De echte motor is wat ieder voor zich in een motor ziet

Wat is echt en wat niet ? Je kan het over een echte Rembrand hebben of over echt goud. Er bestaat sinds enige tijd ook zoiets als echt nieuws en nepnieuws maar wat nou als je het over echte motorfietsen gaat hebben ? Een echte motorrijder heb ik al enigszins kunnen definiëren maar de echte motorfiets ? Wat is dat dan en wat maakt een motorfiets echt ?

De echte motor

Als je gaat zoeken naar wat de betekenis is van het woord echt dan kom je verschillende dingen tegen. Je kan in de echt verbonden zijn als twee personen met elkaar in het huwelijk treden. Alleen is dat natuurlijk iets heel anders.

Echt houdt natuurlijk ook in  geen namaak en dat is een beetje waar ik hier op wil gaan doelen. Want wat is nou echt als je het over motorfietsen hebt ?

Een echte motorrijder is ook al de revue gepasseerd maar ook daar ben ik niet helemaal uitgekomen.

De echte motorfiets is er in ieder geval een van boven de 50 cc waar je een motorrijbewijs voor moet hebben dat staat in ieder geval wettelijk vast.

 

echt motor

Iedereen denkt er anders over

Is een Harley echt

Maar het blijkt toch dat veel mensen een eigen visie hebben op wat echt is en wat niet en vooral waarom.

Toen de motorfiets in begin jaren 60 van de vorige eeuw aan populariteit begon te winnen was er een duidelijke tweedeling onder de berijders.

Als motorrijder reed je op een Italiaanse motorfiets of op een van Engelse makelij maar zeker niet op een japanner.

Reed je op een Harley dan behoorde je helemaal tot een ander slag motorrijders.

Dat kon zo ver gaan dat Harley rijders niet wilde groeten naar motorrijders die op een japanner reden. Want een Japanner had geen karakter, ah daar hebben we het woord karakter weer.

 

echte motor

Het is wel duidelijk hoe deze Ducati eigenaar over jappen denkt

En echte motor met karakter

Een motorfiets was in die tijd dus pas echt als hij karakter had. Alleen zijn we er ook niet helemaal uitgekomen wat dat karakter dan precies is.

Hoort het olie lekken van een oude Triumph of Norton soms ook bij dat karakter ? En is een olie lekkende motorfiets echter ?

Want kan er eigenlijk wel karakter zitten in een motorvoertuig ? Dat karakter maakt een motorfiets dus echt en dat houdt in dat we weer bij de discussie over het karakter van een motorfiets zijn.

Je kan dus zeggen dat het karakter van een motorfiets de motorfiets echt maakt. Alleen is dat dan weer voor iedereen verschillend.

 

echte motor

Volgens sommige is alleen de Harley echt met alleen Harley accessories gemonteerd.

Zijn driecilinders echter ?

Er zijn motorrijders die zweren bij tweecilinders en andere willen weer niets anders dan eencilinders.

Toen ik de vraag over het karakter van een motorfiets aan een goeie vriend van mij stelde, zei hij gelijk, driecilinders. In zijn ogen zijn driecilinder motoren echte motorfietsen met karakter.

Dus weer dat karakter, daar moet ik dan toch echt iets mee doen in het kader van de zoektocht naar de echte motorfiets.

Karakter houdt in dat iets of iemand bepaalde kenmerken heeft die zorgen voor onderscheiding van de rest. Oké hier waren we al uit.

 

BMW R-nineT Scrambler

De boxer is volgens veel motorrijders nog echt

Het klinkt een beetje zen allemaal

Dus als je een motorfiets hebt die zich onderscheid van de rest dan heb je een motorfiets met karakter en dus is die echt.

Dit klink heel Zen en het zou zomaar een onderwerp voor Robert M Pirsig kunnen zijn . (zen en de kunst van het motort onderhoud) maar zover wil ik niet gaan.

We kunnen we in ieder geval stellen dat er meerdere echte motorfietsen zijn want bijna iedere motorfiets onderscheid zich van een andere.

Een eencilinder motorfiets, zoals de Yamaha XT500 onderscheid zich zeker van de rest.

 

 

echte motor

Veel motorrijders maakt niet uit wat een ander vindt

Is een vier cilinder Ducati echt

De XT500 is misschien wel de meest basic motorfiets die je je kan bedenken . Zeker als je naar de eenvoudige techniek kijkt.

Een motorblok met 2 kleppen en een enkele carburateur. Geen ingewikkelde dubbele carburateur en balansassen….nee de XT500 is toch wel…..uh echt ?

Maar is dan de Ducati soms echt omdat het een tweecilinder is ? En is de nieuwste telg van Ducati, de Panigale V4 dan niet echt om dat het een viercilinder is ?

Want geloof maar dat er genoeg Ducati liefhebbers zijn die de viercilinder verguizen.  Het is geen echte Ducati zeggen de liefhebbers. Ducati dealers denk daar natuurlijk anders over.

 

Ducati

De echte Ducati heeft er twee volgens de meeste liefhebbers

Is de Harley echter dan anderen

Zo bestaat er volgens de liefhebbers van een bekend Amerikaanse motormerk ook maar een echt merk en dat is Harley.

En Harley maakt nog steeds de bekende V Twin en nog steeds met  een luchtgekoeld motorblok..

Ondanks het feit dat de oudere types van het door vele geliefde Amerikaanse merk nogal eens oververhitting problemen hadden.

Was de lucht gekoelde motor toch essentieel om de Harley als echte motor door te laten gaan ?

Harley had al langer in de gaten dat de luchtgekoelde motoren van de grote V-twin niet optimaal functioneerde. Het Amerikaanse merk durfde de motorfiets echter toch niet aan te passen. Angst voor onechtheid ?

 

BMW R100 GS

De R100 GS met het winkelrek voorop de echt allroad van BMW motorcycles

Porsche maakt de Harley minder echt

In zijn pogingen om de Amerikaanse twin te verbeteren ging de Amerikaanse fabriek rond 2002 met de Duitse auto fabrikant Porsche in zee.

Porsche zou De Harley van een beter motorblok voorzien.  De technische problemen waar de V-twin mee kampte moesten voorgoed tot het verleden gaan behoren.

Verstokte Harley rijders reageerde als gestoken op het nieuws dat de Duitse autofabrikant zich met hun geliefde Amerikaanse motor ging bemoeien .

want Harley Davidson rijders houden het liefst alles bij het oude. Is de Harley anders niet echt ?

De motorblokken die in de Harley Davidson V-rod zaten waren vloeistof gekoeld en dus niet echt des Harleys volgens veel fans van het Amerikaanse merk.

 

echte motor

Een rij Tenere’s waarbij de “echte” vooraan staan

De echte Tenere

Maar het zijn niet alleen de Harley en Ducati rijders die daar zo over denken. In de motor kringen waar ik veel in verkeer hoor ik ook vaak mensen die overtuigd zijn van hun “echte” motorfiets.

Zo ben ik al 30 jaar lid van de Dutch Tenere Association. Een club die 30 jaar geleden werd opgericht rondom de 600 cc eencilinder van Yamaha.

Een motorfiets die in de Paris Dakar zo’n beetje geboren is. Ja ook Japanse motorfietsen kunnen voor echt doorgaan.

De eerste Tenere die van 1983 tot 1986 geproduceerd werd, onder de fans ook wel oer Tenere genoemd, was het eenvoudigste model.

 

Misschien is dit het juiste antwoord

Was de Tenere niet echt genoeg ?

Toen in 1986 de opvolger kwam, die in tegenstelling tot de oer Tenere een elektrische starter had waren de “echte” fans furieus. De echte Tenere heeft alleen een kickstarter en geen elektrische vond men toen.

Er waren fans bij die zo ver gingen dat ze wel het nieuwe elektrische te startte model kochten maar de startmotor demonteerde. Niet omdat die niet functioneerde maar omdat het niet op een echte Tenere zou horen.

In deze gevallen stonden er op de tank de teksten te lezen als “only kickstarter onboard” of “ no elektrisch starter”.

Tja het is maar wat je echt noemt of wat echt aan voelt. Zo ging het binnen de DTA nog wel meer over motorfietsen die “minder echt” waren.

 

 

Norton

Is een oude Norton wel echt genoeg ?

Transalp of Transwalg

De eerste Transalp werd voor de grap bijvoorbeeld Transwalg genoemd. De R100 GS van BMW was een Gummikoe of winkelwagen vanwege de valbeugel die om de hele voorkant van de motorfiets zat.

Vijandig werd het echter nooit en het bleef bij grappen maken over en weer. Overigens hebben BMW rijders in het verleden ook heftig gereageerd op de 1e K100 en K75. Deze viercilinders zouden volgens de Boxer fans geen echte BMW’s zijn.

De K100 werd dan ook wel gekscherend het broodrooster genoemd maar soms werden de eerste Duitse viercilinders ook echt gehaat.

Er zijn talloze voorbeelden van motorfietsen die niet als echt gezien worden door sommige en door sommige anderen juist weer wel. Maar hoe dan ook, de keuze voor de motorfiets is niets anders dan een kwestie van smaak en beleving.

 

DGR

Met zijn allen kijken naar een echte motor ?

Tenere 700 is waarschijnlijk ook niet echt genoeg

Als iemand tegen mij zegt dat ie alleen van motorrijden kan genieten als hij of zij op een Harley kan rijden dan kan ik daar begrip voor hebben.  Alleen begrijp ik dat zelf  niet.

Zelf rij ik al 30 jaar lang alleen op eencilinders en mijn huidige tweewieler is de XT660Z Tenere maar of dat nou een echte motorfiets is of niet, ik zou het werkelijk niet kunnen zeggen.

En terwijl ik zelf vol ongeduld zit te wachten op de presentatie van de Tenere 700 van Yamaha, wat een twee cilinder is, zijn er mensen die de nieuwe telg van Yamaha nu al als een karakterloze motor wegzetten.

Waarom ? Nou omdat volgens sommige fans van Allroad motorfietsen alleen eencilinders karakter zouden hebben. Dus is de Tenere 700 bij voorbaat al niet echt.

 

Echte motor

De oer Tenere was volgens veel mensen de enige echte en zonder startmotor

80 cc en een motorrijbewijs

Maar wat is dan het antwoord op de vraag wat een echte motorfiets is ? Nou dat lijkt mij simpel.

Een echte motorfiets is een twee of driewielig motorvoertuig (motor met zijspan) . Een motorfiets heeft op zijn minst een cilinderinhoud van 80 cc en kan minimaal 80 km per uur.

Verder heb je voor een echte motor een motorrijbewijs nodig en geen auto rijbewijs, een MP3 en een MP4 vallen dus al af.

Zo ik ben er uit, een heel verhaal om te zeggen wat iedereen al weet maar het gaat om meer dan dat.

Wees gelukkig met jouw keuze voor je supersnelle viercilinder, stampende V-twin of ploffende eencilinder het gaat om het gevoel dat je erbij hebt.

Rij met plezier en hou het asfalt aan de onderkant en onthoud, iedereen is echt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.