Balhoofdlagers vervangen kan je zelf ook deel 1

Een motorfiets is een verfijnt stuk techniek. Een grote hoeveelheid verschillende onderdelen zorgen ervoor dat een motorfiets precies doet wat een bereider ervan verwacht. Totdat je merkt dat de motorfiets in eens minder prettig stuurt, dan wordt het tijd voor een onderzoek.

Motorfietsen en balhoofdlagers

Om de rijkwaliteiten van je motorfiets optimaal laten blijven is er regelmatig onderhoud aan je tweewieler nodig.

Het motorblok heeft regelmatig verse olie nodig, je kleppen moeten af en toe gesteld worden en je banden moeten op spanning blijven.

Normaal gesproken kan je door op tijd dit soort onderhoud te plegen aan je motorfiets heel lang plezier hebben aan dat mooie stuk techniek.

Maar soms is er iets meer nodig dan de ketting smeren, de olie verversen of de banden op spanning brengen.

Soms moet je onderdelen vervangen omdat ze simpel weg door slijtage minder zijn gaan functioneren. Ga je een tweedehands motorfiets kopen let dan vooral op versleten onderdelen.

stuureigenschappen

Balhoofdlagers motor uiteengenomen

Stuureigenschappen bij langzaam rijden

Dat kan zijn een kettingset die versleten is een voor af achterband, of allebei. Het kan ook zijn dat jouw motorfiets op een gegeven moment minder prettig stuurt dan je gewend bent.

Als een motorfiets niet meer lekker stuurt in snelle bochten kan het liggen aan je banden, je vering of de stijfheid van je frame.

Aan het frame zelf kan je niet veel doen. Wat je wel kan is alle bouten en moeren natrekken. Ik heb het dan over de bouten en moeren waarmee je blok vast zit in je frame.

Het motorblok is in de meeste gevallen een dragend gedeelte van de motorfiets. Als de bouten van het blok niet allemaal goed vastzitten ontstaat er beweging in het geheel.

De stijfheid van het frame is belangrijk

De stijfheid van het frame wordt dan minder waardoor er beweging optreed. Het frame kan als het ware verbuigen tijdens belasting.

Niet dat er veel beweging optreed maar bij de kleinste rek in het frame ga je dat al merken. Zeker als er beweging is tussen frame en motorblok. Die beweging hoeft niet veel te zijn en het heeft al effect.

Bij veel motorfietsen is het motorblok een dragend deel van het geheel. Dit is voornamelijk bij zogenaamde brugframes het geval. Een brugframe is over het motorblok heen gebouwd.

Als stapvoets rijden hinderlijk wordt

Is je motorfiets tijdens langzaam rijden niet helemaal in het spoor te houden is dan is er iets anders aan de hand. Je krijgt dan bij langzaam rijden het idee dat je in een tramrail zit.

Dit is vooral hinderlijk bij file rijden en kan ook gevaarlijk zijn. Want als je niet helemaal de controle over je motorfiets hebt kan dat voor ongelukken zorgen.

Als je het idee hebt dat je iedere keer je stuur met enige kracht uit het midden moet bewegen om langzame bochten te kunnen nemen dan is er iets niet in orde.

Stuureigeschappen
photo credit: apedro_almeida Benelli Sei 750 via photopin (license)

De Benelli sei, een model uit de jaren 70 met een niet zo heel stijf en vrij dun frame

Balhoofdlagers, Kogeltjes of tonnetjes

Het stuur van een motorfiets moet in feite heel licht van de ene naar de andere kant bewogen kunnen worden tijdens het langzaam rijden. Als dat niet zo is dan is er iets aan de hand.

Bij de hierboven beschreven situatie, het gevoel dat je voorwiel in een tramrails zit, zijn bijna alle gevallen de balhoofdlagers van je motorfiets versleten.

De balhoofdlagers zitten voor in het frame van je motorfiets onder het stuur. Het zijn de lagers die er voor zorgen dat je stuur kan draaien zodat jij je motorfiets kan besturen.

De balhoofdlagers van een motorfiets bestaan uit twee ringen met daarin kogeltjes zoals je dat in alle lagers hebt. Bij de nieuwere balhoofdlagers bestaan de lagers niet meer uit kogeltjes maar uit tonnetjes.

Een putje in het lagerschaal

Het voordeel van het gebruik van tonnetjes in plaats van kogeltjes is dat het drukpunt van de lagers verspreid wordt over een groter oppervlakte.

Bij Balhoofdlagers in de vorm van tonnetjes is de punt belasting minder waardoor slijtage minder snel optreed.

De kogellagers draaien in zogenaamde lager schalen in een flinke hoeveelheid vet.

De meeste druk op de lager schalen ontstaat bij het rechtdoor rijden met een motorfiets want dat doe je nou eenmaal het meest.

De beschadiging van de lager schaal ontstaat meestal op het punt recht tegenover de berijder.

De druk van het lager heeft er in geval van een versleten balhoofdlager voor gezorgd dat de lagerschaal beschadigd is.

Stuureigenschappen

De BMW R NineT heeft ongekend goede stuureigenschappen dankzij een strak frame en daar hoort het motorblok bij. Een BMW motorfiets staat garant voor goed sturen.

Kracht zetten om te sturen

Die beschadiging bestaat meestal uit een putje in het lager schaaltje en daar blijft het kogeltje als het ware in hangen.

Hierdoor moet de berijder iedere keer een beetje kracht zetten om het stuur in een andere positie te zetten en dat maakt soepel sturen zo goed als onmogelijk.

Om dit probleem op te lossen kan je maar een ding doen en dat is de balhoofdlagers vervangen.

Balhoofdlagers zijn op zich niet duur maar het is wel veel werk om ze te vervangen.

De minder ervaren sleutelaar

Een minder ervaren sleutelaar kan het daarom beter aan de dealer over laten. Als je twijfels hebt over het zelf doen van dit soort sleutelklussen, doe ze dan liever niet zelf.

Het vervangen van balhoofdlagers is geen klus voor beginnende sleutelaars. Bovendien heb je in veel gevallen speciaal gereedschap nodig en dat kost weer geld.

Wil je je toch wagen aan het zelf vervangen van je balhoofdlagers wacht dan op het vervolg van dit artikel waarin we vertellen hoe je te werk moet gaan.

Denk erom, het geheel aan motorfiets onderdelen maakt uiteindelijk de motorfiets. Als het geheel niet met elkaar samenwerkt functioneert het niet goed.

Als je hulp nodig hebt bij het sleutelen.

Opmerkingen

comments