Balhoofdlagers vervangen kan je ook zelf deel 3

Als het goed is heb je nu alleen nog je twee kroonplaten aan de voorkant van je motorfiets zitten. Je stuur, vorkpoten en voorwiel zijn gedemonteerd en veilig aan de kant gezet. Nog even en je kan bij de balhoofdlagers van je motorfiets. Maar we zijn er nog niet, al is het meeste werk al gedaan. 

Balhoofdlagers vervangen deel 1

Balhoofdlagers vervangen

Je kan nu gaan beginnen met het echte werk en dat is het vervangen van balhoofdlagers en lagerschaaltjes van je motorfiets. Balhoofdlagers koop je over het algemeen per set.

Als je je balhoofdlagers gaat vervangen dan vervang je ook je lagerschalen. Als je voelt dat er iets aan de hand is met het balhoofd dan zit het probleem meestal in de lagerschalen.

Door de centrale moer die bovenop de bovenste kroonplaat zit los te draaien kan je de bovenste kroonplaat demonteren.

Zorg bij het demonteren van de kroonplaten dat de motorfiets goed stabiel staat. Ja daar heb je hem weer met zijn stabiele motorfiets maar reken maar dat het belangrijk is.

Zorg dat je motor stabiel staat

Ik heb menig ervaren sleutelaar de fout in zien gaan doordat de motorfiets niet stabiel stond. Als je tijdens het sleutelen even kracht moet zetten kan je flink in de problemen komen.

Onder de kroonplaat vind je een borg ring en, in de meeste gevallen, twee moeren met een vertanding.

Beide moeren zorgen ervoor dat onderste kroonplaat met daarop de stuurpen in het frame blijven zitten.

De beide moeren zijn geborgd met een speciale ring die in de vertanding grijpt van de getande moeren. Om deze moeren los te maken heb je special gereedschap nodig.

Balhoofdlagers

Beide kroonplaten compleet van een XT660Z Ténéré 

Gebruik het juiste gereedschap

Ga niet met een hamer en schroevendraaier te werk want dan heb je kans dat je de boel beschadigd.

Gebruik geschikt gereedschap voor het los draaien van de beide moeren. Als de moeren te vast zitten kan je natuurlijk met een hamer voorzichtig  tegen de haaksleutel tikken.

Met een speciaal daarvoor gemaakte haaksleutel kan je nu de bovenste moer losdraaien van de onderste moer.

Houd wel de onderste kroonplaat in de gaten wat zodra de beide moeren los komen valt de kroonplaat uit het frame.

balhoofdlagers

Moer met vertanding onder de kroonplaat

Vang de onderste kroonplaat op

Het is dus zaak dat je deze op de een of andere manier kan opvangen als hij los komt.

Bij veel motorfietsen is de stuurpen vast gemonteerd aan de onderste kroonplaat en dus komt het geheel los als je de bovenste twee moeren los hebt gedraaid.

Aan de bovenkant kan je de balhoofdlagers nu zo demonteren want die liggen nu als het goed is los op het balhoofd gedeelte van je frame.

Gebruik een kunststof hamer

Het onderste balhoofdlager zit vastgeklemd op de stuurpen die aan de onderste kroonplaat vastzit.

Met een kunststof hamer kan je het lager meestal van de stuurpen af tikken maar soms zal je het lager warm moeten maken zodat deze uitzet.

Als je het lager er met een hamer aftikt zorg dan dat de bovenste helft van de stuurpen op een blok hout rust om het schroefdraad niet te beschadigen.

Het demonteren van de lagerschaaltjes is in sommige gevallen een lastiger karwei.

Motorfietsen

Combinatie van een haaksleutel en een momentsleutel.

Hoe krijg je een lagerschaal los

De lagerschalen zitten vastgeklemd in het frame bij het balhoofd en daar kan je in sommige gevallen lastig bij.

Je kan proberen met een lange schroevendraaier onder de lagerschalen te komen om ze zo los te tikken.

Dat laatste lukt alleen als de lagerschaal iets naar het midden toe uitsteekt. Ik heb zelf lagerschalen los gekregen door een stuk metaal aan de schaal vast te lassen waardoor ik de boel los kon trekken.

Het los krijgen van de schalen kan dus behoorlijk lastig zijn. Als je de lagerschalen uit het frame hebt gekregen maak je de plaats waar de nieuwe schalen komen goed schoon. Vet de nieuwe lagerschalen een beetje in met kopervet.

Dit voorkomt het vastroesten van de nieuwe lagerschalen voor als je deze operatie nog een keer moet uitvoeren.

Vet de balhoofdlagers goed in

Met een kunststof hamer tik je nu voorzichtig de nieuwe lagerschalen gelijkmatig op zijn plaats. Let daarbij op dat de schalen niet scheef in het frame getikt worden want dan kunnen ze vervormen.

Om zeker te zijn dat de schalen vlak in het frame zitten leg je als laatste een plankje op de bovenkant van het frame en tik je de lagerschalen er verder in.

Controleer op het laats goed of de lagerschalen goed op zijn plek zitten en vlak in het frame zitten.

Monteer het onderste lager op de stuurpen en vet deze goed in met kogellagervet.

Je kan nu de stuurpen met de onderste kroonplaat weer in het balhoofd schuiven.

Monteer aan de bovenkant de conische lager ook weer met voldoende kogellagervet, monteer de stofkap over het lager en draai de onderste moer op zijn plek.

balhoofdlagers

Gebruik een borgring om de beide moeren te borgen

Balhoofd afstellen motor

Het is overigens beter om de stofkap te vervangen als je hem gedemonteerd hebt.

Draai nu de onderste met meer kracht vast dan opgegeven. Draai het stuur (kroonplaten) een paar keer helemaal van links naar rechts.

Draai nu de ringmoer weer volledig los en zet hem met de juiste kracht vast. De krachten waarmee je het balhoofdlager vast zet verschilt per motorfiets.

Je kan nu nog een keer controleren of het stuur soepel van links naar rechts draait. Als je nu nog onregelmatigheden voelt kan je er nog wat aan doen. Als alles weer in elkaar zit wordt dit een stuk lastiger.

In het geval van een dubbele ringmoer monteer je de ring tussen de beide ringmoeren. Draai nu de bovenste moer tegen de ring aan en stel deze zo af dat de borg ring in de sleuven van beide moeren past.

Balhoofdlager motor controleren

Dit kan je doen door de onderste ringmoer vast te houden en de bovenste ringmoer verder vast te draaien tot de sleuven recht tegenover elkaar staan.

Je kan nu de bovenste kroonplaat monteren waarbij je de moer met het juiste moment vast draait.

Nu de bovenste kroonplaat vast zit kan je het geheel weer opbouwen. Monteer de vorkpoten, voorwiel, voorrem en spatbord en uiteraard het stuur.

Met de nieuwe conische balhoofdlagers zal je zien dat je motorfiets een stuk prettiger stuurt. Als je een paar honderd kilometer hebt gereden, controleer dan de afstelling van de balhoofdlagers nog een keer.

Het gaat er vooral om dat er geen speling is in het balhoofd want bij speling treedt er weer slijtage op. Bij de meeste motorfietsen hoef je een dergelijke controle maar een keer uit te voeren.

 

Opmerkingen

comments