Bandenspanning en veilig motorrijden

Je kan splinternieuwe banden op je motor hebben maar nog gevaar lopen omdat de banden niet op de juiste spanning staan. Het rijden met te zachte banden maakt de motor instabiel waardoor deze onbestuurbaar kan worden. Rijden met te lage bandenspanning

Motorbanden Warmen op

Zijn je banden niet versleten of verdroogd, dan is het nog wel zaak dat je de banden op de juiste spanning houdt.

Er zijn verschillende redenen om op je bandenspanning letten. Een van die redenen is dat een motorfiets nu eenmaal beter op de weg ligt als de banden op de juiste spanning zijn.

Het is vooral voor je eigen veiligheid dat je dit goed in de gaten houdt. De spanning in de band bepaald onder andere de vorm van je band.

en die vorm is belangrijk voor de wegligging van jouw motorfiets. Want de vorm van je band is van belang voor het contact dat de band maakt met de weg.

De spanning bepaald de vorm van je band

Heb je een te hoge bandenspanning, dan maakt het loopvlak van de band niet het volledige contact met het wegdek.

Een band op spanning heeft de vorm die het moet hebben om zoveel mogelijk rubber op het wegdek te kunnen hebben.

De band wordt vanwege de te hoge spanning namelijk boller van vorm en maakt dan minder contact met de weg.

Bovendien wordt een band tijdens het rijden warmer waardoor de lucht in de band uitzet.

Bandenspanning

Bandenspanning is belangrijk voor je veiligheid.

Motorbanden moeten de juiste vorm hebben en houden

Bij te hoge bandenspanning zetten banden verder uit dan goed is voor de wegligging.

Door de uitzettende lucht wordt de spanning in de band nog hoger waardoor de band kan klappen. Een te zachte band kan ook gevaarlijk zijn.

Een te zachte band heeft namelijk ook de verkeerde vorm waardoor ook in dit geval minder contact met de weg is.

Het loopvlak van een te zachte band wordt hol van vorm waardoor er in het midden weinig of geen contact is met het wegdek.

Vermindert contact met het wegdek zorgt voor minder grip waardoor er weer gevaar voor slippen bestaat.

Met dit soort wielen zijn tubeless banden mogelijk

Klapbanden en andere ellende

Bovendien kan de band bij een te lage spanning vervormen, bij bijvoorbeeld snel bochtenwerk waardoor de motorfiets onbestuurbaar wordt.

Met een te zachte band loop je ook het risico dat de buitenband niet goed vastgrijpt in de velg. De velg kan dan ten opzichte van de buitenband bewegen.

Een binnenband zet uit naarmate je hem harder op pompt. Door het uitzetten drukt de binnenband de buitenband in de velg rand.

De bandenspanning motor is een belangrijk onderdeel die voor de veiligheid van de motorrijders zorgt.

 

Versleten motorbanden

Hier kan je beter niet te lang mee doorrijden

De band moet vast in de velg zitten

Dit is om er voor te zorgen dat de velg zich niet in de band kan verplaatsen tijdens het rijden.

Met de juiste bandenspanning kan de band zich vast zetten in de velg. Als de band te zacht is wordt de buitenband niet goed vastgehouden in de velg.

Bij snel accelereren kan het dan gebeuren dat de velg in de achterband gaat draaien. Dit gebeurt als de wrijvingsweerstand tussen de weg en band groter is dan die tussen de band en de velg.

Als de velg draait in de buitenband dan is de kans groot dat de binnenband met de buitenband mee draait.

Als dat gebeurt is de kans groot dat het ventiel, dat vast zit in de velg, afscheurt met een klapband als gevolg.

Bij de achterband kan dat gebeuren bij flink accelereren en bij de voorband bij hard remmen.

Zet je motorbanden op de juiste spanning

Een motor wordt onbestuurbaar met een klapband

Als de velg draait in de achterband dan verplaatst het ventiel gat zich in de velg ten opzichte van de binnenband.

Niet iedere band heeft een binnenband nodig, denk hierbij aan de zogenaamde tubeless banden. Tubeless banden zie je nogal eens bij een BMW motorfiets.

Tubeless motorbanden hebben dus geen binnenband nodig. Voor deze banden geldt dat de verbinding van de velg met de naaf luchtdicht moet zijn.

Is dat niet het geval dan is het niet mogelijk om de buitenband op de juiste spanning te zetten.

motorfietsen met tubeless banden hebben vaak gietwielen zodat er geen gaten voor de spaken in de velgen zitten.

Bandenspanning

Met spaakwielen zijn binnenbanden nodig

Bij Tubeless banden zit het net even anders

Bij tubeless banden kunnen de spaken ook aan een rand aan de binnenkant van de velg zitten.

Spaken worden ook wel eens helemaal aan de buitenkant van een velg gemonteerd in het geval van een tubeless band. Ga je een motorfiets kopen let er dan op of deze tubeless banden heeft of niet.

Maar ook voor tubeless banden geldt, houd ze goed op spanning want het blijft belangrijk dat je je banden op de juiste spanning hebt.

Bij motorfietsen met binnenbanden is letten op de bandenspanning dus net zo belangrijk als tubeless banden.

Voor zowel de voor als achterband geldt dat je regelmatig je bandenspanning controleert.

Houd je bandenspanning goed in de gaten

Het is dus zaak dat je de banden van je motorfiets goed in de gaten houdt voor je eigen veiligheid.

Vervang je banden op tijd en let altijd goed op de spanning van je banden. Zorg ook dat je de juiste banden hebt voor de juiste snelheid.

Want hier zitten grote verschillen in. Heb je motorfiets die erg snel is, zorg dan dat je banden hebt die deze snelheid aan kunnen.

Bespaar hier niet op want het gaat je eens opbreken. Denk er aan, veiligheid staat voorop. Denk er aan dat banden tot de belangrijkste motorfiets onderdelen behoren.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.