om te functioneren.

Een bobine maakt massa via het frame van de motorfiets. Controleer dus eerst of de bobine voldoende massa maakt.

Krijg je de indruk dat de bobine niet meer functioneert dan is het raadzaam deze eerst bij de dealer te laten doormeten. Of je meet de bobine zelf door zoals het schema hierboven aangeeft.

Let wel het is een schema van een XTZ660 Ténéré en de waardes kunnen per motorfiets verschillen.

Het schema laat je in ieder geval zien hoe je het doormeten moet uitvoeren.

Het is overigens wel verstandig om de bobine ook nog een keer door de dealer te laten doormeten. In ieder geval voordat je een nieuwe koopt.

Hoe meer je zelf onderzoekt hoe beter het financieel voor je is en het is ook nog eens een nieuw avontuur.

 

2 gedachten aan “2: De motorfiets en start problemen”

  1. goed uitgelegen en duidelijk gemaakt met een tekening,daar heb je wat aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.