De BMW S 1000 XR is met 165 PK de overtreffende trap

Toen Nikolaus August Otto in 1867 de verbrandingsmotor of zuigermotor uitvond had hij niet kunnen verwachten wat de uiteindelijke potentie van die uitvinding was. En die klassieke zuigermotor was eigenlijk een onhandig concept. Een benzine luchtmengsel in een kleine ruimte laten exploderen om er daar vervolgens vermogen uit te halen door middel van ronde bus in een cilinder. Want zo kan je je de explosie motor wel beschrijven, in 1867 leek het niet voor iedereen zo logisch dat dit ging werken.

BMW en de viercilinder

Zo dacht ook de in 1902 geboren Felix Wankel toen hij begon te werken aan zijn idee van de explosiemotor.

Want ,zo moet hij gedacht hebben, een op en neer gaande beweging omzetten in draaiende beweging kan nooit succes hebben.

Felix Wankel vond daarop de rotatiemotor uit, ook wel bekend onder de naam wankel motor vanwege de naam van de uitvinder.

Dat Felix Wankel het mis had is ondertussen wel bewezen want de door Klaus Otto uitgevonden zuigermotor is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven.

 

BMW viercilinder

De viercilinder heeft een indrukwekkend voorkomen

De zuigermotor bracht vooruitgang

De vooruitgang van de mensheid is voor een groot deel te danken aan wat er dankzij de zuigermotor is bereikt.

We verplaatsen ons met behulp van Klaus Otto’s uitvinding van ons huis naar onze werkplek en transporteren de voor onze welvaart zo belangrijke goederen er al jaren mee.

En niet geheel onbelangrijk, we gebruiken de explosie motor ook voor ons vermaak en dan het liefst vermaak op twee wielen.

En dat heeft men bij de Bayerische Motoren Werke sinds 1912 goed begrepen. De fabriek van BMW Germany, die van oorsprong auto’s bouwt, bouwt sinds 1923 ook de bekende BMW motorfietsen.

Voor wie de eerste exemplaren van de Bayerische Motoren Welke wil zien kan naar een BMW museum in Munchen.

 

BMW viercilinder

Als je dit in je spiegels ziet ga je vanzelf aan de kant

BMW en de boxermotor

In eerste instantie werden er eencilinder motorfietsen gebouwd maar later werden dat voornamelijk tweecilinder boxermotoren.

Die boxermotor is de motor waar BMW in eerste instantie zijn bekendheid mee kreeg maar dat bleef niet altijd zo. Zo kwam in 1982 de eerste viercilinder motorfiets van BMW, de K100, op de markt.

De K100 was een volledig nieuw ontworpen en eigenzinnige viercilinder waarmee de Duitse fabriek de PK race met de Japanse concurrentie aan ging.

Niet alle BMW fans konden de viercilinder waarderen maar BMW keek voorruit en ontwikkelde door.

 

BMW viercilinder

Een andere krachtpatser van BMW is de HP4 met ruim 200 pk voor op het circuit

Politieke discussie over PK’s

En uit die ontwikkeling is een indrukwekkende reeks motorfietsen tevoorschijn gekomen en een daarvan is de S 1000XR. En wat is er dan zo indrukwekkend aan de S 1000XR ? Nou wat eigenlijk niet ?

Om te beginnen het motorvermogen. De BMW S 1000XR levert een vermogen van 165 pk en een koppel van 114 nm.

En een 1000cc viercilinder met 165 PK neerzetten die rijklaar 223 kilo weegt, is toch wel een bijzondere prestatie. En dat zonder politieke discussie.

He ? politieke discussie, wat heeft dat er nou mee te maken ? Nou, toen in 1978 de 120 pk sterke Kawasaki Z1300 werd geïntroduceerd zorgde dat nogal  voor wat onrust onder sommige mensen.

 

BMW HP4

De HP4 in beeld bij motor Houtrust in Nootdorp

De Kawasaki Z 1300 doorbrak de 100 pk grens

Het waren vooral mensen die niets van motorfietsen afwisten. En dat waren toen vooral Kamerleden en ministers.

Kamerleden stelde vragen over het vermogen van moderne motorfietsen en het gevaar daarvan.

Het vermogen van de Z 1300 zorgde er zelfs voor dat er nieuwe wetsartikelen werden opgesteld om het vermogen van motorfietsen aan banden te kunnen leggen.

Want een motorfiets die rijklaar 322 kg weegt, is met 120 pk natuurlijk levensgevaarlijk, althans zo dacht men 40 jaar geleden.

 

Dahsboard S 1000 RX

De overzichtelijk teller partij van de viercilinder

Het gewicht van de BMW viercilinder

Komen we gelijk op het gewicht van de BMW en dat is het volgende wat indrukwekkend is aan de viercilinder. Want de viercilinder weegt rijklaar maar liefst bijna 100 kg minder dan de Kawasaki Z 1300.

Oké er zit 40 jaar tussen maar het is wel even de moeite waard om het te vermelden. En dan hebben we anno 2018 ook nog steeds geen politieke discussie over motorvermogen zoals 40 jaar geleden.

Tja tijden veranderen, of toch niet helemaal want de discussie over het motor vermogen van motorfietsen laait links en rechts toch op weer op.

Frankrijk heeft overigens de 100 pk grens weer afgeschaft voor motorfietsen met ABS. Voor Duitsland geldt hetzelfde.

 

BMW

De BMW heeft een flinke worst achterop liggen

Even wat vergelijkingen

Maar laten we het vanaf nu lekker over de BMW hebben en er wat analyses op loslaten.

Dus even nog wat recentere machines vergelijkingen. De Yamaha XT660Z Ténéré, de eencilinder dus, weegt droog 206 kg, dus rijklaar is dat waarschijnlijk hetzelfde als de BMW. En de XT660Z heeft nog geen 50 pk.

De Africa Twin ,die een vermogen van 100 pk heeft, weegt rijklaar zelfs bijna 10 kilo meer dan de BMW.

Appels met peren vergelijken ? nou nee het is meer appels met appels vergelijken want hoe krijgt BMW al die kilo’s er af bij een 1000 cc viercilinder met dat vermogen ? En hoe voelt dat nou als je mee gaat rijden ?

 

Brembo remmen

Uitstekende vering en lekker felle Brembo’s

Een ontspannen zit op de BMW

Hoe al dat vermogen voelt ga ik beleven. Wat in ieder geval direct opvalt als ik op de BMW plaatsneem is de plezierig zithouding.

De zit is ontspannen rechtop achter een niet al te hoog maar prima functionerend ruitje. Je zit zogezegd goed uit de wind, als je niet te groot bent tenminste.

Als kleiner persoon heb je dus een voordeel van het ruitje waar je achter zit maar het nadeel is de zithoogte. Ik kan met mijn lengte van 170 cm maar moeilijk bij de grond komen en dat komt mede door de hoogte van 840 mm.

Overigens is die zithoogte te verlagen tot 790 mm zodat kleinere mensen minder moeite hebben hun voeten aan de grond te houden.

De sportief ogende buddy is lekker breed net als de rest van de motorfiets trouwens want bij de eerste paar meters merk ik al direct dat de BMW best wel een stevig voorkomen heeft.

 

Kawasaki Versys

De Kawasaki Versys met 120 pk weegt 250 kilo en heeft zachte dwang nodig in bochten.

Bochten gaan bijna vanzelf

De brede tank en dito stuur maken dat je beseft dat je op een flinke machine rijdt. Niet dat je het verder merkt want de BMW stuurt werkelijk vederlicht.

De viercilinder gaat zo makkelijk een bocht in dat je niet in de gaten hebt dat je met een flinke motorfiets aan het sturen bent.

Dat komt natuurlijk door het relatief lage gewicht en laag zwaartepunt. Maar als je naar de imposante achterband kijkt verwacht je toch dat er wat zachte dwang nodig is zoals bij de 1000cc zware Kawasaki Versys.

Komt dat dan toch door de ruim 25 kilo meer gewicht van de Versys of niet ? Geen idee maar het feit blijft dat de Kawasaki net iets meer overtuigingskracht nodig heeft om een bocht in te gaan.

 

Africa Twin

De Africa Twin doet het met 100 pk en 10 kilo meer gewicht

Een genot om mee te sturen

Hoe dan ook de BMW is een puur genot om mee te sturen. Gewoon lekker rondom verkeerspleintjes draaien en dat kan zelf met 60 km/uur ook leuk zijn.

Want je kan dan wel 165 pk tot je beschikking hebben maar waar kan je dat in Nederland nou gebruiken ?

Wat de topsnelheid van de BMW is kan ik in Nederland helaas niet uitproberen maar reken maar reken er op dat dit tegen de 250 km/uur is.

Het volledige motorvermogen van de BMW viercilinder kan je in een land als Nederland gewoon niet benutten. Tenzij je alle verkeersregels aan je motorlaars lapt natuurlijk en dat doe ik liever niet.

 

S 1000 RX

De BMW doet het uitstekend op de kleine toerweggetjes

Met 2500 toeren rond tokkelen

Maar wat je wel kan met de viercilinder is lekker sturen en accelereren en door het indrukwekkende koppel van 114 nm doet de BMW dat als de beste.

Laat bijvoorbeeld het toerental in de 6versnelling terugzakken tot 2500 tpm en draai daarna zonder terugschakelen het gas open.

Dan gaat de Beamer als aan elastiek. Tot de geldende maximum snelheid natuurlijk maar zelfs dat is een geweldige ervaring.

Schakel je echter 2 versnellingen terug, zonder te koppelen, want de BMW is uitgerust met een zogenaamde slipper clutch, dan merk je pas echt wat 165 pk is.

 

Koppeling met een kabeltje maar de koppeling gebruik je toch bijna niet

Power van een totaal andere orde

En wat is dat dan ? Nou laat ik het zo zeggen, 100 pk is lekker, 120 pk is veel maar 165 pk is de overtreffende trap. De power die je voelt is onvoorstelbaar en van een totaal andere orde.

Die kracht wordt overigens wel prima onder controle gehouden door het Automatic Stability Controle. Want zomaar 165 pk loslaten op het asfalt maakt de BMW waarschijnlijk bijna onbestuurbaar.

En wil je de BMW echt beteugelen dan heb je een paar indrukwekkende remmen tot je beschikking met natuurlijk ABS.

Dat de BMW viercilinder niet echt zuinig omgaat met de brandstof met al die pk’s hoeft niemand te verassen.

Als we BMW mogen geloven verbruikt de viercilinder gemiddeld 6,7 liter brandstof per 100 km oftewel 1:15 is net niet haalbaar. Met wat voor snelheid er dan gereden wordt is onbekend dus het kan zomaar zijn dat het wel wat zuiniger kan op lange ritten.

 

BMW

Hij is er ook in het rood

Als je zuinig wil rijden kies je voor iets anders

Je kan er natuurlijk vanop aan dat dit verbruik bij stevig doorrijden wel omhoog gaat maar je koopt natuurlijk geen 165 pk sterke motorfiets om er zuinig mee te rijden.

Dat brandstof verbruik zorgt er overigens  wel voor dat de actieradius van de viercilinder net aan 300 km is, met reserve mee gerekend.

De BMW kan maximaal 20 liter benzine meenemen en 4 liter daarvan is reserve, dus een beetje opletten is wel noodzakelijk.

Reken er dus op dat je na iedere 240 km al moet uitkijken naar een benzinepomp.

 

R-Nine T

BMW maakt ook nog hele mooie Boxers

Allerhande extra’s op verzoek

Nu is een actieradius van 240 km helemaal niet verkeerd want benzinepompen heb je overal maar voor avontuurlijke reizen buiten Europa is het wel aan de krappe kant. Maar ook daar zeg ik weer dat dit voornamelijk aan je eigen rijstijl ligt.

BMW voorziet deze krachtpatser op verzoek en tegen een meerprijs ook nog van allerhande extra’s, zoals koffersets, navigatie handvat verwarming etc.

De 2018 prijs voor de BMW is € 18.694,– en dat is zonder allerlei extra’s. Of de viercilinder mooi is, is voor ieder natuurlijk verschillend want zoveel motorrijders zoveel smaken. Imponerend om te zien en te rijden is de S 1000 weldegelijk.

Ik was in ieder geval onder de indruk van de prestaties van BMW al heb ik al dat vermogen niet volledig kunnen benutten.

 

Motor Houtrust

 Met dank aan Motor Houtrust voor het mogelijk maken van deze rij indruk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.