De BMW R1250GS biedt meer dan alleen wat extra vermogen

50 cc meer, wat kan daar nou zo beter aan zijn. Eerder had ik al mijn vraagtekens gezet bij de toename van motorvermogen want zeg nou zelf wat kan 50 cc meer nou verbeteren ? De BMW R1200GS is al een motorfiets die indruk maakt en dus kan je je afvragen wat er nou te winnen is met die extra 50cc ? Een proefrit op de BMW R1250GS doet je echter beseffen dat het om meer dan iets meer cilinderinhoud gaat.

BMW timmert aan de weg

De BMW R1200GS heeft met 125 pk al een behoorlijk vermogen en vooral een indrukwekkend koppel.

En hoewel 125 pk absoluut meer dan voldoende is voor de boxer, is 125 pk allang niet meer indrukwekkend als we het over topvermogen hebben.

Logisch want het is een tweecilinder en dat heeft zijn “beperkingen”. Een viercilinder als de S1000XR is met 165 pk natuurlijk een heel ander soort motorfiets.

De S1000XR kan daarom veel meer motorvermogen leveren maar niet alles draait om vermogen. Wat wel gezegd moet worden is dat het vermogen van de 1200 er wel heel lekker smeuïg uitkomt.

 

BMW R1250GS

Een imposante verschijning is het zeker

Was de BMW R1200GS niet perfect ?

Als je het gas open draait gebeurd er echt wel wat, laat dat duidelijk zijn. Voor een adventure motorfiets is de1200GS eigenlijk gewoon perfect.

Maar moet er dan wel wat verbeterd worden aan de BMW R1200GS ? Nou BMW vond duidelijk van wel en dat is duidelijk te merken.

Motorvermogen is voor een groot deel afhankelijk van de nokkenas waarmee de motorfiets is uitgerust.

De hoogte van de nok bepaald hoever de kleppen worden geopend en dus hoeveel mengsel er in de verbrandingsruimte komt. Met een hogere nok kan de motor beter ademen, zoals dat over algemeen genoemd wordt.

 

BMW R1250GS

Shift Cam techniek zorgt voor een soepel motorkarakter

Het zit hem in de nokkenas

Het probleem met een motorfiets die uitgerust is met een nokkenas die meer vermogen levert is het benzine verbruik.

Tevens heeft een hogere nok een onrustiger motorkarakter bij lage toerentallen en daar zocht BMW een oplossing voor.

Om te zorgen dat de nadelen van meer vermogen verdwijnen en de voordelen blijven is het dus zaak om het openen van de kleppen te kunnen variëren. Oftewel variabele kleptiming.

BMW is naar mijn idee de eerste die de techniek van variabele kleptiming heeft toegepast in de nieuwe 1250CC boxermotoren, er is dus niet alleen maar een extra bromfiets toegevoegd.

 

De techniek van de shift Cam

De winst zit hem in het motorkarakter

De upgrade van de BMW levert de boxer nu 136 pk op wat 11 pk meer is dan de 1200GS, het koppel is met 18nm toegenomen tot 143nm.

Geen echt indrukwekkende cijfers maar als je gaat rijden met de nieuwe BMW R1250GS dan begrijp je dat de winst in het motorkarakter zit.

Zodra je met de BMW R1250GS wegrijdt merk je hoe soepel en goedmoedig de motor reageert op het gas.

Soepeltjes laat de Boxer zich door alle versnellingen voeren zonder ook maar een moment nerveus over te komen.

 

BMW R1250GS

Het blok levert een indrukwekkende hoeveelheid vermogen

Nerveuze injectie motoren zijn verleden tijd

De tijd dat injectie motoren nerveus aanvoelden is inmiddels voorgoed verleden tijd natuurlijk maar bij de BMW valt het extra op.

De motorfiets reageert soepeltjes op de gashendel in alle versnelling en of je nou 60 in de 6eversnelling rijdt of in de 3ehet lijkt qua souplesse weinig uit te maken.

En dat is voor een groot deel te danken aan de variabele kleptiming. Bij lage toerentallen en weinig belasting is de motorfiets de rust zelve. Er klinkt wat gemurmel onder je van de Boxer maar daar blijft het ook bij.

Bij 2500 toeren in de 6e versnelling het gas opendraaien gaat wel gewoon zonder terugschakelen en zonder dat de motor gaat bokken of stotteren.

 

BMW R1250GS

Het Quickshifter systeem is niet zichtbaar op de BMW maar zit er wel

Geruisloze versnelling van de BMW R1250GS

Goedmoedig en bijna geruisloos versnelt de BMW R1250GS vlot van 60 naar 100 km/uur en verder naar ? tja de topsnelheid heb ik niet uit kunnen proberen maar dat het hard kan geloof ik zeker.

Terugschakelen lijkt dan niet nodig te zijn waardoor het af en toe lijkt of je op een motorfiets met automatische versnellingsbak rijdt.

Schakelen kan je met de GS overigens zonder je koppeling te gebruiken want ook deze BMW is uitgerust met een uitstekend werkende quickshifter.

De elektronisch quickshifter die ,overigens op alle BMW modellen zit, werkt door middel van een chip die exact registreert in welke versnelling de motor staat en wat voor toerental de motor draait.

 

BMW R1200GS

De BMW R1200GS was al indrukwekkend genoeg eigenlijk

De Quickshifter rules

Zowel op als terug schakelen kan zonder koppeling maar vergt nog wel enig aandacht van de berijder.

Zoals ik bij de F850GS al omschreef gaat het schakelen zonder koppeling prima maar als je echt soepel koppelingsloos  wil schakelen is het zaak het gas even iets dicht te draaien voordat je over gaat naar een andere versnelling.

Is het bedienen van de quickshifter dan zo moeilijk ? nee absoluut niet, het is gewoon even wennen en aanpassen als je het vlekkeloos wil doen.

Voor degene die gewoon opstapt de en de motor lekker zonder nadenken door alle versnellingen wil raggen werkt de quickshifter ook.

 

Veel informatie op het overzichtelijke dashboard

Accelereren doet de BMW R1250GS

Wil je echter zonder dat je iets voelt of hoort door de versnelling boenderen dan is enige aandacht gewenst maar meer ook niet.

Als je wil kan je ook de koppeling gebruiken maar deze is eigenlijk alleen nodig om vanuit stilstand weg te rijden.

Wil je echt snelheid dan kan je je met de BMW flink uitleven want accelereren doet de nieuwe BMW R1250GS als de beste.

Als je flink door trekt in alle versnelling kan je menig ander weggebruiker binnen luttele seconden ver achter je laten en daar hoef je niet eens echt je best voor te doen.

 

aanpasbare vering

Verstelbare vering en demping

Indrukwekkende prestaties

Ga je daarentegen het gas van de GS echt opentrekken dan zijn de prestaties echt indrukwekkend zowel op het rechte stuk als op kronkelwegen.

Met bochtenwerk heeft de BMW R1250GS natuurlijk weer veel voordeel van het quickshifter systeem.

Moeiteloos en naadloos schakelen terwijl de GS op een oor in de bocht ligt kan zonder dat je het gevoel krijgt dat je de controle kwijt raakt.

Want het weggedrag en de balans zijn absoluut subliem te noemen. Het gebrul van de Boxer motor voegt de extra dimensie toe, niet te hard maar precies goed.

 

BMW R1250GS

Gegoten wielen en uitstekende remmen

250 KG maar een perfecte balans

Zowel snel bochtenwerk als langzaam als een toerist over kleine dijkwegen tokkelen is voor de GS gesneden koek. En dat is best wel een beetje bijzonder als je neemt dat de BMW toch bijna 250 kg weegt.

En van die bijna 250 kg merk je nagenoeg niets als je rijdt of stilstaat bij een stoplicht.

Zodra je de motorfiets op de zijstandaard zet en op moet stappen is het een ander verhaal want dan moet je wel je best doen om de GS weer overeind te krijgen.

Dat is tenminste bij mij zo en dat komt natuurlijk door mijn lengte van krap 1,70 mtr.

 

noodknop

Ook op de 1250 ontbreekt de noodknop niet

De zithoogte is gelukkig aan te passen

De zithoogte van 870 mm is met een speciale set wel te verlagen tot 800 mm wat de motorfiets in ieder geval toegankelijker maakt voor de kleinere mens maar het blijft 250 kg.

De BMW R1250GS wordt net als de BMW R1200GS verkocht als avontuurlijke motorfiets, waar je dus in feite ook onverharde trajecten mee moet kunnen verkennen, GS staat immers voor gelande strasse nietwaar.

De standaard GS is uitgerust met gegoten wielen. Voor een meerprijs van € 483,– kun je jouw GS aanpassen met zogenaamde kruisspaakvelgen, wel een goed idee als je wat avontuurlijker op pad wil met de BMW.

BMW maakt het mogelijk om de motorfiets geheel naar eigen smaak aan te passen, of je nou een zwart motorblok, handvatverwarming of witte led knipperlichten wil. bijna alles is aan te passen. Alles tegen meerprijs natuurlijk.

 

 

Motor houtrust

Met dank aan motor houtrust

Je kan het zo gek maken als je wil

Voor de standaard BMW betaal je bijna € 20.000,– maar je kan het zo gek maken als je wil en de GS geheel aanpassen aan jouw smaak.

Of je nu een speciale kleur wil, een comfort pakket of een dynamisch pakket, bijna alles kan.

Voor wie dacht dat de 1200GS niet meer verbeterd kon worden moet maar eens een proefrit maken op de 1250GS want het draait echt niet alleen om die 11 pk extra die je tot je beschikking hebt.

De souplesse van het motorblok en de balans van de motorfiets maken dat BMW met kop en schouders boven de concurrentie uitsteekt. De GS blijft de Bentley onder de Allroad motorfietsen dat staat voor mij vast.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.