De APK voor motorfietsen is nog niet van de agenda

Voor motorrijders is hun vervoersmiddel bijna zoiets als een kind dat je het liefst wil vertroetelen. Oké ik overdrijf maar zo over het algemeen lijkt het daar wel op. Er zijn poetsers die hun glimmende tweewieler zo mooi mogelijk willen laten glimmen. Je hebt de doorrijders, de modderpiloten de wereldreizigers en ga zo maar door.

APK voor motorfietsen

Maar er is een ding waar je als motorrijder garant voor staat en dat is de staat van onderhoud van jouw machine. Althans zo denk ik er over.

Ik heb het al eens eerder gehad over het onderhoud aan motorfietsen. Je motorfiets onderhouden betekend niet dat je er iedere dag een poetslap over moet halen.

Het gaat er vooral over dat de technische staat van jouw motorfiets zo goed mogelijk moet zijn.

En natuurlijk sta je daar als motorrijder garant voor. Want de technische staat van jouw motorfiets is ook voor je eigen veiligheid van belang.

 

APK voor motorfietsen

Even lekker je motorfiets een onderhoudsbeurt geven

Met motorfietsen onderhoud zit het wel goed

En aangezien iedere motorrijder beseft dat hij zijn motorfiets goed moet onderhouden kan je er van uitgaan dat het daar wel goed mee zit.

En of je het onderhoud nou door de dealer laat doen of dat je het zelf doet, je motor moet technisch goed in orde zijn.

Bemoeienissen van buitenaf zoals dealers die je vertellen wat je wel en niet moet doen, daar zit niemand op te wachten.

Want als jij je motorfiets naar een dealer brengt voor onderhoud wil je wel weten wat er allemaal aan gebeurd.

Het is jouw motorfiets en daar ben jij de baas over. Maar sinds enige tijd begint de politiek zich ook te bemoeien met onze gemotoriseerde heilige koeien. En daar zijn wij motorrijders niet blij mee.

Brussel over motorrijders

Het is in eerste instantie de Europese Unie die het idee van een APK voor motorfietsen ter tafel bracht. Op dit moment doet de rdw alleen een type goedkeuring voor motorfietsen.

Volgens de EU moet het aantal verkeersslachtoffers onder motorrijders terug gedrongen worden. En dat kan alleen d.m.v. een APK. Volgens de EU dan.

Volgens Brussel is een APK het middel om dat aantal verkeersslachtoffers terug te dringen.

In 2013 kwam Brussel, na protesten van o.a. Nederland, met het standpunt dat landen kunnen afzien van de APK als ze andere maatregelen nemen.

Volgens de KNMV niet noodzakelijk

Een van die maatregelen zou het houden van Campagnes over veilig rijden kunnen zijn. De betreffende landen die voor deze campagnes kiezen zouden de effecten aan Brussel moeten laten zien.

Kiezen landen niet voor een dergelijk campagne dan is het plan van Brussel om vanaf 2022 voor motorfietsen zwaarder dan 125 cc een verplichte campagne in te voeren.

De EU  zeurt voornamelijk over de APK omdat er in veel zuidelijke landen motorfietsen rondrijden die technisch in zeer slechte staat zijn. Een motor APK keuren zou volgens Brussel de oplossing zijn.

Volgens de KNMV geldt dit niet noodzakelijk voor motorfietsen die in Nederland rondrijden.

 

APK voor motorfietsen

ABS voor motorfietsen is verplicht gesteld vanuit Brussel

De MAG in actie

Nederland is nog steeds tegenstander van de door Brussel opgelegde APK. Wim van de Camp, zelf fanatiek motorrijder, was blij met dit nieuws over de APK voor motorfietsen.

De EU heeft zich natuurlijk al flink bezig gehouden met de veiligheid van onze tweewielers door de ABS verplicht te stellen op nieuwe motorfietsen.

Het is overigens niet alleen de politiek die zicht tegen een dergelijk keuring heeft uitgesproken.

Zo is de MAG in 2011 al een handtekeningenactie gestart om te protesteren tegen de verplichte APK.

De MAG haalde meer dan 26.000 handtekeningen op in een actie tegen de verplichte APK.

APK keuring motor verplicht ?

De tweede kamer heeft zich overigens in 2012 ook uitgesproken tegen een APK voor motorfietsen.

Met name de KNMV, de MAG en MOTOR.nl waren optimistisch gestemd over de houding van het Nederlandse kabinet. Aldus in 2012.

Overigens was Nederland niet het enige EU lid die bezwaar maakte tegen de verplicht APK voor motorfietsen.

Maar in de politiek is niet iedereen het eens met het standpunt van het kabinet inzake de APK.

Met name GroenLinks is een voorstander van een APK voor motorfietsen. GroenLinks wil dan ook het liefst iedere motorfiets elektrisch hebben, alsof dat realistisch is.

Slecht onderhoud lijdt niet tot ongelukken

De partij voor 50 plussers is zelf ook voorstander van een APK voor motorfietsen. Volgens de partij voorzitter Henk Krol, die zelf motorrijder is, maakt de verplichte APK het motorrijder veiliger.

Het CDA is overigens tegenstander van de APK voor motorfietsen. Volgens het CDA koesteren motorrijders hun bezit en zijn technische mankementen nauwelijks de oorzaak van ongelukken bij motorrijders.

Het CDA geeft tevens duidelijk te kennen motorrijders niet onnodig op hoge kosten te jagen.

Overigens worden, volgens een onderzoek van de KNMV, 0,4 % van ongelukken met motorfietsen veroorzaakt door technische mankementen. 96 procent van alle ongevallen is het gevolg van menselijk gedrag.

 

APK voor motorfietsen

Hier kom je geen APK keuring mee door

Motorfietsen onderhoud en veiligheid

Dat is een verwaarloosbaar aantal en daar blijkt ook uit dat de technische staat van motorfietsen in Nederland niet zo slecht is.

Ook de ANWB is fel tegenstander van een APK voor motorfietsen. De ANWB heeft zich de afgelopen jaar fors ingezet om de APK tegen te houden en met succes.

Maar Brussel is nog niet klaar met ons motorrijders. Want er zijn nu al geluiden te horen dat de APK vanaf 2022 weer onderwerp van discussie is.

In dat jaar begint de hele discussie zeer waarschijnlijk weer opnieuw en moeten motorrijders weer in het defensief.

De APK die Brussel voor ogen heeft is overigens iets anders dan de Duitse TÜv, want daar worden nogal eens vergissingen mee gemaakt.

De Duitse TUv is anders

Bij de Duitse TÜv gaat moeten ook alle accessoires goedgekeurd worden. Er wordt bij de TÜv ook gelet op banden die je gemonteerd hebt.

Heb je twee verschillende type banden op je motorfiets gemonteerd dan komt hij niet door de TÜv keuring.

Maar ook bij de in Duitsland verplichte TÜv gelden strenge regels en moeten motorfietsen gekeurd worden. En dat kost natuurlijk geld.

Er waren in Brussel ook al eerder geluiden over de verplichting het onderhoud alleen nog maar te laten doen door een erkende dealer.

Met andere woorden de zelfsleutelaar mag niet zomaar zelf onderdelen van zijn motorfietsen vervangen.

 

APK voor motorfietsen

Uit de tijd er nog weinig Europese bemoeienis was

De Europese bochten verklikker

Over dit laatste wordt al enige tijd niets meer gezegd in Brussel maar het kan zomaar weer de kop opsteken.

Er is in Brussel in ieder geval al bepaald dat lichtere motorfietsen zo gefabriceerd moeten worden dat latere aanpassingen aan de aandrijflijn niet meer mogelijk zijn, dus die bemoeienis is er al.

En soms gaat de bemoeienis van Brussel wel heel ver, zoals de “bochtenverklikker”  voor motorrijders die ooit door een ambtenaar werd geïntroduceerd.

De bochten verklikker zou op verplicht op een motorfiets gemonteerd moeten worden.

Te plat door de bocht

Het apparaatje zou een geluid geven als de motorfiets te plat door een bocht ging.

Want zo dacht de betreffende ambtenaar in al zijn wijsheid er gebeuren teveel ongelukken met motorrijders doordat ze te plat door de bocht gaan.

Het is overigens verbazingwekkend dat er zoveel aandacht aan de veiligheid van de motorfiets en zijn berijder wordt besteed.

Zeker als je nagaat dat sommige wegen in Nederland en zeker Europa ronduit gevaarlijk zijn voor motorrijders.

Vangrails die gevaarlijk zijn voor motorrijders, rijstroken die met stenen worden gemarkeerd waar je als motorrijder behoorlijke ongelukken op kan krijgen.

 

APK voor motorfietsen

Uit de tijd dat APK nog niet bestond

De staat van het wegdek

En dan natuurlijk de soms erbarmelijk staat van het wegdek van sommige wegen. Dus als er een APK voor motorfietsen komt waarom dan niet een APK voor het wegennet.

Er is veel weerstand tegen alle bemoeienissen uit Brussel, die tegen de motorrijder gericht zijn.

Er is ook weerstand tegen de onwil van de verschillende overheden om wegen veiliger te maken. Maar motorrijders in heel Europa verzetten zich regelmatig tegen alle regels.

De MAG, de KNMV en de FEMA zijn hier goeie voorbeelden van. Samen staan we sterk en samen gaan we voor een motor vriendelijk Europa.

Opmerkingen

comments