De Dakar Rally leeft

Tijdens de Abidjan Nice rally verdwaalde de in Frankrijk geboren Thierry Sabine in de woestijn van het Afrikaanse continent. Tijdens het dwalen door de woestijn bedacht de Fransman de zwaarste rally aller tijden. Hij vond dat iedereen de Afrikaanse woestijnen moet leren kennen. Rally rijden is uitdagingen aangaan en overwinnen. De rally der Rally’s was geboren. 

Hard werken in de Paris Dakar

De zichzelf respecterende off the road rijder heeft vast wel eens in mul zand gereden. En als je dat gedaan hebt dan weet je hoeveel energie dit vreet.

Of je nou door mul zand of vochtig zand moet rijden, op een motorfiets is mul zand een ware beproeving. In de meeste zo niet alle gevallen is het zaak zo veel mogelijk gas te geven in mul zand.

Maar zolang je op een zondag middag ergens een lekker off the road ritje gaat maken zonder dat het een wedstrijd, dan is er niets aan de hand. Het wordt anders als je mee gaat doen aan de Dakar rally.

Zeker als het de zwaarste rally aller tijden is, dan gaat het namelijk niet meer om recreëren. Dan gaat het om hard werken en dat is het zeker in het zwaarste motorsport evenement aller tijden.

 

Enkele oude Paris Dakar motorfietsen. Deze motorfietsen waren de oorsprong van de inmiddels legendarische Yamaha Tenere

Afgeleid van de Paris Dakar

De naam van de zwaarste rally aller tijden is afgeleid uit de route van de rally. De eerste edities van de ging van Parijs naar de Singalese hoofdstad.

Logisch maar toch interessant om te vermelden is dat de Dakar rally karavaan niet rechtstreeks van Parijs naar de Senegalese hoofdstad ging.

Zolang de Dakar Rally in Afrika gehouden wordt eindigt hij bijna altijd in Dakar. In 1992 eindigde de Dakar rally niet in in de gebruikelijke plaats maar in Kaapstad.

Het jaar daarop eindigde de rally weer in De hoofdstad van Senegal. In 2000 was het einde in Cairo vastgesteld. het startpunt en einddoel varieerde nogal eens.

Meestal starte de karavaan in Paris en eindigde hij in De hoofdstad van Senegal maar het gebeurde ook wel dat de Karavaan in Lissabon starte. In 1997 ging de rally van Dakar naar Agadez en weer terug.

 

Paris Dakar

Ontspannen off the road rijden is iets anders dat de Paris Dakar 

De Dakar Rally was beroemd en berucht

De Rally was om twee redenen beroemd ten eerste vanwege het avontuurlijke karakter en ten tweede vanwege het hoge aantal dodelijk ongevallen.

De eerste Dakar ging op 26 december 1978 voor het eerst van start vanaf het Parijse Place du Trocadero. Er stonden 170 deelnemers aan de start van wat wel het laatste grote avontuur werd genoemd.

Deze eerste rally had een lengte van 9.000 km en de deelnemers probeerden met motorfietsen, auto’s en vrachtwagens de afstand zo snel mogelijk af te leggen.

Dat er gedurende de rally weinig over asfalt werd gereden hoef ik denk ik niet uit te leggen. De eerste winnaar bij de motorfietsen was Cyril Neveu op een  Yamaha XT500.

 

Dakar Rally

Carlos Mas bij zijn oude super Tenere. 

Veel dodelijke slachtoffers

Het eerste dodelijk slachtoffer die in de rally viel was Patrick Dodin. Hij verongelukt omdat hij tijdens het rijden zijn helm probeerde vast te maken.

In 1982 overleed Bert Oosterhuis door een zware val. Bert Oosterhuis was 6 maal kampioen geworden in de 350 en 500 cc motorcross. Hij nam ook deel aan de TT van Assen.

In 1986 is een bekend Nederlandse motorcrosser Arjan Brouwer. Tijdens een woestijn etappe in de Rally verdwaalt de Nederlander en is 3 dagen zoek. Uiteindelijk wordt Arjan Brouwer gevonden door een overvliegende helikopter.

Arjan Brouwer is een zeer ervaren motorcrosser en rally rijder. De Nederlander rijdt mee in meerdere rally’s en motorcross evenementen.

 

Dakar rally

Franco Picco komt even kijken op het Zwitserse Tenere treffen in 2013

Het einde van Thierry Sabine

De Rally die tot dan toe dwars door Africa ging was een succes maar kreeg tevens veel kritiek vanwege de vele gewonden en zelfs doden die er vielen tijdens het evenment.

Onder de vele doden die vielen tijdens de verschillende edities van de Dakar is ook Gilles Lalay.

Gilles Lalay is een motorlegende die een jaar eerder de Dakar won. Het deelnemers aantal van de Paris Dakar bleef echter groeien ondanks de vele ongelukken die er gebeurde.

Op 14 januari 1986 overleed ook de bedenker en organisator van de rally, Thierry Sabine tijdens een helikopter ongeluk. De Dakar kreeg een flinke klap te verwerken maar de rally ging wel door.

 

Paris Dakar

Een rij Paris Dakar veteranen

1200 pk met de twin Turbo van Jan de Rooy

Het zijn vooral avonturiers die aangetrokken worden door de zwaarste rally aller tijden. Er is ook een groeiend aantal Nederlandse deelnemers, waaronder bijvoorbeeld Jan de Rooy.

De Rooy doet verschillende keren mee deed met zijn Daf Trucks en weet de rally zelfs te winnen.

In 1988 doet Jan de Rooy mee met twee trucks die beide uitgerust zijn met twee turbo motoren.

De Turbo motoren leveren samen maar liefst 1200 pk. De snelheid van de trucks ligt boven de 200 km/uur en ze zijn zelfs sneller dan de personenauto’s die aan de Dakar meedoen.

 

Senegal

Een super Tenere die in de Jaren 90 met de Paris Dakar heeft mee gedaan

Veel slachtoffer in de zwaarste rally ooit

De Rooy ligt op een bepaald moment 3e in het algemeen klassement als het noodlot toeslaat. Een van de auto’s slaat met hoge snelheid over de kop waarbij de navigator met stoel en al uit de cabine geslingerd wordt

De navigator komt bij het ongeval om het leven en het team van de Rooy stapt uit de rally.

Kees en Mieke Tijsterman, die in een landrover mee doen aan de rally blijven in de rally.  Ondanks het ongeval met hun landgenoten in de Jan de Rooy truck

De  Zwaarste rally ooit brengt grootheden voort voor de gemotoriseerde sport zoals Hubert Auriol Eddy Orioli en Stephan Peterhansel bij de motorfietsen.

Bij de auto’s staan namen als Lartigue, Schlesser en Rene Metge bekend als rally grootheden. Maar ook onder de grootheden vallen slachtoffers zoals de eerder genoemde lalay.

 

Dakar Rally

De 800cc super Tenere waar Stephane Peterhansel de Dakar meerdere keren mee won.

Het Dakar rally avontuur leeft nog steeds

Vanwege de vele terroristische bedreigingen aan het adres van de deelnemers van de rally wordt in 2008 besloten dat de rally niet door gaat. In 2009 wordt de rally weer voortgezet maar niet meer op het Afrikaanse continent.

De rally wordt vanaf 2009 in zuid Amerika gehouden. Hierdoor heeft de rally geen last meer van de terroristische dreiging van verschillende terreurgroepen

in de 2016 Dakar Rally vond er nog een ernstig ongeluk plaats waardoor de  organisatie anders over de rally is gaan denken. De organisatie van de Dakar Rally gaat zich beraden de mensen die mogen meedoen met alleen een sport licentie zonder enige andere kwalificaties 

En zo wordt het laatste grote avontuur voortaan in zuid Amerika georganiseerd. Avonturiers hou je namelijk niet tegen, ook al kost het ze hun leven de Dakar leeft nog steeds.

 

De Rally van 1984 tot en met 1989 in beeld

Opmerkingen

comments