8: Alles voor de Paris Dakar liefhebber

De grote Japanse motormerken proberen de harten van de Paris Dakar liefhebbers te veroveren door met zwaardere eencilinders op de markt te komen. Kawasaki komt met de watergekoelde KLR650 op de markt, Suzuki breidt zijn DR lijn uit met de DR Big. Yamaha komt al snel met het antwoord in de vorm van de XTZ660 Ténéré.

Deel 1: De XT500 de eerste off road motorfiets.

De Suzuki DR Big heeft twee bougies nodig.

De eerste DR Big is een 750 cc zware eencilinder, die niet veel later ook als 800cc machine wordt uitgebracht. Suzuki brengt ook de Suzuki 650 Djebel uit, een Paris Dakar uitvoering van de DR650 met een grotere benzine tank.

Ook Honda komt met zwaardere rally achtige motorfietsen op de markt. Zo komt Honda met een 650cc eencilinder en later met een 750cc zware twee cilinder op de markt. Yamaha moest wel antwoorden en doet dat door een 660cc eencilinder te presenteren, de XTZ660 Ténéré.

De cilinderinhoud van eencilinders heeft duidelijk een limiet, zo blijkt ook met de 800cc eencilinder van Suzuki. De Suzuki DR Big heeft namelijk twee bougies nodig om het mengsel te kunnen ontsteken en is voorzien van een dubbele carburateur.

Yamaha erkent het probleem met grote eencilinders en besluit daardoor niet verder te gaan dan een 660cc eencilinder.

De nieuwe Yamaha wordt XTZ660 Ténéré genoemd

De nieuwe Yamaha wordt kortweg XTZ660 Ténéré genoemd. De nieuwe telg van Yamaha heeft een watergekoeld motorblok dat is uitgerust met 5 kleppen, 2 uitlaat en 3 inlaat kleppen.

De drie inlaatkleppen zijn noodzakelijk om de nieuwe Ténéré van het nodige mengsel te voorzien. De 660cc cilinder heeft natuurlijk een grotere verbrandingsruimte dan de XT600 en om die te vullen met vers mengsel moet de machine beter kunnen ademen.

Het is in ieder geval duidelijk dat de wereld van de off road motorfiets helemaal in de sfeer van de beruchte Paris Dakar Rally opereert. Alle motormerken komen wel met een model op de markt die gemaakt lijkt voor de Paris Dakar Rally.

Yamaha houdt de realiteit echter ook goed in de gaten en houdt de cilinderinhoud relatief klein.

De super Ténéré is het antwoord op de Suzuki DR Big

Yamaha besluit daarom om de motorfiets met 5 kleppen uit te rusten. De nieuwe XT krijgt daarom 2 uitlaat kleppen en 3 inlaat kleppen in de cilinderkop gemonteerd.

Met de XT660 zit Yamaha op de grens van de capaciteit van de eencilinder althans dat vinden de ingenieurs van Yamaha.

Yamaha wil toch nog grotere motorfietsen maken die in het off the road genre passen maar het lijkt niet verantwoord omdat met eencilinders te doen. Het antwoordt komt binnen afzienbare tijd met een geheel nieuwe ontworpen motorfiets, de super Ténéré.

9: [intlink id=”1148″ type=”post”]Yamaha hield zijn ééncilinders klein[/intlink]

Opmerkingen

comments