De Dutch Tenere association viert 30 jarig bestaan

Regen en storm negerend begeef ik mij op vrijdagmiddag 8 september richting Voorthuizen. Op een regenachtige camping. met de exotische naam Costa del Zeumeren, vindt voor de 30e keer het treffen rondom een legendarische motorfiets plaats. Het eerste treffen rondom deze motorfiets, de XT600, had plaats in het eerste weekend van September in 1987 in Beemte.

De Dutch Tenere Association

In een oude legertent op een klein grasveldje kwamen de Yamaha XT600Z liefhebbers elkaar voor het eerst in club verband tegen.

De XT600 kwam in 1983 voor het eerst op de markt. De luchtgekoelde eencilinder 600 cc motorfiets was voor die tijd een revolutionaire off the road motorfiets.

De eerste XT600Z was afgeleid  van de XT600. Door langere veerwegen en grote benzine tank werd de Tenere geboren.

De eerste modellen van de XT600Z werden getest in de zwaarste rally aller tijden, oftewel de Paris Dakar.

 

Dutch Tenere Association

Een verzameling Yamaha’s’s op een eerder treffen

Geboren in de Paris Dakar

De XT600Z was niet alleen ontworpen voor de Paris Dakar, ook de naam was rechtstreeks afgeleid uit de Rally. De rally Paris Dakar ging namelijk regelmatig door de gelijknamige woestijn.

De naam Ténéré was goed gekozen want de motorfiets bleek uitstekend geschikt voor het rijden in zwaar terrein zoals de woestijn waar hij naar vernoemd was.

De XT 600, want in feite valt de XT600Z nog steeds onder de XT modellijn van Yamaha, heeft 4 kleppen en een dubbele carburateur. De latere XT660Z kreeg vijf kleppen.

De eencilinder stond en staat bekend als een betrouwbare alleskunner. Het is geen motorfiets met heel veel vermogen, maar het is wel een motorfiets die alles aan lijkt te kunnen.

 

Yamaha Tenere

Een van de originele Yamaha’s uit de Paris dakar

50 liefhebbers op het eerste motor treffen

Op het eerste XT treffen kwamen zo’n 50 liefhebbers af. Het eerste type XT600Z dat van 1983 t/m 1985 gemaakt werd, werd altijd als het beste model beschouwd. Dat kwam doordat het een zeer eenvoudig motorfiets was.

In 1986 kwam Yamaha met een nieuw model uit dat was uitgerust met een elektrische starter. De XT met het knopje, zoals de 1VJ als snel werd genoemd, was beduidend minder populair dan de eerste modellen.

Het model, dat onder kenners bekend stond als de 1VJ, was duidelijk minder goed dan het eerste model. Er waren redelijk wat minpunten waardoor de 1VJ minder betrouwbaar leek.

 

Dutch Tenere Association

Een van de eerste treffens van de DTA in Worms in 1988

Het eerste motor treffen in 1987

Het eerste treffen dat in 1987 plaatsvond was opgezet door twee Enthousiaste off road rijders.

Via een oproep in diverse motorbladen werden de liefhebbers opgeroepen naar het motortreffen in Nederland te komen en dat had effect.

Er reageerden ongeveer 50 mensen op de oproep. Op de eerste dag van het treffen ontstond er al een band tussen liefhebbers die op het eerste treffen afkwamen.

Iedereen hield van zijn of haar eencilinder en aanbad de off road capaciteiten van zijn motorfiets.

De lange veerwegen, het soepele motorkarakter en de uitstekende balans zorgden voor een motorfiets die zich uitstekend thuis voelde in het terrein.

 

motor treffen

Een massale toertocht met off the road motorfietsen’s en soortgelijke motorfietsen

Een bestuur voor de Dutch Tenere Association

Op die eerste bijeenkomst werd er een voorlopig bestuur benoemd en werden er grote plannen gemaakt. De DTA zou voortaan op de motor evenementen kalender komen zo was het idee.

Plannen voor het bezoeken van buitenlandse treffens en te organiseren evenementen voor de eigen club werden snel gemaakt.. Een paar jaar later werd de DTA een officiële vereniging.

Er wordt op die dag ook de eerste ledenvergadering gehouden en tijdens die vergadering wordt de naam DTA geboren.

DTA staat voor Dutch Ténéré Association. Er werd gekozen voor het Engels vanwege de internationale plannen van de club.

En die plannen komen uit want in de eerste 10 jaar van zijn bestaan bezoekt de DTA verschillende grote internationale treffens.

 

Dutch Tenere Association

Duitse humor op het Duitse motor treffen in Worms

Het Duitse Ténéré treffen in Worms

Het Duitse motor treffen in Worms behoort tot de standaard evenementen van de club rondom de XT600Z. Het Duitse motor treffen rondom de populaire Japaner is zelfs nieuw leven ingeblazen.

Dit motortreffen Duitsland werd altijd begin mei gehouden op een campingterrein aan de Rijn bij de Duitse plaats Worms.

Worms was het motor treffen waar iedere zichzelf respecterende XT rijder zich moest laten zien, vonden wij dan.

Want Worms was het begin van weer een motor seizoen. off road rijders hadden en hebben het dan ook bewust over hun Ténéré en bijna nooit over hun motorfiets.

De XT600Z was en is namelijk een bijzonder type motorfiets, een alleskunner die nooit, nou ja bijna nooit, kapot gaat.

 

Motorfietsen

Onderweg naar Worms met de Dutch Tenere Association

Voor Worms klaar

En als er wat te sleutelen was, dan deed je dat omdat je van je eencilinder iets bijzonder wilde maken maar je ging hoe dan ook naar Worms.

De zelf sleutelaars binnen de DTA bezigde dan ook altijd de uitspraak “voor Worms klaar” . Oftewel wat je dan ook aan het sleutelen was je ging naar het treffen in Worms op je Ténéré.

Er waren ook grote XT treffens in Zweden, Zwitserland en Berlijn die bezocht werden.

De DTA bezocht ook deze grote buitenlandse treffens en reed dan vaak gebroederlijk samen met een grote groep Duitsers op.

En andersom kwamen er grote groepen buitenlandse XT600Z rijders naar het Nederlandse treffen dat standaard plaatsvind op het tweede weekend in september.

 

spelletjes

Binnenband trek wedstrijd, probeer de schroevendraaier zover mogelijk in de grond te steken terwijl je vast zit met binnenbanden.

Ténéré rijders kwamen overal vandaan

Er kwamen motorrijders uit Zweden, Noorwegen, Engeland, Duitsland, Zwitserland etc. En van die motorrijders kwamen er ook veel naar het Nederlandse treffen, dat in de jaren 90 in Otterlo werd gehouden.

Van 1990 tot 1998 organiseerde de DTA deze grote treffens waar soms meer dan 200 man op af kwam.

30 jaar later wordt het treffen nog steeds georganiseerd in Nederland maar is het lang niet zo populair als eerst.

Met ruim 30 deelnemers is het treffen een fractie van wat het was maar het is nog steeds het hoogtepunt van de DTA.

 

Tenere treffen

Een van de eerste treffens in Otterlo

Het 30e Ténéré treffen is een feit

Het 30e motor treffen wordt gehouden in de buurt van Voorthuizen in het mooie groene Gelderland.

Op vrijdagavond druppelen dan de eerste deelnemers binnen. Er zijn de oude bekende die soms al 30 jaar lid zijn.

Links en rechts zie je nieuwe gezichten op het laatst uitgebrachte model en er is een enkel clublid uit Duitsland.

De DTA is hoe dan ook een club die geen onderscheid maakt tussen afkomst, nationaliteit geloof of wat dan ook.

Het enige wat telt is de liefde voor de XT in het bijzonder en de motorfiets in het algemeen.

 

Yamaha Tenere

Het eerste type van de XT600Z, de 34L

Andere keuzes andere tweewielers

Want in de loop der jaren hebben sommige leden andere keuzes gemaakt op tweewieler gebied.

Dit komt in de eerste plaats doordat de eencilinder op een gegeven moment geheel uit het programma van Yamaha verdwenen is.

In de tweede plaats omdat er motorrijders zijn die vinden dat de XT600Z en de super Yamaha Ténéré niet aan hun verwachtingen voldoet.

Maar ondanks dat blijven veel mensen lid van deze bijzondere club en bezoeken met plezier de verschillende evenementen.

Op het motor treffen terrein staan al verschillende tentjes klaar voor de deelnemers en er staat een grote feesttent.

 

De T7 concept

Het T7 model in concept

De verwachtingen over de T7

In deze tent staan een opengewerkte Yamaha Ténéré uit 1989 en een motorblok van de te verwachtte nieuwe telg van Yamaha, de T7 toekomstige Ténéré.

En diezelfde T7 is natuurlijk het onderwerp van gesprek want iedereen heeft zo zijn verwachtingen.

Op de vrijdagavond kwam de Paris Dakar veteraan Arjan Brouwer een lezing geven die voor een oorverdovende stilte zorgde. Want wat kan die man prachtig over zijn avonturen vertellen.

Op de zaterdag konden de deelnemers genieten van een spannende off the road rit, die door een van de leden was gemaakt

 

Roadbook ritten

Er wordt nog ouderwets met papieren roadbooks gereden

Een ouderwets roadbook

Deze rit rijden de deelnemers met behulp van een ouderwets papieren roadbook en niet op GPS.

Voor diegene die liever een verharde toertocht rijden was er ook genoeg te beleven.

Na de rit op zaterdag volgde er wat spelletjes zoals het binnenbanden trek spel (uitleg) volgt later.

Dan is  er nog het valhelm door of in een buitenband gooien en de stoelendans met een motorfiets. Voor deze laatste is het aan te raden geen hele nieuwe motorfiets te gebruiken.

Uiteraard mag de BBQ niet ontbreken en een humoristisch gebrachte loterij met leuke en soms onzinnige prijzen. De DTA is hoe dan ook nog springlevend en dat bewijst het 30e motor treffen.

 

Off the road rit

off the road rit samen met de Transalp club

De opkomst viel wat tegen

Oké de opkomst viel wat tegen maar de stemming zat er goed in zoals dat bij ieder DTA evenement het geval is.

Of het nou het Weserbergland treffen in Duitsland is, een off the road rit een toertocht of een Ténéré treffen.

Het blijft de liefde voor de all road en off the road motorfietsen die ervoor zorgen dat het treffen goed bezocht wordt.

Het aantal deelnemers is wellicht minder voorheen maar het enthousiasme is er nog steeds.

Dat de Dutch Ténéré Association nog een tijdje blijft bestaan dat ziet er wel naar uit.

Zeker nu Yamaha te kennen heeft gegeven met het nieuwe model op de markt te komen. Wij gaan ons in ieder geval al richten op het nieuwe Ténéré jaar en het 31e motor treffen rondom deze populaire Japanner.

 

Meer weten over de XT600Z

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.