Offroad rijden met een motorfiets kan zwaar zijn maar is voornamelijk erg leuk. Een groot voordeel van het offroad rijden is dat het je motor gevoel beter maakt. Je krijgt meer gevoel over de balans van je motorfiets en je begrijpt eerder wat je in lastige situaties moet doen.
1: Offroad rijden zorgt voor betere motorbeheersing
Offroad rijden is risicovol
Ik heb het er al eerder over gehad, offroad rijden zorgt voor betere motorbeheersing. Je krijgt meer gevoel voor balans en je herkent sneller slechte omstandigheden.
Maar het echte voordeel van offroad rijden is het herkennen van lastige passages en weten hoe je hier op moet reageren.
We hebben het over veel verschillend soorten terrein gehad en hoe je daar mee omgaat.
Tijdens het offroad rijden spelen echter nog een paar andere zaken zoals snelheid en remweg bijvoorbeeld.
Denk aan je remweg tijdens het offroad rijden
Veiligheid en offroad rijden
De voornaamste regel bij het offroad rijden is toch altijd je eigen veiligheid en die van anderen. Daarom geldt bij het rijden in het terrein een gouden regel, overschat jezelf niet.
Hou dus je snelheid in toom en laat je niet meeslepen door andere betere rijders die meer snelheid durven te maken in het terrein.
Ga je met een groep rijden waar snellere rijders bij zitten geef dan aan waar jij toe in staat bent. Als je in groepen gaat rijden is het zaak dat je van elkaar weet wat voor soort motorijder je bent.
Ga je in grotere groepen rijden, vraag dan in die groep of er snellere of langzamere rijders zijn. Heb je minder ervaring sluit je dan aan bij de langzamere rijders.
Rij altijd je eigen snelheid
Offroad rijden moet wel verantwoord blijven
Nu is het wel zo dat je in de meest gevallen snelheid moet houden met offroad rijden maar het moet wel verantwoord blijven.
Dus ga niet boven je macht rijden om erbij te willen horen, blijf verantwoord bezig. Zorg ook dat je motorfiets goed op orde is als je met een offroad rit begint en draag de juiste kleding.
Natuurlijk draag je beschermende kleding als je op de motor stapt maar bij offroad rijden geldt dat nog meer. Bij het rijden in het terrein geldt het dragen van beschermende kleding nog veel meer dan bij het rijden op de weg.
Ten eerste is een valpartij in het terrein iets waar je eerder rekening mee moet houden.
Valpartijen horen er bij
Schuimrubber protectie is onvoldoende
Bij het rijden op onverharde paden loop je altijd meer risico op onderuit gaan. Je kan bijvoorbeeld eerder je balans verliezen op langzamere stukken met grote hindernissen. Of je schat een traject net even verkeerd in.
Maar ondanks dat een valpartij met lage snelheid plaats vindt kan je je toch lelijk verwonden.
Zeker als je op rotsachtige ondergrond rijdt. Een gewone motorjas met de standaard protectie is dan niet voldoende.
De meeste motorjassen en broeken hebben standaard protectie die van een harde schuimsoort zijn gemaakt.
Met een stevige protectie is het veiliger offroad rijden
Een stevig Enduro harnas
De knie en elleboogstukken en natuurlijk de grote plaat die je rug moet beschermen zijn niet voldoende voor een valpartij in het terrein.
Met terrein rijden is het zaak dat je bescherming aan hebt die niet kan vervormen zoals de standaard schuim protectie.
Het beste is om knie en elle boog bescherming te nemen van hard kunststof in combinatie met een enduro harnas.
Een enduro harnas is een jasje van zeer dun maar stevig materiaal met op cruciale plaatsen harde bescherming.
Op een rotsige ondergrond kan je je flink verwonden bij een valpartij
Je harnas en een T-shirt
Op de borstkas zit harde kunststof beplating om je borstkas te beschermen en op je rug zit een grote plaat ter bescherming van je rug. Verder zitten er op de schouders, elle bogen beschermstukken.
De binnenkant van de beschermstukken is gevoerd met zachter materiaal zodat de impact van een eventuele valpartij minder hard aankomt.
Dit soort enduro harnassen zijn ideaal als je gaat offroad rijden bij hoge temperaturen.
Je kan dan bijvoorbeeld het harnas over een T-shirt aantrekken of je trekt een dun shirt over het harnas aan. Het Enduro harnas biedt voldoende bescherming.
Zorg voor stevige motorlaarzen
Uiteraard heb je ook stevige motorlaarzen aan zodat je geen last kan hebben van rotsachtige ondergrond.
Hou er ook rekening mee dat je bij een val met je offroad motorfiets onder je motorfiets terecht kan komen met je benen.
Zorg dus voor stevige motorlaarzen die je enkels en schenen ook goed beschermen.
Het beste is het om echte crosslaarzen te dragen voor goede bescherming. Het enige nadeel van crosslaarzen is dat deze niet waterdicht zijn.
Bij offroad rijden in nat terrein of bij flinke doorwadingen krijg je dus altijd natte voeten.
Bij valpartijen wil je goed beschermt zijn
Adventure laarzen voor droge voeten
Wil je het toch droog houden bij een offroad rit, schaf dan Adventure laarzen aan.
Adventure laarzen bieden een goede bescherming en zijn 100% waterdicht, ook onder zware omstandigheden. Adventure laarzen zijn niet zo stevig als echte crosslaarzen maar ze doen wat ze moeten doen.
Een ander punt waar je bij de motor enduro sport absoluut over na moet denken is lichaamsvocht.
Want geloof maar dat offroad rijden inspannend kan zijn en bedenk je dat je het behoorlijk warm kan krijgen als je er mee bezig bent.
Het is dus zaak dat je tijden het rijden regelmatig vocht tot je neemt. Want tijdens het offroad rijden verlies je zonder dat je het echt merkt veel vocht.
Van buiten wordt je toch wel vochtig, zorg zelf voor de binnenkant
Zorg dat je van binnen vochtig blijft
Door het rijden in warm weer met veel inspannend werk transpireer je veel terwijl je het bijna niet merkt.
Door de rijwind droog je snel op waardoor je niet in de gaten hebt dat je veel vocht verliest. Het is daarom noodzakelijk dat je veel drinkt tijdens het uitoefenen van de enduro sport.
Je kan kiezen voor een flesje water in je rugzak maar dan is het nemen van een slok water vaak een hinderlijk oponthoud.
Het is dan ook beter om met offroad rijden een zogenaamde Camelbak drink rugzak.
Zorg goed voor de inwendige mens
Wie kent de CamelBak ?
Voor wie het niet weet, een Camelbak is een kunststof zak die je kan vullen met een of anderhalf liter water.
De Camelbak zelf zit of in een aparte rugzak waar alleen de Camelbak in past of in een rugzak die een aparte ruimte heeft om de Camelbak in te doen.
Onder aan de Camelbak is een slang gemonteerd die lang genoeg is om over je schouder te hangen. Op de slang zit ook nog een kraantje zodat je de slang af kan sluiten.
Zo kan je, zodra je een keer stop even snel een slokje water nemen, zodat je uitdroging kan voorkomen. Hou er rekening mee dat je al aan het uitdrogen bent als je dorst hebt.
Denk altijd aan je veiligheid
Als je vocht te kort hebt tast dat je inschattingsvermogen en reactie snelheid aan. En zeker tijdens het offroad rijden moet je helder van geest zijn om ongelukken te voorkomen.
Overigens geldt het advies om veel water te drinken ook voor het rijden op de weg. Zorg dat je voldoende drinkt om uitdroging te voorkomen met motorrijden en drink het liefst veel water.
Frisdranken en koffie bevatten ook water maar kunnen niet voorkomen dat je uitdroogt. De Camelbak is een oplossing voor drinken onderweg maar je kan ook gewoon een flesje water in je tanktas doen natuurlijk.
Denk bij het offroad rijden dus aan je veiligheid en je welzijn en voorkom ongelukken door niet boven je macht te gaan rijden. Denk eraan, motorrijden is heerlijk maar veiligheid gaat voor alles.