De BMW F800GS is er niet alleen voor de zestig plusser

BMW motorfietsen stonden jarenlang bekend als motorfietsen voor oude mannen. Zodra je ergens een BMW R100 RT of RS zag staan hoorde daar voor je gevoel een grijze heer bij. Een man van een jaar or 50 in een leer pak of soms zelfs een vetpack. Als jonge kerel wilde je liever niet gezien worden met een BMW.

De BMW F800GS

Zo’n ouderwetse boxer die wij het wegtrekken altijd rechtsaf leek te willen gaan daar wilde je niet mee gezien worden. Bovendien was de keuze in kleur ook niet bijzonder.

Neem de BMW R100RT, een oerdegelijke motorfiets die in de kleuren zwart, wit en smoke rood te verkrijgen was.

Als jonge motorrijder reed je op een snelle Japanse motorfiets of een ranke Italiaan.

De BMW boxer kwam pas in beeld als je de 60 passeerde. Zo werd er over BMW motorfietsen gedacht tot einde jaren 80.

Maar de tijden veranderen en zo ook voor de fan van BMW motorfietsen. Het Duitse merk dat vooral bekend staat om zijn betrouwbaarheid is de laatste 20 jaar flink aan de innovatieve weg aan het timmeren.

 

BMW F800GS

De BMW F800GS 2017 is in frisse kleuren te verkrijgen

De off the road motorfiets van BMW

En dat begon zo’n beetje met de eerste off the road motorfiets uit Duitsland. De R80 GS. In navolging op de Japanse merken kwam BMW motorfietsen met een eigenzinnige kijk op het off the road rijden.

De R80GS was een betrouwbare allroad motorfiets met 50 pk en een koppel van 56 nm. De allroad motorfiets was uitgerust met een cardan met een swingarm.

De concurrentie reageerde verbaasd op de ietwat log ogende boxer maar de trend was gezet, BMW ging vanaf dat moment meer mee met de markt.

Het Duitse merk werd nog innovatiever en stapte af van alleen maar het vertrouwde boxer principe.

Na de off the road motorfiets kwam de echte innovatie met een heuse viercilinder in lijn gevolgd door een 3 cilinder in lijn.

 

NineT

De R-NineT serie is een voorbeeld van technische innovatie in stijl

Paniek onder de fans

In eerste instantie zorgde deze voor het merk uit Bayeren voor wat paniek onder de BMW fans.

Want het verdwijnen van de boxer zag niemand echt zitten en dat gebeurde gelukkig ook niet.

BMW ging evolueren en hoe. De Off the road sector werd groter met een R100 GS, een R1100 en 1150 en de  1200 GS.

Uiteindelijk kwam de vloeistof gekoelde R1200 GS op de markt. GS staat overigens voor Gelande strasse of te wel landweg, oftewel de GS is geschikt voor het onverharde.

 

BMW F800GS

De BMW F800GS heeft een lekker brutaal smoelwerk

BMW F800GS review

Maar het was nog niet genoeg voor het motormerk uit Duitsland en BMW motorfietsen evolueerde verder.

En nog niet zo lang geleden kwam BMW uit met een heel nieuw type motorfiets en dat is de staande twin.

En ook niet zomaar een staande twin want de F800GS, want daar heb ik het over, heeft een vrij apart motorconcept.

De F 800gs is ook de motorfiets die ik even stevig aan de tand heb kunnen voelen tijdens een korte testrit.

Bij de bekende staande twins zoals de Africa Twin van Honda en de Super Tenere van Yamaha, staan de kruk tappen zo gedraaid dat de zuigers niet gelijktijdig omhoog gaan.

 

Africa Twin

De Africa Twin is met € 16.000,— een stuk duurder dan de BMW

De BMW F800GS doet het anders

De zuigers van deze tweecilinders gaan om en om richting het BDP waardoor de arbeidsslag om en om plaatsvind.

Dit zorgt bij de meeste tweecilinders voor een mooie regelmatig draaiende motorfiets die lekker soepel overkomt.

BMW heeft het met de F800GS anders bedacht. De Duitse fabrikant heeft ervoor gekozen de kruktappen onder de zelfde hoek te zetten. Dat betekend dat beide zuigers gelijktijdig omhoog bewegen.

De ontsteking en dus de arbeidsslag vind echter om en om plaats. Waarom gekozen is voor dit ontwerp in niet duidelijk maar dat het werkt wel.

 

BMW F800GS

Het motorblok ligt vrij hoog in het frame en de pomp bij de cilinderkop suggereert een watergekoelde cilinderkop.

De opstap is een flinke

Voor het maken van een testrit maakt het niet zoveel uit waarom er voor een bepaald ontwerp gekozen is.

Tenzij deze keuze iets veranderd aan het karakter van de motor of dat nou goed of slecht is.

Het eerste wat opvalt bij de F800GS is de opstap. Die is namelijk vrij hoog. Voor de gemiddelde motorrijder.

Niet iedereen heeft daar problemen mee natuurlijk maar als je klein van stuk bent kan het lastig zijn.

 

allroad motorfiets

De accessoire stekker zit vlak naast het contactslot maar niet in de weg

De BMW is een beetje topzwaar

En zodra je dan met enige moeite op de 800cc twin bent gestapt moet hij nog van de zijstandaard af. Op dat moment merk je dat de Tweecilinder nogal topzwaar is.

Want om de motorfiets van de zijstandaard af te krijgen moet je flink wat kracht zetten. Dat de BMW enigszins topzwaar is komt onder andere door de bouw van het motorblok.

Dit gewicht merk je vooral als je de motorfiets aan de hand neemt of van de zijstandaard haalt.

Het valt ook op dat de cilinders ver boven het carter uitsteken. Geen idee of dat komt door de constructie van de krukas of dat het daar los van staat maar het valt op.

 

BMW

Tanken doe je ergens aan de achterkant van de BMW

Een groot voorwiel voor de onverharde paden

Zodra je met de tweecilinder gaat rijden merk je nauwelijks nog iets van het gewicht.

Bij bochten voel je wel dat het gewicht van de tweecilinder hoog zit maar hinderlijk is het niet.

De 800 cc tweecilinder stuurt namelijk zeer strak en dat komt mede door het 21inch voorwiel.

Aan dit grote voorwiel is ook te zien dat de motorfiets geschikt is voor de minder gebaande paden.

Tijdens deze test rit was ik niet in staat om het onverharde uit te proberen maar het lijkt er op dat de GS geen moeite heeft met het terrein.

 

BMW F800GS

Waar deze instelknop voor dient is niet helemaal duidelijk

Comfortabel of juist hard

De vering is duidelijk ook geschikt voor het ruige werk. De veerwegen zijn lang genoeg om comfortabel over alle hindernissen te komen en om de motor onder controle te kunnen houden.

Dat comfort kan je overigens zelf instellen. Op het stuur zit een knop om de vering op hard te zetten, voor sportief rijden, op normaal of op zacht.

Die laatste stand is voor het relaxte toeren waarbij je zo min mogelijk oneffenheden wil voelen.

De vering kan je onder het rijden op een ander stand zetten en je merkt het verschil in standen zeker.

 

Overzichtelijk dashboard biedt voldoende informatie

Lekker voorspelbaar onder controle

Bij de normale stand merk doet de vering gewoon zijn werk maar zet je vering op comfort dan ga je wat merken.

Op de comfort stand kan je bijvoorbeeld flink hard over verkeersdrempels zonder iets te voelen.

Zet je de vering op hard dan krijg je eerder de neiging om op de voetsteunen te gaan staan om de klappen op te vangen.

Op alle drie de standen voelt de tweecilinder vertrouwd aan. Het bochten gedrag blijft op iedere stand lekker voorspelbaar en onder alle omstandigheden is de all road motorfiets goed onder controle te houden.

Want hoe plat je ook door een bocht gaat je krijgt niet echt het gevoel dat je op het randje rijd. Ook niet als je een bocht uitkomend vol het gas opendraait. lekker gummen noemen we dat.

 

Brembo

BMW kiest voor de kwaliteit van Brembo

85 PK en 63 NM is ruim voldoende

Wat het motorvermogen betreft kan je zeggen dat er meer dan genoeg PK’s in zitten. Het motorblok van de BMW F800GS produceert 85 pk en heeft een koppel van 63 NM bij 4000 TPM.

Inhalen waar anderen niet durven omdat er geen ruimte is daar doe je niet snel aan. Want met een simpele draai aan het gas vliegt de 800 cc tweecilinder zonder problemen overal langs.

En vertragen, wat minstens zo belangrijk is als versnellen, lukt zonder problemen met de felle Brembo remmen. Met ABS natuurlijk.

Vermogen en koppel is er dus ruim voldoende aanwezig bij de F800. En gelukkig ook in de lagere toeren waardoor de twin een lekker soepel karakter krijgt.

 

Allroad motorfiets

De BMW is standaard uitgerust met handvat verwarming

Het geluid doet ook wat

Bij 3000 toeren per minuut lekker over toeristische routes tokkelen kan prima en dan lijkt de motorfiets uit je hand te eten.

Draai het gas echter open, ook zonder terug te schakelen dan merk je het sterke koppel van de twin.

Iedere motorrijder hecht ook altijd waarde aan het geluid van zijn motorfiets. De een wil een brullende viercilinder en de ander een roffelende 1 cilinder.

En bij een tweecilinder wil je een …….. Ja wat wil je dan eigenlijk horen. Bij de BMW is het een beetje de vraag of je het geluid hoort wat je wil horen.

 

ABS

Het comfort is makkelijk in te stellen met een knop op het stuur

Rond de 4000 toeren is hij lekker stil

Op zich is het motorgeluid voldoende gedempt maar bij flink gas geven hoor je toch een lekkere wilde brul.

Hou je de BMW zo rond de 4000 toeren dan is hij behoorlijk stil, op het resoneren van….. Ja van wat eigenlijk, na.

Geen idee of er bij het exemplaar waar ik op dat moment op reed iets was wat bijzonder resoneerde of dat het bij de uitvoering hoorde ik heb geen idee.

Het resoneren was niet echt hinderlijk maar het was er wel en op de lange duur kan het vervelend worden.

Maar zoals ik al zei, het kan exemplarisch zijn. Het is dan ook het enige wat op te merken is aan de 800 cc tweecilinder uit Beieren.

 

Suzuki V-Strom

De 1000cc V-Strom heeft 16 pk meer en kost bijna evenveel

Een goed geprijsde Allroad motorfiets

De prijs van de BMW is ook niet verkeerd. De standaard 800GS met de 16 liter tank kost volgens de prijslijst van 2017 ruim 13.000 euro.

De Adventure uitvoering, die 8 liter benzine meer kan meenemen dan de standaard BMW F800GS, gaat bijna € 14.500 kosten. Beiden motorfietsen hebben hun benzine voorraad onder het zadel zitten.

Zowel de Adventure als de standaard GS hebben met voor 230 mm veerweg en achter 215 mm voldoende ruimte voor avontuurlijke paden.

En voor die nog geen 15.000 Euro heb je een zeer complete motorfiets die toch maar liefst 2.000 Euro goedkoper uitkomt dan de Africa Twin bijvoorbeeld.

 

De F800GS is een prima aanschaf

De robuustheid van de F800GS

De BMW F800GS Price, de Adventure dan,  ligt ongeveer gelijk met die van de V-Strom 1000.

De V-strom 1000 heeft dan wel 16 pk meer maar is weer minder geschikt voor pittig off the road werk gezien de grondspeling.

Er blijft altijd iets op te merken en zeker als je motorfiets gaat vergelijken met elkaar. En meestal is de keuze een kwestie van smaak en gaat het om wat je ermee wil gaan doen.

Kijk je echter naar robuustheid van de BMW F800GS en naar de handelbaarheid dan is de BMW F800GS een prima kandidaat als je een allroad motorfiets zoekt.

oor wie het avontuur zoekt en lange benen heeft is de tweecilinder van BMW een uitstekende keuze. Met dank aan Motor Houtrust voor het mogelijk maken van de rijimpressie.

 

Opmerkingen

comments