De BMW R1200 GS versus de XT1200Z Super Tenere

De Allroad motorfiets heeft nog niet zo heel lang geleden zijn intrede gedaan in de motorwereld. Het begon allemaal zo’n beetje met de lichtere off road motorfietsen zoals de Yamaha XT 500 en later de XL van Honda. Pas veel later kregen motorfiets fabrikanten door dat er nog wat gaten te dichten waren in de motorfiets markt. Zie hier de Yamaha super Tenere vs BMW r1200GS, de strijd tussen twee giganten. 

liever een Allroad motorfiets

Motorrijden kan op zich al als avontuurlijk gezien worden. Je pakt je motorfiets op, je kiest een hoofdrichting, en je gaat lekker op avontuur.

Maar dat avonturen kan uitgebreider en beter door op een motorfiets te stappen die niet altijd asfalt nodig heeft.

Een robuuste niet al te zware motorfiets met de beste eigenschappen om overal te komen waar je wil. Nou ja overal, er zijn natuurlijk altijd grenzen. Voor de fabrikanten was het in ieder geval een nieuwe markt.

Zo kwam Honda in 1988 met de Africa Twin uit, Yamaha bracht ons de Super Tenere in 1989 en BMW kwam in 1980 met de BMW R 80 GS op de markt.

 

BMW R1200 GS

De BMW R1200 GS met veel technische snufjes

De Super Tenere en de Africa Twin

30 jaar later zijn de all road motorfietsen populairder dan ooit. BMW is altijd doorgegaan met het ontwikkelen van zijn GS modellen.

Terwijl Yamaha en Honda stopten met de Super Tenere en de Africa Twin.In 2010 kwam Yamaha met een nieuw model Super Tenere op de markt, de XT1200Z.

De bedoeling was om de concurrentie met de zeer succesvolle BMW R1200 GS van BMW aan te gaan. Tijd om beide giganten eens onder de loep te nemen en te vergelijken.

De 1200 cc Tenere van Yamaha en de 1200 GS hebben veel met elkaar gemeen. Beide motorfietsen zijn uitgerust met 1200 cc vloeistof gekoelde tweecilinder motoren en cardan aandrijving.

De XT1200Z is een staande Twin en de BMW heeft natuurlijk de vertrouwde Boxer als krachtbron.

 

Super Tenere

De super Tenere doet het wat eenvoudiger

Flink veel vermogen

Van beide motoren kan gezegd worden dat ze genoeg vermogen hebben om lekker voorruit te komen. De BMW R1200 GS haalt maar liefst 92 kw (125PK) uit zijn boxer terwijl de Tenere het met 82,4 kw (112 pk) moet doen.

Dat verschil vind je ook in het koppel van beide twee cilinders. De BMW heeft een koppel van maar liefst 125 nm waar de Yamaha 117 nm heeft.

En dat zijn best verschillen, maar merk je dat ook ? Nou eerlijk gezegd valt dat wel mee. Tenminste, als je solo rijdt zonder bagage dan merk niet echt dat de BMW 13 pk meer heeft dan de XT. Of je dat met bagage en duo passagier merkt dat weet ik niet.

Ook het verschil in koppel tussen beide Allroad giganten merk je nauwelijks terwijl dat verschil in cijfers er wel is natuurlijk. Maar zowel de boxer als de staande twin hebben meer dan genoeg trekkracht.

 

BMW R1200 GS

De achterwiel ophanging van BMW is wel zeer geavanceerd

Genoeg trekkracht aan boord

En die trekkracht is bij beide motoren al snel beschikbaar. Vanaf 3000 toeren kan je met beide motorfietsen het gas opendraaien zonder te hoeven terugschakelen en dat allemaal zonder gestotter of gemor.

En ondanks dat beide motorfiets zijn uitgerust met cardan aandrijving merk je daar weinig van. Zowel de BMW als de Yamaha super Tenere 2017 hebben geen last van hinderlijke bij effecten van de cardan zoals reactie krachten. Zie hiervoor ook de Yamaha Super Tenere Review.

BMW heeft deze effecten weggewerkt met gebruik van een goed functionerend paralever systeem.

In dat systeem worden 2 kruiskoppelingen toegepast waarbij de achterste kruis koppeling functioneert als scharnierpunt voor het achterwiel.

Door dit systeem beweegt het wiel rechtstandig met het wegdek mee. Bij de Super Tenere ontbreekt dit systeem waardoor het weggedrag minder goed zou moeten zijn.

 

Super Tenere

De eenvoudige maar goed functionerende cardan van de Super Tenere

De Super Tenere heeft nergens last van

In Theorie beweegt het achterwiel van de Super Tenere namelijk in een klein cirkel tijdens het inveren. Hierdoor wijzigt er iets aan de geometrie van de motor omdat het achterwiel als het ware iets naar binnen draait.

De XT 1200 Z heeft dus een recht toe recht aan cardan met één kruiskoppeling zonder paralever systeem.

Volgens BMW zorgt de cardan van de BMW voor een betere wegligging maar in de praktijk is er maar weinig verschil tussen de wegligging van de GS en de Super ook als je over slecht wegdek rijdt.

Bij hard remmen duiken zowel de BMW als de XT nauwelijks of niet in de voorvering.Het is dan ook de vraag of het ingewikkelde en waarschijnlijk dure paralever systeem van BMW noodzakelijk is.

 

BMW paralever systeem

Het paralever systeem op de R-nineT scrambler goed in beeld

Hoe betrouwbaar het Paralever systeem

Het is ook de vraag of het ingewikkelde systeem werkelijk zo betrouwbaar is als BMW zegt.

Eerlijk gezegd durf ik hier niet veel over te zeggen omdat ik het gewoon niet weet. Of het paralever systeem in het terrein voor een betere rijervaring zorgt weet ik ook niet omdat ik met beide motorfietsen niet in het terrein gereden heb.

Er zijn op internet wel wat berichten te vinden waaruit blijkt dat het veersysteem van BMW niet altijd even betrouwbaar is maar dat heb ik niet zelf ondervonden.

Op motorvermogen, souplesse, wegligging en remkracht is er op beide motorfiets nauwelijks iets aan te merken. Ook het schakelen gaat opvallend soepel met zowel de Super Tenere als de BMW.

 

Quick shift systeem van BMW

Snel schakelen zonder koppeling kan met de BMW

Schakelen zonder koppeling

Dat komt voor een deel door de hydraulische koppeling die op allebei de tweecilinders te vinden is.

De BMW is daarbij ook nog uitgerust met een zogenaamde quickshifter, waarmee je kan schakelen zonder de koppeling te gebruiken.

Alleen gaat dat naar mijn smaak nog niet echt soepel want zo nu en dan voel je een behoorlijke tik als je zonder koppeling schakelt. Wil je geruisloos schakelen zonder koppeling met de GS dan moet je goed op je toerentallen letten.

Beide motoren zijn voor lange en minder lange mensen geschikt door het in hoogte instelbare zadel. Zowel de XT als de BMW zijn dan misschien wel aan de zware kant maar zo rijdend merk je daar eigenlijk niets van.

 

Led verlichting

De BMW heeft moderne uitstekend werkende led verlichting.

 

Super Tenere

De verlichting van de Super Tenere is zeker voldoende

Een allroad motorfiets laag zwaartepunt

De zithouding is prima op zowel de BMW als de Tenere. Een lekker comfortabel zadel en een breed stuur maken dat je voelt dat je veel controle hebt over de motor.

Het zwaartepunt van de twee Allroad motorfietsen liggen lekker laag zodat je niet het idee hebt dat je op een motorfiets van 250 kg rijdt.

Dat geld ook voor het rijden op lage snelheden en het keren op smalle wegen, alhoewel dat met de super Tenere wel net even wat beter gaat. En dat terwijl de XT toch 5 centimeter langer is.

Met de veerwegen zit het met beide Allroad motorfietsen ook wel goed. De XT heeft voor en achter veerwegen van 190 mm terwijl de BMW voor 190 mm veerweg heeft en achter 200mm.

 

BMW

Geen contact sleutel nodig bij de BMW

Met de vering zit het wel goed

Dat betekend dus zowel de Super Tenere als de R1200 GS het in het terrein goed zouden moet doen, qua veerwegen tenminste. Maar zoals gezegd heb ik dat niet uit kunnen proberen.

In eerste instantie denk ik dat zowel de Super als de GS niet voor elkaar onder doen in het terrein. Qua veerwegen en motorvermogen zit het wel goed. Alhoewel ik er toch een kleine kanttekening bij moet zetten.

De super Tenere heeft namelijk een stalenruggengraatframe dat zogezegd uit een stuk bestaat. Het BMW frame is een 2-delig frame waarbij het achterdeel, waar je op zit en waar je koffers aanhangen, aangeschroefd is.

En dat aangeschroefde deel kan wel eens een zwak punt zijn bij zwaar gebruik. Het zwakke punt van het frame zit hem in de ophanging van het achterdeel want bouten en moeren zijn niet even sterk als een gelast geheel.

 

BMW

Keurig en overzichtelijk dashboard van de BMW

Beide motorfietsen zijn goed aan elkaar gewaagd

Maar ook dat kan ik niet testen in het terrein. Op de weg merk je natuurlijk niets van het verschil in frames maar ik wil het wel even benoemen.

Als je het zo bekijkt lijken de Super Tenere en de BMW in ieder geval behoorlijk aan elkaar gewaagd. Het gewicht van beide motorfiets is bijvoorbeeld zo goed als gelijk.

Oké de Yamaha weegt rijklaar 257 kg en de BMW 244 kg. De Super kan 23 liter benzine meenemen en de standaard BMW 20 liter. De adventure versie van de BMW heeft ruimte voor 30 liter.

BMW claimt een verbruik van 4,6 liter op 100 km en bij Yamaha heeft men het over 4,2 liter. Zowel de Yamaha als de BMW hebben natuurlijk ABS en instelbare traction controle.

 

Super Tenere

Overzichtelijk maar niet echt mooi dash board van de Super Tenere

Het zit hem vooral in de snufjes en de prijs

In eerste instantie zijn er niet heel veel verschillen te ontdekken tussen beide giganten, behalve dan misschien de prijs.

Want dat verschil is best fors. De meest standaard Super Tenere heeft, in 2017, een prijskaartje van bijna € 16.000,—. Ga je voor de meest uitgebreide versie van de Super Tenere dan zit je al snel tegen de 22.000,— Euro aan.

De meest basis BMW R 1200 GS is met bijna € 19.000,— maar liefst € 3000, — duurder dan de basis Super Tenere en dat verschil is best fors.

De BMW heeft echter wel veel meer technische snufjes dan de Super Tenere. Zo heb je geen contactsleutel nodig om de motorfiets te starten, je kan de sleutel gewoon in je zak houden zolang je in de buurt bent.

De motorfiets aanzetten doe je met een knop die ergens bij het stuur zit. En zo zet je hem ook op het stuurslot.

 

Super Tenere

Vering en demping handmatig verstellen bij de basis Super Tenere

Een noodzakelijk alarm

Het alarm aanzetten doe je door middel van een druk op de knop op je sleutel. De sleutel heb je nauwelijks nog ergens voor nodig handig, maar of het noodzakelijk is ?

Bovendien blijkt dat je toch behoorlijk ver van de motor moet staan wil het contact niet meer te werken. Wat nu als ik op een camping in mijn tent lig en mij motor staat naast mijn tent ?

Daar zal waarschijnlijk het alarm wel voor zijn en een slot zet je toch wel op een motorfiets van bijna 20.000 euro. Maar het geeft te denken.

En dan is er natuurlijk het Quickshift systeem dat schakelen zonder koppelen mogelijk maakt en het feit dat je iets meer vermogen hebt.

Het paralever systeem en de eenarmige ophanging van het achterwiel maken de motorfiets ongetwijfeld ook duurder. Het is de vraag of je al die snufjes nodig hebt op een motorfiets.

 

BMW alarm

Sleutels kan je in je zak houden met de BMW

Wat bepaald je keuze

Wil je echt gaan voor het neusje van de zalm op motorfiets gebied dan kan je zeker voor de BMW kiezen. Want alles bij elkaar is de BMW de meest geavanceerde motorfiets met uitstekende rij eigenschappen.

Wil je een pure motorfiets die gewoon doet wat ervan verwacht wordt zonder zeuren en onzin, dan voldoet de basis super Tenere absoluut. Het vermogen, de wegligging en de het remvermogen zijn ruim voldoende.

De keuze voor de BMW of de Super Tenere hangt voor een groot af van de grote van je budget want een verschil van € 3000,— is best behoorlijk. Een bedrag dat er wel degelijk toe doet.

Beide motorfiets zijn absoluut geschikt voor avontuurlijk motorrijden en hebben meer dan genoeg vermogen in huis. Keuzes zijn persoonlijk en dat geldt zeker ook voor deze twee motorfietsen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.