78: Thailand uitkomen kan zomaar een probleem gaan worden

Een groot deel het reizen door Thailand heb ik beschouwd als vakantie. Uitrusten op Kho Samui, Slenteren door de straten van Bangkok en Chiang Mai en genieten van luxe zwambaden. Thailand was voor een groot deel een oase van rust maar nu ik weer echt onderweg ben is het gedaan met de echte rust. Had ik al eens verteld dat reizen zwaar kan zijn ?

Deel 1: Van Goldwing naar XT500

Reizen door Thailand

Met een tevreden en uitgerust gevoel verlaat ik Ko Samui. Ik tank de Tenere nog even vol en ga er vanuit dat de rest van reis een makkie wordt.

Niet dat het tot nu toe echt lastig is geweest maar zo nu en dan was het reizen toch wel vermoeiend.

Reizen is nu eenmaal iets anders dan vakantie want reizen kan soms net werken zijn.

En met die gedachte zet ik koers richting Maleisië door de staart van Thailand. In het begin is het heerlijk toeren onder de beschutting van een prachtig bosgebied maar dat veranderd al snel.

 

Thailand

Herinneringen aan Thaise overnachtingen

Reizen is ook wel eens afzien

De weg veranderd op een gegeven moment in een dubbele brede tweebaansweg zonder schaduw, met aan weerszijden eindeloze rijen palmboom plantages.

Het is niet alleen redelijk afzien zo zonder beschutting maar het is ook nog eens hopeloos saai rijden.

Het gebrek aan beschutting maakt dat ik weer in de brandende zon rij en regelmatig moet stoppen om mijn temperatuur met de nodige vloeistoffen onder controle te houden.

Ik stop bij een tankstation en giet een ijskoude fles water leeg in de achterkant van mijn jas en in mijn helm tot verbazing van een paar toeschouwers.

Noodle soep en Cola

Ik stop soms bij kleine eet tentjes waar ik een Noodlesoep nuttig met een ijskoude Cola en soms een bordje rijst. Door de warmte en het slechte wegdek krijg ik last van mijn ingewanden en raak uitgedroogd.

Tot overmaat van ramp is over een deel van de weg de bovenste laag van het asfalt ook nog verwijderd.

Het wegdek is voorzien van in de breedte getrokken diepe groeven waardoor de weg een soort wasbord wordt.

Slim als ze in Thailand zijn doen ze dit bij beide weghelften tegelijk en over een lengte van tientallen kilometers. Ik heb dus geen keuze en moet doorrijden over het asfaltwasbord.

 

Thailand

Herinneringen aan het beeldenpark bij Nong Khai

Niet meer dan 40 kilometer per uur

De groeven in het asfalt maken dat ik een snelheid van hooguit 40 kilometer per uur kan rijden. De Tenere heeft gedurende het reizen al heel wat te verduren gehad en het is de vraag of hij deze marteling ook nog kan overleven.

Tijdens het rijden lijkt het of de Tenere uit elkaar rammelt. Zo nu en  dan ben ik de lage snelheden zat en draai het gas wat verder open om luttele seconden daarna weer terug te vallen tot 40 km per uur.

Het wasbord profiel, de hitte en het gebrek aan beschutting maken dat ik een bijzonder zware dag heb.  Als ik tegen de avond aankom in Hat Yai heb ik ruim 300 loodzware kilometers afgelegd.

Ik wist niet dat het rijden over asfaltwegen zo vermoeiend kon zijn. Ik neem het eerste de beste hotel wat ik tegenkom.

Thaise massage hoeft even niet

Als ik even lig uit te rusten op het bed in de kleine bedompte kamer gaat de telefoon. Verbaasd neem ik op.

Of ik een massage wil vraagt een stem door de telefoon. Ik ken de Thaise massage wel en heb er eigenlijk geen zin in.

Ik ga bij een van de vele eettentjes in Hat Yai iets eten en duik daarna even een donkere kroeg in voor een van mijn laatste Singha biertjes.

In de donkere kroeg kom ik een stel Amerikanen tegen die in Thailand lesgeven in bedrijfskunde en economie. Ik krijg vrijwel gelijk een halve liter ijskoud bier in mijn handen gedrukt.

 

Thailand

De route door mooi en warm Thailand gezien op de Siam map

Singha bier met disscussie

Onder het genot van verschillende biertjes delen we onze ervaringen over Thailand. De docenten vertellen honderduit over hun ervaringen met het lesgeven in Thailand en echt positief zijn ze niet.

Ik heb na bijna 2 maanden Thailand ook het een en ander in te brengen en samen hebben we een hoop lol.

Niet dat het Thailand van einde jaren 90 zo slecht is maar in die tijd begrepen veel Thaise ondernemers niet goed wat ondernemen eigenlijk inhield.

De docenten vertellen dat ze tijdens hun lessen regelmatig horen dat de Thaise bevolking een bedrijf runnen op de Thaise manier.

Een gefrustreerde docent verteld

De docent is duidelijk gefrustreerd als hij zijn verhaal verteld. “There is no Thai way” zegt hij na het zoveelste glas bier.

“There is a right way and a wrong way but no Thai way to run a company” roept hij duidelijk aangeschoten door de bar.

We blijven de rest van de avond verder discussiëren over de Thaise economie en steunen diezelfde economie met het nuttigen van flinke hoeveelheden bier.

Ik blijf nog een extra dag in Hat Yai om uit te rusten en een beetje rond te kijken. De volgende dag hoop ik Thailand uit en Maleisië in te rijden en dan het liefst over glad asfalt.

 

Thailand

Afscheid van het land van de Buddah

Een probleem met mijn Carnet

Mijn wens komt in vervulling, na nog een paar honderd meter over het asfaltwasbord te hebben gereden wordt het motorrijden weer een feest.

Ik ben in alle vroegte vertrokken waardoor de temperaturen acceptabel zijn. Bovendien rij ik door bosrijk gebied waardoor de temperaturen prettig zijn.

Rond een uur of 10 in de ochtend kom ik aan de Thais Malaise grens en ga op mijn gemak mijn papieren voor de dag halen.

Ik geef mijn paspoort en Carnet af aan een  douane beambte die achter het loket zit en wacht geduldig af. De man bekijkt de documenten en geeft vervolgens aan dat er een probleem met mijn Carnet is.

Ik wil mijn Tenere meenemen

Ik denk dat het weer over mijn naam gaat en begin uit te leggen dat dit geen probleem kan zijn. Het is echter niet mijn naam maar de datum die in mijn carnet staat. Die datum is namelijk verlopen.

Bij het verlengen van mijn visum heb ik er namelijk niet aan gedacht dat ik de datum van mijn carnet ook had moeten verlengen.

De man achter het loket roept iemand met een indrukwekkend uniform en wijst op de datum van mijn carnet.

De man met het indrukwekkende uniform wenkt me mee naar zijn kantoor en zegt terloops dat ik een groot probleem heb. Het zweet breekt me uit als ik de man naar zijn kantoor volg.

 

Thailand

Herinneringen aan zonsondergangen in Thailand

Gevangenisstraffen in Thailand

Voor het langer in Thailand blijven dan je visum toestaat kun je flinke gevangenisstraffen krijgen en daar had ik nou net geen zin in.

Ik heb de griezel verhalen van andere reizigers gehoord over verlopen visa’s en straffen. Grinnikend loopt de douaneofficier richting zijn kantoortje met mijn Carnet.

Ernstig verteld hij dat hij zijn leidinggevende moet bellen voor advies. Door de telefoon hoor ik hem zeggen dat hij een Falang (Thais voor buitenlanders) op zijn kantoor heeft.

De man in uniform lijkt geen goede bui hebben. Maleisië lonkt maar ik mag er nog niet in en mijn motorfiets zeker niet.

79: Thailand uitkomen gaat lastig worden

Opmerkingen

comments