De Harley Davidson is technisch niet doordacht

De grote V-twin lijkt voor vele niet motorrijders de meest ideale motorfiets die je kan bezitten. De waarheid is echter toch anders, want deze Amerikaanse V twin heeft toch een aantal nadelen. Dat het model veel mensen tot de verbeelding spreekt wil nog niet zeggen dat het een goeie motorfiets is al is er de laatste jaren veel aan het merk ontwikkeld.

De eerste Harley Davidson

In 1901 zijn twee goede vrienden samen bezig met het proberen een manier te bedenken om het fietsen makkelijker te maken.

Dat doen ze door een hulpmotor in het frame van de fiets te plaatsen. De hulpmotor is een zogenaamde explosie motor.

Deze fiets met hulpmotor heeft nog niets met de latere motorfiets te maken. Het begin is met de fiets echter wel gemaakt.

De bouwers van de eerste motorfiets zijn Bil Harley en Arthur Davidson. Ze bouwen hun eerste motorfietsen in 1903 en weten er drie te verkopen.

photo credit: Dave_S. Harley Davidson Softail Slim 1994 style via photopin (license)

De opstelling van de Twin zorgde voor temperatuur problemen

Profiteren van de drooglegging

Als in 1906 de Amerikaanse drooglegging een feit is starten de beide mannen een werkplaats. Motoren van de nu zo bekende twin worden in een oude raffinaderij gebouwd.

De raffinaderij is vanwege de drooglegging gesloten en goed geschikt voor en werkplaats. De eerste Harley Davidson fabriek is een feit.

De eerste echte HD die uit de fabriek komt wordt de Silent Grey Fellow genoemd.

De motorfiets is uitgerust met een 49,5 cc metende lucht gekoelde viertakt twee cilinder. De motorfiets was uitgerust met een motor met magneet ontsteking.

Om de Silent Grey te starten waren een paar fiets pendalen gemonteerd. De motor kon met de pendalen in beweging gezet worden.

Het Amerikaanse motormerk is voor vele een verre droom

bij moto Guzzi zag men het anders

Je kon de motor ontkoppelen door de aandrijfriem te laten slippen. Schakelen werd zo mogelijk.

De twee cilinder die in de lengte richting is geplaatst, levert 7 pk en heeft een top snelheid van 37 km/uur. Harley is niet de enige die met een V-twin op de markt komt.

Aan de andere kant van de wereld bouwde twee Italianen hun eigen Twin. De Twin van Italiaanse bodem was echter net even iets anders.

Het motorblok van de Guzzi was precies 90 graden gedraaid ten opzichte van zijn Amerikaanse tegenhanger.

Ducati doet het anders

Een ander Italiaans motormerk heeft ook de tweecilinders als concept gekozen. Ducati bouwt de twin en plaats deze net als het Amerikaanse merk in de lengte richting.

Ducati heeft de hoek van de cilinders zo geconstrueerd dat ze niet recht achter elkaar liggen. Bovendien zitten de beide drijfstangen op een kruktap naast elkaar.

Doordat de krultappen naast elkaar zitten staan de beide cilinders niet recht achter elkaar.

 

Ducati

Ducati kent ook zo zijn fans

De basisfout van de Harley

De ontwikkelingen van het Amerikaanse merk gaan in rap tempo door. Zo wordt het V-twin blok op een gegeven moment in rubber blokken gehangen.

Het blok geeft zo minder trillingen aan het frame door. Hierdoor wordt de V Twin, die ook wel kortweg Harley wordt genoemd comfortabeler en stiller.

Maar de Harley heeft probleem in het ontwerp zitten en dat is de opstelling van de cilinders.  Hierdoor lopen de temperaturen nogal eens te hoog op.

 

Ducati

De Twin van Ducati is wezenlijk anders

Ducati heeft voor een andere constructie gekozen

Bij de HD zitten beide drijfstangen net als bij Ducati ook op de zelfde kruk-tap. In tegenstelling tot Ducati vallen de drijfstangen als het ware over elkaar heen.

Door deze opstelling staan de cilinders recht achter elkaar. Hierdoor is de koeling verre van optimaal. Neem daarbij ook de hoek van de cilinders en je hebt een probleem.

Het probleem van de Harley Davidson wordt door de echte fan zo veel mogelijk ontkent. Want bij geen enkel merk is de binding met een merk zo sterk als bij de Harley Davidson.

een HD in chopper vorm, de liefhebbers van de Twin laten hun fantasie regelmatig de vrije loop

De twin heeft een ontwerp fout.

De dikke V twin, die uiteindelijk in 1340 cc worden geleverd, is een in de lengte richting geplaatst motor blok.

Dat wil zeggen dat de beide cilinders achter elkaar geplaatst zijn in de lengte richting van de motor.

Hierdoor vangt de voorste cilinder als eerste de verkoelende rijwind op en omdat de Harley Davidson luchtgekoeld is kan dat voor problemen zorgen.

Want de achterste cilinder wordt onvoldoende gekoeld omdat daar warme lucht van de voorste cilinder om heen stroomt.

Het V blok heeft temperatuur problemen

Door deze “ontwerp fout” hebben de Harley’s vaak last van zogenaamde warmlopers of zelfs vastlopers.

Een warmloper komt doordat de cilinder en de daarin bewegende zuiger te weinig koeling krijgt.

De zuiger zet door de warmte teveel uit waardoor deze steeds stroever in de cilinder op en neer kan.

Door het uitzetten ontstaat er meer wrijving waardoor de zuiger en cilinderwand nog heter wordt totdat de zuiger niet meer in de cilinder past.

Als dat gebeurd loop de motor vast met alle schadelijk gevolgen van dien.Want het mag duidelijk zijn dat zowel de zuiger als de cilinder hierdoor dusdanig beschadigen dat een revisie nodig is.

 

De Ducati zoals de liefhebbers hem graag zien

Porsche ontwerpt Harley blok.

Met een oliekoeler is het probleem waarschijnlijk al voor een groot deel verholpen. Maar een olie koeler zit niet standaard op de Amerikaanse motorfiets.

Ten minste niet op de oudere modellen. Het is pas in 2001 dat het motormerk uit de USA het probleem met de koeling van de grote twin erkent .

De Amerikaanse motorfietsen fabrikant roept de hulp in van het Duits Porsche. Porsche helpt met het ontwikkelen van een nieuw motorblok.

Porsche ontwikkeld voor Het Amerikaanse merk een geheel nieuw motorblok dat beter is dan het originele Harley Motorblok.

De liefhebbers zien het niet zitten

De liefhebbers van de HD zien het ontwerp eerst niet zitten omdat het geen origineel HD blok is.

Uiteindelijk bleek het ontwerp technisch veel beter te zijn dan de Originele Harley blokken.

Het door Porsche ontworpen motorblok is dan wel veel beter dan de originele motorblokken van de Twin maar het koelingsprobleem blijft bestaan.

De echte oplossing voor het koeling probleem is vloeistof koeling maar de hardcore Harley rijder wil geen water gekoeld motorblok in zijn of haar motorfiets.

De CX is een heel ander soort twin en heeft vloeistof koeling. 

toch een beetje vloeistof koeling

Het Amerikaanse motormerk erkend de problemen van de twee cilinder en zocht naar een oplossing. Een volledig watergekoelde motor is geen optie gezien de fans.

Een gedeeltelijke oplossing voor het koeling probleem van de Twin is wel een optie.

Hoe de Twin van Amerikaanse bodem zijn warmte probleem oplost is hier te lezen.

Ga voor meer info naar de HD startpagina

harley davidson kalender 2017 Boeken kopen? Ki…

 

Een sieraad voor aan de muur.

Opmerkingen

comments