Ducati BMW en Harley Davidson zijn ook fotogeniek

BMW, Ducati of Harley Davidson

Motorfietsen, je kan er op rijden en je kan er naar kijken. Want voor de echte liefhebber zijn motorfietsen meer dan een vervoersmiddel. Een mooie motorfiets kan zelfs een kunstwerk zijn. Of het nou een Harley Davidson is of een snelle Japanner of een flitsende Ducati. Motorfietsen zijn over het algemeen mooi om naar te kijken. En alles wat mooi is om naar te kijken is geschikt voor fotografie.

Noord Frankrijk anders gezien

Een motorfiets, groene velden en een eindeloos lang lijkende zandweg, wat wil je nog meer. In Noord Frankrijk lijkt het avontuur nog te bestaan. Met een motorfiets die gemaakt is voor het berijden van zwaar terrein kan je nog avonturen beleven.

De schoonheid van Frankrijk gecombineerd met het ultieme gevoel van avontuur doet het hart van menig motorrijder sneller kloppen.

De noord Franse Ardennen geven je dit ultieme avontuurlijke gevoel op een presenteer blaadje. Relatief dichtbij huis is er dus nog genoeg avontuur te beleven. En dan heb ik het nog niet eens over de mooie foto’s die je er kan maken.

Frankrijk is ook nog eens een zeer fotogeniek land met prachtige landschappen, schilderachtige dorpjes en enorme landhuizen. Frankrijk het land van de romantiek en avontuur. Een waar genot voor iedere motorrijder.

Amerikaans motoricoon Harley Davidson

De eerste Harley-Davidson rolde in 1903 van de band, alhoewel er in die tijd waarschijnlijk nog geen lopende band was. De Harley Davidsons waren eencilinder viertakt motorfietsen. Het vermogen was relatief laag. Dit maakte de echte fanatieke berijders van de HD, zoals liefhebbers het raspaard ook wel noemen niet veel uit.

De Harley Davidson was de motorfiets waar je je vrijheid mee kon vinden zeggen ook veel Harley Davidson dealers. En zeker in Amerika, het land waar men claimt het meest vrij te zijn werd de Harley Davidson een groot succes.

Het comfort van de eerste Harley Davidson was nog ver te zoeken maar dat gold niet alleen voor de Amerikaanse motorfietsen.

De Harley Davidson had net als alle gemotoriseerde tweewielers in die tijd nog slechte vering en slappe frames. Maar snelheid was de begin tijd van de motorfiets helemaal niet belangrijk.

De gemotoriseerd tweewieler bood de eigenaar het avontuur waar een ieder na verlangde. De Harley Davidson is onder tussen niet meer weg te denken. Het is ook een motorfiets die zich uitstekend leent voor het maken van mooie foto’s.

Japanse powerbike van Yamaha

De Japanse motorindustrie kwam in de jaren 50 echt goed op gang. Japanse motorfietsen waren motorfietsen met veel vermogen. Honda kwam met legendarisch machines als de Black Bomber en de latere 750cc viercilinder op de markt.

Kawasaki bracht de wereld de supersnelle tweetakt, de mach 3. Een 500cc driecilinder tweetakt. Ook Yamaha bracht motorfietsen naar de Europese en Amerikaanse markt. Veelal snelle viertakt machines.

De Japanse motorfietsen waren de Europese merken als BMW, Norton, Laverda en Ducatie lange tijd  de baas. De motorfietsen met veel vermogen hadden betere motorblokken met veel meer vermogen dan de oude bekende merken.

Yamaha is een zo’n merk dat tot de verbeelding sprak en spreek. Yamaha bracht ons snelle vierkanten als de 750 en 850 cc driecilinders en later de XS1100 viercilinder. Een 1100 cc viercilinder met, zeker voor die tijd, een berg vermogen. De foto geeft een beetje een idee waar het met de Japanse motorfietsen om gaat.

Snelheid, stroomlijn en schoonheid. Niet te vergelijken met bijvoorbeeld de Amerikaanse Harley Davidson. Maar de Japanse motorfietsen hebben hun plaats in de geschiedenis ruimschoots verdiend. Een foto die het waard is aan de muur te hangen.

De Boxer van BMW

Motorfietsen zijn net mensen, ze hebben allemaal een eigen karakter. Of nou een zware V-twin hebt zoals de Harley Davidson of een snelle viercilinder.

Zo is dat ook met misschien wel het meest bekende motormerk ter wereld, de BMW. De Boxer is uniek in zijn soort vanwege zijn concept.

Het concept van de tweecilinder boxer is een toonbeeld van eenvoud en kracht. BMW maakt al sinds 1912 motorfietsen. In begin waren vooral eencilinder motorfietsen maar later kwam BMW met de tweecilinder boxer.

De motorfietsen van BMW staan bekend om hun betrouwbaarheid en kracht. Toen BMW van zijn boxers af wilden stappen door met de K100 en K75 op de markt te komen klonk er veel protest van de trouwe Boxer fans. Ook de vele btw dealers hadden hun twijfel over de beslissing van het Duitse concern.

Door de protesten van de fans van het Duitse merk besloot BMW het boxer concept niet in de steek te laten. De motorfietsen fabrikant uit Beieren besloot toch door te gaan met de boxer modellen.

De tweecilinder motoren van BMW werden verder door ontwikkeld en wisten een groot deel van de motormarkt te veroveren.

Yamaha’s avontuurlijke eencilinders

 

Yamaha was misschien wel de eerste motorfiets fabrikant die een motorfiets maakte die uitstekend geschikt was voor het rijden in het terrein.

In 1976 presenteerde Yamaha de eerste XT500. Een 500 cc sterke eencilinder viertakt motorfiets met twee kleppen. De eencilinder motorfiets was uitgerust met een carburateur en had een set contactpuntjes voor de nodige vonken.

De XT500 werd in korte tijd bijzonder populair onder de off road liefhebbers. De XT 500 werd door ontwikkeld en een paar jaar later werd de XT550 gepresenteerd.

De XT550 werd niet zo goed ontvangen en werd snel opgevolgd door de veel sterkere XT600. De 550 en 600 cc motorfietsen waren uitgerust met een dubbele carburateur.

De XT600 werd populair in de zwaarste rally allertijden, de Paris Dakar. Uiteindelijk werd het eerste model Ténéré ontwikkeld in deze rally en als avonturen motorfiets op de markt gebracht.

Ducati motorfietsen

Het wordt ook wel het raspaard onder de motorfietsen genoemd. Ducati is het merk wat voor vele motorfanaten gelijk staat met ultieme wegligging en bruut vermogen.

De motorfietsen met een in de lengte richting geplaatste V-Twin motor is sinds 2012 in handen van het Duitse Audi. Ducati heeft echter nog steeds Italiaanse bloed door zijn benzine leidingen stromen en dat merk je overal aan.

Ducati kleurt zijn racemonster meestal Ferrari rood of zwart. Ducati behoort tot de merken die het meest tot verbeelding spreken, net zoals Harley Davidson en BMW. Ducati weet ook goed te scoren in de verschillende motorsport evenementen zoals de Superbike en Moto GP.

Vooral in de superbike wedstrijden scoort Ducati goed. Ducati is ook het merk van hoogstaande techniek. Zo heeft Ducati desmodromische klepbediening bedacht. Ducati is ook het merk van de droge plaat koppeling, wat er voor zorgt dat het Italiaanse raspaard een karakteristiek geluid maakt.

Met de Ducati Monster heeft het Italiaanse merk een goeie zet gedaan. De eerste Ducati monster kwam in 1992 voor het eerst op de markt. De Ducati valt goed in de smaak bij het motor minnend publiek. De Ducati kan wel gezien worden als de eerste Naked bike die ooit op de markt kwam.

 

Wheels and Waves

Een plaats aan de Franse Atlantische kust waar de politieke elite ooit vakantie vierde, veranderd eens per jaar in paradijs voor motorfietsen. Het is het Wheels and Waves festival dat eens per jaar de Franse kustplaats op zijn kop zet. Wheels and Waves is een festival dat draait om de motorkunstenaar. Zelf gebouwde café racers, Scramblers, Bobbers en choppers, de liefhebber kan echt alles van zijn gading vinden. Veel min of meer professioneel gebouwde Café racers en Scramblers maar ook fabrieken die inspringen op de nieuwe trend. Wheels and Waves is er voor iedereen die van motorfietsen houdt.