De Cross helm is de helm voor off the road rijden

Een helm is net als de keuze voor een type motorfiets afhankelijk van de tak van motorsport die je beoefend. Een van de takken van motorsport is het zogenaamde off the road rijden. Off the road rijden is waarschijnlijk wel de zwaarste tak van motorsport die je je kan bedenken en verreist heel andere motorkleding.

Een Crosshelm voor off road

Valhelm hoofdzaak, daar kan kunnen wij het als motorrijders het wel over eens zijn denk ik. Maar wat voor soort helm kies je eigenlijk en waarom, wat zijn eigenlijk  de beste motorhelmen ?

De helm die je kiest moet een beetje passen bij jouw soort motorpassie, zo kan ik het wel noemen. Rij je op een sportieve motorfiets zoals een Ducatie of Yamaha R1 dan kies je natuurlijk voor een stevige integraalhelm.

Ga je liever rustig toeren dan kan je kiezen voor een systeemhelm of een open helm maar hoe dan ook het gaat om de bescherming.

Een dichte zorgt over het algemeen voor de beste bescherming omdat deze het sterkste is. Comfort telt echter ook mee bij de keuze voor een helm want je moet hem soms lange tijd op hebben.

Een helm moet prettig zitten, niet te strak en zeker niet te los. Een nieuwe helm zit in het begin wat strakker dan je wil.

 

Crosshelm

Op dit soort trajecten wil je niet teveel gewicht op je hoofd hebben

Een crosshelm zonder vizier.

Een andere helm die bij een ander soort motorsport hoort is de cross of off the road helm.

De Crosshelm is ontworpen voor motorrijders die de verharde weg het liefst zoveel mogelijk vermijden en naar modder en zand verlangen.

Om even te verduidelijken, off the road rijden is niet hetzelfde als crossen. Het off the road rijden wordt over het algemeen beoefent op bospaden en paden waar boeren rijden met landbouw werktuigen.

off the road rijden is legaal zolang je rijdt op paden die als openbare weg gezien worden. Het is over het algemeen niet toegestaan om dwars door natuur gebieden te rijden.

 

off the road

Rijden in het terrein is een stoffige aangelegenheid

Off the road rijden is stoffig

De Crosshelm heeft in de meeste gevallen geen vizier zoals de meeste andere helmen hebben. In plaats van een vizier ter bescherming van de ogen wordt vaak een Crossbril gedragen.

Het voordeel van het dragen van een Crossbril is dat deze niet beslaat vanwege de adem van de berijder. De kans op stof en zand in de ogen is ook veel kleiner omdat stof niet achter de bril kan komen.

Het is dan wel zaak dat de cross bril goed past en goed afdicht tegen het gezicht van de berijders. Dat betekend dat de bril goed moet passen.

Ook belangrijk is dat het schuimrubber van de bril intakt is. Bij een versleten bril kan het schuim gaan kruimelen en in de ogen terecht komen.

 

modder motor

Zware stukken terrein maakt dat je goed zicht wil hebben

Terrein rijden vergt meer inspanning

Met een motorfiets rijden in het terrein vergt meer inspanning dat rijden op de weg. Dat hoeft denk ik geen betoog. Rijden over modderige zandpaden met veel kuilen en gaten kan behoorlijk zwaar zijn.

Om op een prettige manier over dit soort paden te kunnen rijden wil je zo min mogelijk gewicht bij je hebben. Een off the road motorfiets kan bijvoorbeeld niet te zwaar zijn om het geheel beheersbaar te houden.

En dat geld ook voor de berijders van off the road motorfietsen. Neem bijvoorbeeld geen zware rugzak mee en geen bagage behalve wat gereedschap.

En daar komen we bij een ander cruciaal punt en dat is het gewicht dat je meeneemt op je hoofd, juist ja je helm. Een Crosshelm is doorgaans lichter dan een gewone integraal en dat rijdt in het terrein een stuk prettiger.

 

KTM

Een crosshelm voor het betere off the road werk

In het terrein rijden vergt meer inspanning dan op de weg.

Het rijden in het terrein met een motorfiets vereist veel meer inspanning dan op de weg waardoor een vizier ook veel sneller beslaat. Je ademt sneller en meestal door je mond als je door zwaar terrein rijdt.

Bovendien heb je kans dat het vizier gaat klapperen door het vele gehobbel van de motorfiets over de off the road paden.

Bij een Crosshelm hoort ook een Cross-bril om modder en stof uit de ogen van de berijder te houden. De Cross-bril moet goed aansluiten op het gezicht van de berijder want er mag geen stof aan de binnenkant van de bril komen.

Doordat de Cross-bril afgesloten is van je luchtwegen bestaat er ook weinig kans dat de bril van binnen beslaat.

 

crosshelm

Voor iedere tak van sport een andere helm

Altijd voldoende zicht met de juiste cross bril.

Je kunt je voorstellen dat een Crossbril tijdens een motorcross wedstrijd of tijdens een stoffige off the road rit behoorlijk smerig kan worden.

Om goed zicht te houden kun je een Crossbril voorzien van een dunne strook plastic folie die de buitenkant van de bril ter hoogte van je ogen bedekt.

Door op een knopje te drukken op de bril kun je de bemodderde strook doordraaien waardoor er een schoner deel voor je ogen komt. Hierdoor behoudt je goed zich op het pad of op het cross parcours dat je aan het rijden bent.

Het is zeker met motorcross wedstrijden belangrijk om goed zicht te houden op de track waar je op rijdt.

 

off the road

Dit soort trajecten vergen veel van mens en machine

Off the road rijden is zwaar.

De meeste Crossbrillen hebben dan ook flinke klep om te zorgen dat de berijder niet snel last krijgt van de zon en dat is zeker tijdens zware off the road ritten erg belangrijk.

Gewicht is sowieso van belang bij een valhelm maar bij een Crosshelm telt dit nog eens extra mee.

Tijdens off the road ritten krijgt de berijder het zwaar te verduren en wil dan het liefst zo min mogelijk gewicht op zijn hoofd mee torsen.

Voor ieder tak van motorsport een aparte helm en dat geldt zeker bij het off the road rijden.

 Voor de modernere off the road rijder die zijn kunsten in de modder wil vastleggen zijn er nu ook Crossbrillen met ingebouwde camera. Zodat je al je kunsten kan vastleggen.

Opmerkingen

comments