De Italdag is er alleen voor de Italiaanse volbloed

Sinds 1811 is het kleine plaatsje Beusichem een zelfstandige gemeente. Gelegen aan de rivier de Lek die zich een weg kronkelt door het landschap van flipje. Flipje,  het icoon van de bekende jam van vroeger jaren, heeft zijn functie natuurlijk allang verloren. Beusichem zelf is een charmant plaatsje waar de term rust zwaar weegt en waar de zon in vaak indrukwekkende kleuren in de Lek zakt.

Het is weer Italdag

De overweldigende rust in het plaatsje wordt echter eens per jaar ruw verstoort door brullende Italiaanse raspaarden, Het is Italdag 2017 .

In de vroege ochtendmist rits ik mijn tent open en werp een blik op de in mist gehulde Gelderse rivier.

Het is 7.30 uur en ik zou nog wel even kunnen blijven liggen maar de mist en de opkomende zon maakt deze ochtend spectaculair.

Zeker voor een stadsmens als ik zelf is dit een bijzonder manier van wakker worden.

 

Beusichem

Een mistige ochtend in Beusichem aan de lek

In dikke mist gehulde Lek

De rivier de Lek is in een dikke mysterieuze mist gehuld waar de zon met moeite doorheen kan boren.

De stilte is indrukwekkend en wordt af en toe alleen verstoord door een stel gakkende ganzen.

De mistige omgeving vormt een spectaculair decor voor een paar mooie foto’s en daar maak ik gretig gebruik van.

De mist moet na verloop van tijd plaats maken voor de zon die zijn rol in het geheel opeist.

Tegen 10 uur verplaats ik me richting het industrie terrein van Beusichem waar het Italiaanse motorgeweld plaats gaat vinden.

 

Een legendarische Laverda met de tank opening op een wel heel bijzonder plaats.

Italiaanse motorfietsen dag

Alleen Italiaanse motorfietsen mogen op het terrein van de Italdag parkeren. Alle andere merken moeten buiten de poort blijven. Tja het zijn Italiaanse regels vandaag in Beusichem.

Mijn motorfiets van Japans makelij blijft netjes op de camping geparkeerd staan en ik begeef me te voet naar het treffen terrein.

In het midden van het treffen terrein is een parkeerplek gereserveerd voor Italiaanse klassieke raspaarden.

Ducati’s Moto Guzzi’s en Laverda’s en andere Italiaanse motormerken. Alles wat als klassiek beschouwd kan worden staat keurig tentoongesteld in het midden op een klein park ferme.

 

Moto Guzzi

Een klassieke Moto Guzzi op de Italdag

Hoogbejaarde tweewielers

Het terrein staat al behoorlijk vol maar zo nu en dan komt er nog een late deelnemer aan geknetterd. En ook nodige klassieke Italiaanse brommers komen hun plek opeisen.

De soms hoogbejaarde twee en driewielers van diverse Italiaanse families staan gebroederlijk naast elkaar.

De leek ziet op het parkeerterrein gewoon een aantal rood gekleurde motorfietsen staan, want de kleur rood overheerst duidelijk.

Iemand die meer kijk heeft op motorfietsen ziet duidelijk een wolk van passie over het terrein hangen.

 

Zelfs het ontluchting slangetje is Italiaans

Is Ducati nog wel Italiaans

De eigenaren van de meestal fel gekleurde volbloed motorfietsen zijn er allemaal van overtuigd dat Italiaans het beste is wat je kan bezitten.

Japanse motorfiets worden door de deelnemers aan dit bijzonder festival duidelijk als de mindere bike gezien. Want alles moet van Italiaanse makelij zijn maar klopt dat wel allemaal ?

Dat Ducati inmiddels van Lamborghini is en dat Lamborghini inmiddels van Audi is die tot de Volkswagen groep behoort lijkt niet uit te maken. Het gaat om het Italiaanse gevoel nietwaar.

De Italdag wordt georganiseerd door de Ducati club Nederland in samenwerking met o.a. de MV Augusta club Nederland.

 

Ducati

Een kijkje in de techniek van een Italiaanse schone

De Italdag doet je verbazen

Voor de liefhebbers van Italiaanse motorfietsen is de Italdag echt een evenement om van te genieten en om je te verbazen.

Want waar komen al die klassiekers toch vandaan ? Tussen de ogenschijnlijk bloedsnelle Ducati’s vind je soms verrassende tegenstellingen.

Zo staat er op het midden terrein een prachtig Moto Guzzi V-7 Special eencilinder met zijspan.

Of het een gerestaureerd exemplaar is of dat de eigenaar de motorfiets in perfecte conditie heeft weten te houden is niet duidelijk natuurlijk maar het geheel ziet er super uit.

 

Ducati

De nokkenas aandrijving achter glas

Laverda spreekt een woordje mee

Naast de V7 special staat een bijzondere Laverda RGS1000 te bewonderen met een wel heel bijzonder tankopening.

Het model stamt uit 1981 en in die tijd werd er uitvoerig door de motorpers gesproken over de 980 cc driecilinder.

Het was ooit een van de krachtigste motorfietsen die de Italiaanse fabriek op de markt bracht.

De bijna 1000 cc metende viertakt levert 82 pk en heeft een topsnelheid van 225 km/uur. Indrukwekkende waarden voor de tijd waarin hij uitkwam.

 

Ducati

Een heuse Ducati diesel met indrukwekkende cijfers

Een echte superbike

Met een compressie verhouding van 9:1 en een dubbele bovenliggende nokkenas sprak men in de jaren 80 over een superbike.

De dubbele schijf in het voorwiel en de enkele schijf achter zorgde tevens voor indrukwekkende remcapaciteit.

De Japanse fabrikanten hadden dit soort prestaties nog niet bereikt met hun viercilinders, zo melde de Italiaanse motorpers.

Of dit nou klopt of niet het maakt niet uit de Laverda sprak met de RGS1000 bij menig motorfiets fanaat tot verbeelding.

En als je de Laverda zo ziet staan op het parkeerterrein van de Italdag komt dat sentiment weer naar boven. Want het is qua ontwerp nog steeds een Italiaanse schoonheid.

 

Italiaanse motorfietsen

De Ducati Petronas met dik 200 pk

Liefhebbers van techniek komen aan hun trekken

Zo ook de 750 cc SF van Laverda die naast de eerder genoemde superbike staat. Dat de liefhebbers van de Italiaanse merken van techniek houden blijkt ook uit de kijkglaasjes die soms gemonteerd zijn.

Open gewerkte droge koppelingen bij de Ducati’s of kijkglaasjes bij de nokkenas bediening.

Sommige exemplaren gunnen je een blik in de techniek van de Italiaanse kunstwerken. Want zo mag je sommige machines wel noemen.

En de kracht van al dat moois zit hem in de details. En dit gaat zo ver dat er als je goed kijkt op een willekeurige Ducati tot in het kleinste detail alleen maar Italiaanse onderdelen te vinden zijn.

 

Moto Guzzi

Een V7 special met zijspan in uitstekende staat

Ik draai al een tijdje mee

Want ook die ontluchtingslang van de carburateur moet van Italiaanse makelij zijn. Er staan ook nog wat exemplaren die echt antiek moeten zijn Dat zijn motorfietsen die zelfs ik nog nooit eerder heb gezien.

En dat zegt wel iets want ik draai al een tijdje mee in de wereld van de gemotoriseerde tweewielers.

De Moto Guzzi GT 2 VT Long Distance uit 1931 bijvoorbeeld in absolute nieuw staat is elders op het terrein te bewonderen.

Op een keurig messing plaatje aan de zijkant van de Guzzi uit 1931 staat de ooit behaalde topsnelheid van 120 km/uur genoteerd.

 

Moto Guzzi

Een klassieke moto Guzzi met indrukwekkende cijfers

Een heuse 1200cc diesel

En wat te zeggen van de 1200 cc metende Ducati Diesel met 152 pk en een koppel van 123 nm.

Genoeg koppel om een containerschip een haven mee in te slepen zou je zeggen. Zeker een diesel heeft een koppel waar je u tegen zegt.

Helaas werd de Diesel Ducati niet gestart in onze aanwezigheid want dat spektakel had ik graag mee gemaakt.

Of wat te zeggen van de supersnelle Petronas Ducati met meer dan 200 pk in schitterende mintgroene tinten.

 

motor onderdelen

Kraampjes met gereedschap en onderdelen mogen niet ontbreken

Een ideale dag voor een motorshow

En natuurlijk ontbreken de onderdelen kraampjes, de oordoppen verkopers, bouten moeren en gereedschappen aanbieders niet op een dergelijk evenement.

Het zijn dan ook de kraampjes die een dergelijk bijeenkomst compleet maken.

En compleet was de Italdag zeker, het weer was prima en de temperatuur was hoog. Er was kameraadschap tussen alle aanwezigen of je nou op een japanner, een Duitser of een Italiaan reed het maakte niet uit.

De Italdag was in ieder geval een zeer geslaagd evenement voor een specifieke groep motorrijders maar waar iedereen overigens wel welkom was.

 

Moto Guzzi

Een Moto Guzzi eencilinder met fietspomp in stemmig grijs

Een dag voor de liefhebber

Het was een heerlijke dag met heel veel moois voor de liefhebbers van mooie tweewielers.

Na een paar uur rondgelopen te hebben met mijn camera in de aanslag was hij tijd om mijn trouwe Japanner weer op te zoeken.

Tevreden vanwege de plezierige dag reed ik een paar uur later weer naar huis.

Onderweg passeerde ik een klassieke Laverda en een Ducati Monster. Een vrolijke groet van beide kanten bevestigde de kameraadschap onder motorrijders. Want waar je ook op rijdt, het motor gevoel blijft hetzelfde.

ducati Boeken kopen? Kijk snel!

Opmerkingen

comments