De GL1100 Interstate was een motorfiets die beter stuurde

De pk race onder de motorfiets fabrikanten was in volle gang. Bijna alle motorfietsfabrikanten deden hun best om zware motorfietsen met zoveel mogelijk vermogen op de markt te brengen. Maar het ging niet allemaal om meer vermogen. Motorfiets moesten op maat gemaakt worden, vond Honda tenminste en Honda opende een nieuwe markt met de GL1100 interstate.

GL1100 interstate

De motorfiets moest zijn als een maatpak. Dat begonnen de grote motorfiets fabrikanten zich steeds meer te beseffen.

De tijd dat je een standaard motorfiets kocht die je nog helemaal moest aankleden leek voorbij.

Het was ook de tijd dat er meer op de wegligging van de motorfiets werd gelet. De 1974 Honda Goldwing stond bekend om zijn slechte wegligging maar dat veranderde snel met de nieuwe modellen van Honda.

De eerste types van de Goldwing hadden problemen met te slappe frames en slechte vering. Daarnaast was de voorvork te dun en de grondspeling onvoldoende.

De GL1000 was dan ook niet gemaakt voor sportief rijgedrag maar voor de lange afstand.

 

Honda GL1100
photo credit: nglsantiago Honda GL1000 Goldwing Cafe Racer via photopin (license)

De GL1000 zoals hij nooit bedoeld was

De stille kracht

De Standaard GL1000 bood geen enkele bescherming tegen de rijwind en had geen bagage mogelijkheden. De Honda was wel extreem geruisloos waardoor hij de naam, de stille kracht kreeg.

De standaard FVQ vering van bijvoorbeeld de 1980 Goldwing tot de 1983 Honda Goldwing modellen begonnen tot het verleden te horen.

De FQV vering voldeed absoluut niet meer aan de eisen die je als motorrijder aan de wegligging van je motor mocht Eisen.

En dat hadden motorfiets fabrikanten in de gaten. Langzaam maar zeker werd er aandacht besteed aan meer dan alleen motorvermogen.

 

Aspencade

De CBX van Honda was een sterke 6 cilinder motorfiets en werd zonder aankleding geleverd

De GL1100 Interstate

Met uitzondering van Harley Davidson, die zich aan het oude vertrouwde V-Twin concept hield, gingen motorfiets fabrikanten insturen op meer vermogen.

De motorwereld was in beweging en het ging niet alleen over groter, sneller en meer vermogen.

Motorfiets fabrikanten kwamen langzamerhand met modellen op de markt die voor een specifiek soort motorrijder werd gemaakt.

Honda maakte speciaal voor de toerrijders de Honda GL1100 .  De GL1100 Goldwing was uitgerust met elektronische ontsteking en had verbeterde vering en een stijver frame.

De Honda GL1100 was uitgerust met instelbare luchtvering en dat was zeker voor die tijd revolutionair. De latere GL1200 had zelfs monoshock vering en ook dat was in die tijd bijzonder.

Het zwabber probleem wat de eerste Goldwings hadden was bij de GL1100 duidelijk opgelost. De eerste Honda GL1100 werd in 1980 voor het eerst geleverd en kwam op de markt als Interstate uitvoering.

 

Honda CBX

Een tot cafe racer omgebouwde CBX op het Wheels and Waves festival in Biaritz

De GL1100 Aspengade

De Interstate was speciaal ontworpen voor de groot toerist en was van de fabriek af uitgerust met een Toerkuip en complete kofferset.

Honda was de eerste motorfietsen fabrikant ter wereld die een kant en klare toer motorfiets van de band liet rollen.

De GL1100 Interstate werd een enorm succes de GL1100 die zonder kuip en koffers op de markt kwam werd GL1100 standard genoemd.

Naar aanleiding van het succes van de Interstate kwam Honda later met de Aspencade op de markt die meer luxe bood dan de Interstate.

De Aspencade was uitgerust met een radio cassette recorder en had meer verchroomde onderdelen en de vering kon vanaf het stuur worden aangepast.

 

GL1100
photo credit: Corvair Owner 1976 Honda CB 750 motorcycle 014 via photopin (license)

Een zelf gemonteerde Vetter kuip op een Honda 750.

 De GL1100 veranderde de motormarkt voorgoed.

De toermotor was geboren en de motorwereld had een enorm gat in de markt ontdekt. De motormarkt ging drastisch veranderen en dat was niet geheel zonder gevolgen voor de fabrikanten van kuipen en koffers.

Met namen Fabrikanten van kuipen, zoals Vetter en Rickman voelde een inzakkende markt aankomen. Het duurde ook een aantal jaren voordat de concurrentie wist hoe te reageren op de nieuwe telg van Honda.

Honda had hoe dan ook de primeur met zijn volledig op de groot toerist gerichte en compleet uitgeruste motorfiets. De schok in de motorwereld was groot en de concurrentie moest snel reageren.

Zeker toen Honda in 1985 met de GL1200 op de markt kwam was de concurrentie wakker. De gl1200 specs waren ronduit indrukwekkend te noemen.

 

Honda GL100

Laverda’s superbike had vermogen en goeie stuurcapaciteiten

De Martini Yamaha

Want die concurrentie maakte nog steeds standaard de zogenaamde naked bike, oftewel een motorfiets zonder kuipen en koffers.

De wegligging van de meeste Japanse motorfietsen was wel langzaam verbeterd maar aan de aankleding was nog niets gedaan. Suzuki, Yamaha en Kawasaki hadden nog geen aangeklede motorfiets gepresenteerd.

Yamaha deed een vroege poging met een bijzonder opgebouwde XS1100. De XS1100 was uitgerust met een sportieve stroomlijn waarvan het bovendeel mee draaide met het stuur.

De XS1100 had een 1100 cc viercilinder motorblok. De motorfiets was uitgerust met gietwielen en had voor een dubbele schijfrem. In het achterwiel zat een enkele schijf gemonteerd.

 

Honda GL1000

De Honda GL1000 op de beurs in Utrecht

De Royal star en de Ventura

Yamaha kwam in 1983 met zijn antwoord op de Goldwing 1100 van Honda met de Yamaha Venture en later met de Venture Royale.

De Venture was in het begin uitgerust met een 1198 cc 4 cilinder motorblok in V vorm

De later Venture Royale die van 1986 tot 1993 is geproduceerd was uitgerust met een 1300 cc motorblok. De Venture was net iets luxer dan de toer gigant van Honda en was uitgerust met cruise controle .

Yamaha heeft zijn toergigant tot 1993 geproduceerd. In 1996 werd de Venture nieuwe leven in geblazen met het model the Royal star.

 

Honda

De Honda CB750 op Wheels and Waves

Een nieuwe trend was ingezet.

BMW mengde zich in de race met de K100 LT maar die was toch niet zo luxe uitgevoerd als zijn Japanse concurrenten.

Honda had met zijn op maat gemaakte tourmotorfiets niet alleen het grand toerisme model geïntroduceerd maar liet ook zien dat motorfietsen op maat konden worden gemaakt.

De Goldwing wordt nog steeds door Honda gemaakt en is ondertussen uitgegroeid tot een 1800cc zes cilinder toer gigant.

De GL1800 heeft vele fans wereldwijd terwijl de meer dan 30 jaar oude Honda GL1100 nog steeds veel geprezen wordt. Een nieuwe trend was ingezet met de motorfiets op maat.

Een zilveren Goldwing voor de echte liefhebber.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.