De Yamaha XT500 was een moeilijke starter

De 500 was de eerste grote eencilinder off the road die de Japanse motorfietsen fabrikant op de markt bracht. De XT was technisch gezien een heel simpele motorfietsen juist daarom zeer betrouwbaar. Maar iedere motorfiets heeft zo zijn eigenaardigheden zo ook de 550 cc eencilinder van Yamaha.

De XT500 starten

In 1981 maak ik voor het eerst kennis met de meest unieke en meest eigenwijze motorfiets die ik ooit gezien heb. De offroad motorfiets die in 1975 door Yamaha wordt geïntroduceerd heeft veel kwaliteiten.

Het is de eerste grote eencilinder viertakt off the road motorfiets uit Japan die het daglicht ziet. De 500 cc grote eencilinder is vrijwel direct een succes en wordt goed verkocht.

Het lage gewicht van de motorfiets, de offroad capaciteiten en het eenvoudige motorconcept maakt de eencilinder razend populair. De motorwereld is onder de indruk van de eenvoud van de Yamaha alleen is de XT niet alleen maar

Een XT500 starten is een kunst op zich en wie zich zonder nadenken op de kickstarter van de 500 cc Yamaha stort kan dit met een dikke enkel betreuren.

 

XT500

De 500 cc eencilinder van Yamaha op een Zwitsers treffen in 2013

De eencilinder trapt graag terug

Het starten van een dikke eencilinder kan problemen veroorzaken en dat komt doordat de compressie soms tegenwerkt.

Je hebt natuurlijk flinke compressie nodig om een motorfiets te kunnen starten alleen is het zaak het starten goed te timen. Het is zaak de zuiger tegen de compressie aan te zetten voor je trapt.

Trap je op het verkeerde moment de motor aan dan kan de XT flink terugtrappen. Het gevolg is ook vaak dat de XT niet wil starten doordat je op het verkeerde moment trapt.

Yamaha had na de eerste types bedacht dat de berijder geholpen moest worden. Het moment waarop je de XT kon starten moest zichtbaar gemaakt worden en dat kon door middel van een kijkglaasje. Leuk zo’n kijkglaasje maar het werkt niet bij warme motor.

De XT500 is een eigenzinnig type

De 550 cc eencilinder van Yamaha is nu eenmaal een eigenzinnig typ. Het eerste XT model van Yamaha, de eencilinder van Yamaha had een motorblok met 2 kleppen en een enkele carburateur en geen balansassen.

De eencilinder van Yamaha was voorzien van een handbediende kleplichter en dat zorgde bij sommige mensen nogal eens voor frustraties vanwege het starten.

De grote eencilinder wordt door sommige berijders als een lastig te starten motorfiets gezien en kan zorgen voor een flink terugslag.

Die terugslag krijg je overigens alleen als je iets fout doet met het starten.
Het is zaak met behulp van de kickstarter het juiste moment op te zoeken voordat je de motor aan trapt.

 

Yamaha XT500

Voor wie de tank van de XT te klein vond waren er oplossingen

De zuiger moet tegen de compressie aan staan

Met het opzoeken van het juiste moment wordt bedoeld dat de zuiger tegen de compressie aan staat voordat je de definitieve trap geeft.

Bij de eerste modellen was het altijd een beetje zoeken naar de juiste stand van de kickstarter.

Bij de latere modellen monteerde Yamaha een kijkglaasje aan de rechterkant van het blok op de kleppendeksel.

Als de zuiger in de juiste stand staat kan je in het kijkglaasje een licht vlak zien wat aangeeft dat je de beslissende trap kan geven.

Weinig vermogen maar zeer betrouwbaar

De eenpitter is een van de meest betrouwbare motorfietsen en dat komt mede door de eenvoud van het model.

Het luchtgekoelde eencilinder blok met twee kleppen en een enkele carburateur was nog niet voorzien van een elektronische ontsteking maar had gewoon contactpuntjes.

De Japanse eencilinder was vrijwel probleemloos en had als enig minpuntje eigenlijk de beperkte hoeveelheid benzine die je kon meenemen. De eencilinder heeft een benzine tank waar maximaal 8 liter in kan en dat zorgt voor een beperkte actieradius.

Een ander probleem is dat de Yamaha lastig te starten is als het motorblok flink warm is. De eenpitter uitzetten met een hete motor om hem na een minuut weer te moeten starten is voor de echte diehards.

 

Yamaha XT500

De 500 in zijn element

Het warm start knopje van de eencilinder

Maar ook voor dat probleem werd door Yamaha een oplossing bedacht in de vorm van een klein hendeltje waarmee je de gasschuif net genoeg optilde om de eenpitter van Yamaha te laten starten.

Normaal gesproken geef je zelf iets gas als je de motorfiets start met het risico dat je de gasschuif net iets teveel opent zodat de motor verzuipt.

Door het hendeltje in te drukken wordt de gasschuif vanzelf op de juiste stand gezet waardoor je de eenpitter van Yamaha niet meer kan verzuipen.

Het bewuste hendeltje zit overigens op de carburateur zelf gemonteerd en is makkelijk te bedienen. Het knopje waarmee je de gasschuif iets open zet vind je aan de linkerkant onderop de carburateur.

Zet de kickstarter in de juiste stand

Zorg ervoor dat de kickstarter in de juiste stand staat en druk dan het bewuste knopje in totdat je een klik voelt.

Bij het starten met gebruik van het warmstart knopje is het zaak dat je de gashendel niet aanraakt tijdens het starten.

Je kunt in plaats van je gashendel bijvoorbeeld je remhendel vasthouden om de motorfiets in balans te houden. Zodra je het gas even aanraakt gaat de warmstart klep namelijk dicht.

Dan is er nog niets aan de hand maar je moet dan de kickstarter eerst weer in de goede stand zetten voor je de XT weer kan gaan starten.

 

Yamaha XT500

Het Paris Dakar model van de 500 cc motorfiets

Let op de stand van de kickstarter

Dus let met het starten van de Ikstee op de stand van de kickstarter en gebruik bij het starten met een warme motor het warmstart knopje. Het voorkomt een hoop ergernissen.

De eenpitter van Yamaha is een eerlijke betrouwbare motorfiets die nog steeds veel liefhebbers kent. En dat is terecht want het blijft een van de leukste motorfiets van nu.

Zeker als je vaak in het terrein zit is de 500 cc machine van Yamaha een heerlijk motorfietsje met veel potentie en weinig gewicht. Maar let op, voor wie nu een nette vijfhonderd wil kopen kan rekening houden op flinke prijzen want

Als je het starten van de Yamaha eenmaal door hebt, heb je er een heerlijke motorfiets aan. Kijk hier voor meer info over de eencilinder offroad motorfiets.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.