5: offroad rijden in verschillende soorten terrein

Off road motorrijden is meer dan over een paar zandpaadjes rijden. Want het terrein waar je over rijdt kan flink verschillen en dat vergt veel van mens en machine. Het gewicht van je motorfiets telt zeker mee bij het kunnen rijden in zwaar terrein. Maar in welk terrein je ook rijdt je heb andere vaardigheden nodig dan bij het rijden op de weg.

1: offroad rijden voor betere motorbeheersing

Offroad rijden en technieken

Als je op de hardere zandpaden rijdt is het offroad rijden allemaal niet zo heel moeilijk. Er zijn trouwens talloze off road ritten die alleen over dit soort paden gaan.

Voor iemand die net begonnen is met het rijden over onverharde paden is het nog steeds opletten maar echt lastig is het nog niet.

Het wordt pas een echte uitdaging als de ondergrond overgaat van harde zandpaden naar paden met bijvoorbeeld mul zand.

Als je over een pad van mul zand moet rijden is snelheid houden het beste advies.

Ik weet dat dit advies tegen al je gevoel in gaat maar het is echt zoals het werkt. Dit hadden we al eerder besproken in het vorige deel bij het tegenkomen van kuilen en gaten.

 

offroad rijden

Kuilen, gaten, modder en valpartijen horen er allemaal bij

Mul zand rijden

Bij trajecten waar je veel mul zand tegenkomt is dit advies wellicht nog meer van toepassing.

Mul zand is misschien wel het lastigste om in te rijden, vooral als er diepe sporen in het terrein getrokken zijn door andere voertuigen.

Je offroad motorfiets krijgt namelijk de neiging om de sporen te gaan volgen ook als je dat niet wil.

Met een lage snelheid is dat precies wat je motorfiets gaat doen. Het voorwiel grijpt in het diepe spoor en gaat dit volgen en dat heb je liever niet.

Jij moet als berijder bepalen waar je motorfiets naar toe gaat en niet het spoor. Het gaat namelijk allemaal over controle met offroad rijden en als berijder wil je zelf bepalen waar je naar toe gaat.

 

offroad rijden

Ondiepe sporen als dit hebben al effect op het stuurgedrag van de motorfiets

Offroad rijden is controle

Dat houdt dus in dat je het stuur van je offroad motorfiets stevig in de hand moet houden en dat je gaat staan op je voetsteunen. In deel 3 over offroad rijden hebben we al aangegeven waarom staan zo belangrijk is.

Door te gaan staan hou je maximale controle over je motorfiets en werken je benen en knieën als schokbrekers.

In zwaar terrein als mul zand geldt dan ook nog dat je je gewicht zoveel mogelijk naar achteren verplaatst.

Veel beginnende offroad rijders blijven zitten op lastige trajecten. Het heftige bewegen van de motorfiets wordt gecompenseerd door de voeten van de voetrusten te halen. Wat je dan ziet is even hilarisch als verontrustend.

De benen zwaaien los van de voetrusten in het rond waardoor de balans volledig verloren gaat. In het ergste geval gaan mensen mee steppen. Niet blijven zitten op lastige stukken dus maar gaan staan.

 

Terrein rijden en lekke banden

Lekke banden kunnen voorkomen door lage bandenspanning

Staan op de voetsteunen is het beste advies

Maar staan op de voetsteunen is hoe dan ook het beste advies voor de offroad rijden.

Door je gewicht naar achteren te plaatsen creëer je meer druk op je achterwiel en dat zorgt voor meer grip.

Door je gewicht naar achteren te brengen krijg je ook minder druk op je voorwiel waardoor deze makkelijker over en door sporen trekt.

Hoe lager de druk op het voorwiel des te minder de motorfiets de neiging heeft het spoor te volgen waar je in zit.

Dus bij zwaar terrein, staan op de voetsteunen, gewicht zoveel mogelijk op het achterwiel en vooral gas geven en snelheid houden. Laat het achterwiel zoveel mogelijk het werk doen.

 

offroad rijden

Vochtig mul zand en dus staan op de steunen en gas open

Koppeling los bij terrein rijden

Wat je vooral niet moet doen als je in mul zand rijdt is je koppeling gebruiken. Soms zie je beginnende offroad rijders die in de lastig zanderige stukken de neiging hebben de koppeling in te trekken.

Als er een manier is om je koppeling te verbranden dan is dat het wel. Je achterwiel fungeert bij offroad rijden namelijk voornamelijk als koppeling.

Als je tijdens het rijden in mul zand weerstand ondervind van het terrein dan gaat je achterwiel vanzelf door slippen. En dus neemt je achterwiel de functie van je koppeling over.

Er zijn ook mensen die voor het rijden in zwaar terrein als mul zand de luchtdruk in hun banden verlagen. Door het verlagen van de druk wordt het oppervlak van je band breder waardoor je meer grip hebt.

 

terrein rijden

Scherpe noppen zorgen voor veel grip ook als je dat even niet wil

Banden klemmen voorkomt lekke banden

Dit verlagen van de druk in je achterband tijdens het offroad rijden werkt wel maar je krijgt daardoor wel meer kans op lekke banden.

Door de lagere druk grijpt de band zich minder vast in de velg waardoor de velg kan draaien in de velg.

De buitenband en binnenband blijven dan stilstaan terwijl het ventiel dat in de velg vast zit mee wil draaien. Het resultaat is een ventiel dat afscheurt met een lekke band tot gevolg.

Je kan dit probleem opvangen door je buitenband vast te zetten met bandenklemmen.  Bandenklemmen zetten je buitenband als het ware vast in je velg waardoor de velg de band vast houdt en je lekke banden voorkomt.

 

Bandenspanning verlagen voor terrein rijden helpt maar pas op

Staan en vooral flink gas geven

Overigens is het niet echt nodig om de bandenspanning te verlagen voor meer grip. Het beste advies voor zwaar terrein is gas er op en gewicht naar achteren verplaatsten en je vingers van de koppeling houden.

Er zijn ook nog verschillen in mul zand en zeer natte modderige trajecten. Paden met veel nat zand zijn nog zwaarder dan paden met droog zand.

Als je door diepe zand sporen met nat zand moet dan wordt je motor voor je gevoel vast gezogen.

Zeker hier geldt dat je je koppeling er niet bij pakt als het lastig wordt. Ga dus niet met slippende koppeling rijden met het idee dat het dan makkelijker gaat. Ik blijf erbij, gas er op en gewicht verplaatsen.

 

Die verraderlijke verhoging in het midden van het pad kan voor valpartijen zorgen

Terrein rijden is controle houden

Zie je dieper modderige plassen op je pad komen kan je het beste een route dwars door de plas kiezen. Ga niet denken dat je beter langs de zijkant kan rijden dan door het midden.

De zijkanten van diepe plassen lopen schuin af waardoor het voorwiel de neiging heeft weg te glijden richting het midden van de plas.

Hierdoor beweegt de motorfiets onvoorspelbaar en bestaat de kans dat je de macht over je stuur verliest.

Offroad rijden heeft alles te maken met controle houden en dat doe je onder andere door bewust je richting te kiezen.

Stuur dus liever bewust door het diepe punt van de plas zodat je voorwiel in feite nergens meer heen kan glijden en denk erom, niet afremmen maar gas geven.

 

offroad rijden

Staan op de voetsteunen en gas erop

Let op bij hoge middenbermen

Een ander best belangrijk punt om te bespreken zijn karresporen. Ik denk dat iedereen wel weet wat een karrespoor is dus dat hoef ik niet uit te leggen. Een dergelijk pad is vooral gevaarlijk voor beginnende offroad rijders.

Het gevaarlijke zit hem in de verhoging die in het midden zit. Je bent als het ware verplicht een kant van het pad te kiezen als je op een dergelijk pad rijdt en dat is prima.

Het kan gevaarlijk worden als je van spoor wil wisselen. Je moet dan je voorwiel over de middelste verhoging zien te krijgen en dus moet je een hindernis nemen.

Offroad rijden gaat natuurlijk voornamelijk over het nemen van hindernissen maar zijdelings over een dergelijke verhoging gaan kan voor lastig situaties zorgen.

 

Scherpe noppen zorgen voor veel grip

Scherpe noppen banden zorgen voor grip

Als je er vanuit gaat dat je offroad motorfiets is uitgerust met een goeie scherpe noppenband heb je genoeg grip in het terrein om hindernissen te nemen. Maar het wisselen van spoor in het geval van een karrespoor vergt oefening.

Het gunstige effect van een noppenbanden is namelijk dat ze grip hebben en die grip kan je zomaar noodlottig worden.

De voorband krijgt in bovengenoemde situatie namelijk de neiging om zich vast te grijpen in de verhoging van het pad.

Hierdoor kan je voorwiel een plotselinge beweging maken waardoor een valpartij onvermijdelijk wordt.

 

Noord FrankrijkAvontuurlijke vergezichten

Ga voor het ultieme avontuur

Pas dus op voor dit soort paden en ga niet zomaar van spoor wisselen want je kan er behoorlijke valpartijen door krijgen.

Ik weet het, vallen hoort bij offroad rijden maar je wil dat toch zoveel mogelijk vermijden. Om verwondingen tijdens het offroad rijden te voorkomen kan je allerlei bescherming dragen.

Over beschermende kleding ga ik het in een volgende post hebben dus heb geduld. Ga er net vanuit dat je in een harnas moet rijden want je moet je wel kunnen bewegen.

Offroad rijden is zeker niet alleen lastig en niet altijd gevaarlijk. Het is het ultieme gevoel van motor avontuur maar er zijn eenmaal zaken waar je op moet letten onder. Rest nog de vraag, waar mag je off road rijden ?

Meer hier over en andere zaken in het volgende deel.

How to Ride off-Road Motorcycles, Gary Laplant…

6: Offroad rijden in de bergen vergt meer controle

Opmerkingen

comments