De elektrische motorfiets komt er aan

Zodra de zon gaat schijnen komen motorrijders uit alle hoeken en gaten gekropen om met hun stalen ros op pad te gaan. Met glimmende choppers of snelle sportmachines wordt er weer volop genoten van de ronkende tweewielers. Alleen kan het met dat ronken over een aantal jaar wel eens gedaan zijn.

Motorrijders denken aan het milieu

Er zijn mensen die het idee hebben dat motorfietsen meer vervuilen dan auto’s. Dat dit idee niet klop is onder motorrijders allang duidelijk maar veel mensen denken dit nog steeds.

Wat wel een feit is, is dat het veel langer duurde voordat motorfietsen werden uitgerust met katalysator. Dit kwam natuurlijk doordat er op een motorfiets veel minder ruimte is voor dergelijk technologie.

De ontwikkeling staat ook voor motorfietsen niet stil en uiteindelijk is er een passende katalysator voor motorfietsen. De geregeld katalysator wordt op een gegeven moment ook voor motorfietsen verplicht.

De technologische ontwikkeling gaat ook voor motorfietsen door. Moderne motoren worden voorzien van injectie systemen zodat de geregelde katalysator ook op motorfietsen toepasbaar.

 

Motorrijders

De Honda Blackbomber stamde uit de tijd dat er nog geen schone motorfiets waren. 

Motorrijders zijn individualisten

De wereld van de motorfiets is volop in ontwikkeling en er is veel keuze voor de motorfiets liefhebbers en dat is goed. Daarnaast zijn er veel mogelijkheden om je motorfiets aan te passen met allerlei accessoires die je kan kopen.

Of het nou koffersets zijn, windschermen of extra verlichting, je kan iedere motorfiets persoonlijk maken. En dat is goed want motorrijders zijn allemaal aparte individuen en willen zich vaak onderscheiden van de rest.

Het is goed om een motorfiets te kunnen kopen die bij jouw rijstijl en persoon past. Of je nou een rustig toerrijder bent, een race of een all road rijder er past altijd wel iets bij je rijstijl.

 

BMW R 1200 GS

De R1200 GS van BMW is natuurlijk uitgerust met een 3 weg katalysator

Vroeger was de keuze beperkt

Of je nou op een allroad motorfiets wil rijden, een toerbuffel als de Honda GL1800. Of je kiest voor een racer of een chopper keuze genoeg.

En dat is nogal eens anders geweest. Toen de motorfiets net aan het opkomen was, kon je kiezen uit het merk en uit het aantal cc’s maar meer ook niet. En dat is al een tijdje niet meer zo.

Met de komst van de verschillende types motorfietsen is het gebrek aan keuze voorgoed voorbij.

De motorfiets is mee geëvalueerd met de eisen van de motorrijder. En dat is goed want motorrijders zijn nu eenmaal individualisten. Individualisten die niet van de gestampte pot houden.

 

Zero S

De elektrische motorfiets moet nog flink door ontwikkeld worden

De elektrische motorfiets wordt hot

Die keuze lijkt nu nog meer uitgebreid te worden want er is een geheel nieuw soort motorfiets op de markt aan het komen.

dat is de motorfiets die geen benzine nodig heeft, oftewel de elektrische motorfiets. En de keuze in Elektrische motorfietsen wordt langzaam maar zeker ook steeds groter.

Zo is er de zeer sportieve Mission RS, de Brutus V9, de Brutus 2 en de Brutus 2 café racer. De elektrische motorfiets is natuurlijk nog volop in ontwikkeling maar er zit schot in.

De variatie in de modellen wordt groter en er is al wat te kiezen. Het vermogen van de elektrische motorfietsen komt vaak overeen met een gelijkwaardige motorfiets op benzine.

 

XT660R

De Zero s is qua vermogen te vergelijken met een XT660

De Zero is een nieuwkomer op de markt

Het zijn allemaal motorfietsen van compleet nieuwe merken zoals Brutus Electric Motorcycles en Mission motorcycles.

Of je kiest voor de Zero all road, een elektrische kanjer van Zero motorcycles. De Zero is een nieuwkomer op de motormarkt. De Zero is meer een all road motorfiets en is te vergelijken met de XT660R van Yamaha.

Als je liefhebber bent van het rijden van onverharde paden is de Zero S misschien een prima alternatief. Er is minder overlast door het ontbreken van uitlaat geluid en natuurlijk zijn er geen vervuilende uitlaatgassen die het milieu aantasten.

Kortom er komt meer keuze in groene motorfietsen en dat is goed voor de liefhebber en natuurlijk voor het milieu.

 

Zero motorcycles

Een Elektrische motorfiets voor All road gebruik

Een tank is sneller vol dan een accu

Een elektrische motorfiets heeft natuurlijk voor en nadelen. Een voordeel is dat een elektrische motorfiets veel minder kost in gebruik.

Dit komt doordat er geen brandstof nodig is. Elektriciteit is nu eenmaal goedkoper dan benzine en dat merk je. Vergeet ook het bijvullen of verversen van je motorolie en het betalen voor onderhoudsbeurten.

Een elektrische motorfiets is bovendien een stuk lichter omdat er nu eenmaal geen zwaar motorblok nodig is en hij is natuurlijk nagenoeg geruisloos.

Is er dan toch toekomst voor de elektrische motorfiets ? Wie zal het zeggen, als bedrijven als Zero s blijven door ontwikkelen zou het zomaar kunnen. Maar niet alles is positief te noemen als het over elektrisch rijden gaat.

 

Elektrische motorfiets

Een elektrische fiets voor off road gebruik

Minder actieradius

Maar elektrische motorfietsen hebben ook een groot bezwaar en dat is dat de actieradius. Over het algemeen is de actieradius minder dan een ouderwetse benzine motorfiets.

Bovendien duurt het veel langer om een accu vol te krijgen dan om een benzine tank te vullen.

Maar aan dat nadeel zou wel eens heel snel een eind kunnen komen door een project van Nederlandse bodem.

Een door een studententeam uit Eindhoven ontworpen elektrische motorfiets heeft een zeer slim bedachte manier van bijtanken.

 

motorrijders

Een grote benzine tank voor hoger actieradius is met elektrisch rijden niet meer nodig

De groene motor revolutie

De Storm, zoals de motorfiets is genoemd heeft namelijk een modulair accu systeem. Hierdoor kunnen lege accu’s snel worden vervangen voor volle.

Het “vol tanken” van de motorfiets gaat daardoor veel sneller want je vervangt lege accu’s gewoon voor volle.

De Storm motorfiets, zoals ik hem nu maar even noem is nog lang niet klaar voor productie maar heeft wel potentie.

Het idee van snel vervangbare accu’s is de oplossing voor het nadeel van de elektrische motorfiets en auto’s, namelijk het langdurig opladen van de accu’s.

 

Kawasaki Versys 650

De actieradius van een benzine motorfiets als de Versys 650 haal je nog niet. 

Altijd volle accu’s

Stel je zelf maar eens een station voor dat geen benzine verkoopt maar accu’s oplaad en altijd een volle accu voor jouw voertuig klaar heeft staan.

De volle accu kan in je voertuig en de lege accu lever je in om op geladen te worden.

Dat er nog veel aan de weg getimmerd moet worden om elektrisch rijden echt interessant te maken is een ding wat zeker is. Het begin is er in ieder geval

Maar dat het er aan gaat komen is een ding wat zeker is. De elektrische revolutie staat voor de deur net als de elektrische motorfiets.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.